Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Allmäna råd inför jaktresor utomlands

Featured Replies

Publicerat

Då flera trådar avviker från själva resan så startar jag en allmän tråd där vi kan diskutera viktiga saker att tänka på samt generella erfarenheter från olika jaktresearrangemang.

Publicerat
  • Författare

Då det har diskuterats lån av vapen vid resor under olika resor kan jag dela med mig av mina erfarenheter från jakt i Skottland och England.

Två gånger har vi varit i Skottland och jagat hjort. Eftersäsongsjakt på hind och kalv och vi har då genom kontakter bokat resan själva direkt med den skottske jägaren. Tre man har fått låna tre olika bössor i tre olika kalibrar. Första gången fungerade detta utmärkt. Rejält slitage på bössorna men de fungerade oklanderligt. Andra gången var det samma bössor men då hade vapenvård falerat så första dagens jakt sumpades för en av oss pga en del klick. Efter rengöring blev det bättre men för säkerhets skull lånades en annan bössa in som fungerade.

I England jagade vi småvilt och hjort och det var samma här. Vi hade bokat direkt via jägaren. Hagelbössorna och studsarna var hårt slitna men bra kvalitet rätt igenom avseende både bössor och sikten. "Min" hagelbössa borde kanske varit inlämnad för service eller utbytt då den glappade rejält men de bommarna jag hade kan jag inte skylla på bössan.

Anledningen till att vi lånade bössor var att då kunde vi åka med Ryan Air till ett löjligt lågt pris. De tar ju inga vapen alls på sina resor.

Givetvis är detta en chansning men då vi inte betalade en spänn i förskott så kan man ju alltid åka hem om det inte verkar vara det förväntade upplägget.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tänkte påpeka en sak som jag hade missat nu.

EU-vapenpasset.

Detta gäller ju i fem år men ska man förlänga giltighet måste man göra detta innan giltigheten går ut annars får man söka ett nytt. Förlängning kostar 220 kr och ett nytt kostar 600 kr så det kan vara bra att ha koll på.

Alltså, när ni börjar titta på utlandsresor och kollar upp när det ordinarie passet går ut så kolla även i EU-vapenpasset.

Publicerat
Då det har diskuterats lån av vapen vid resor under olika resor kan jag dela med mig av mina erfarenheter från jakt i Skottland och England.

Två gånger har vi varit i Skottland och jagat hjort. Eftersäsongsjakt på hind och kalv och vi har då genom kontakter bokat resan själva direkt med den skottske jägaren. Tre man har fått låna tre olika bössor i tre olika kalibrar. Första gången fungerade detta utmärkt. Rejält slitage på bössorna men de fungerade oklanderligt. Andra gången var det samma bössor men då hade vapenvård falerat så första dagens jakt sumpades för en av oss pga en del klick. Efter rengöring blev det bättre men för säkerhets skull lånades en annan bössa in som fungerade.

I England jagade vi småvilt och hjort och det var samma här. Vi hade bokat direkt via jägaren. Hagelbössorna och studsarna var hårt slitna men bra kvalitet rätt igenom avseende både bössor och sikten. "Min" hagelbössa borde kanske varit inlämnad för service eller utbytt då den glappade rejält men de bommarna jag hade kan jag inte skylla på bössan.

Anledningen till att vi lånade bössor var att då kunde vi åka med Ryan Air till ett löjligt lågt pris. De tar ju inga vapen alls på sina resor.

Givetvis är detta en chansning men då vi inte betalade en spänn i förskott så kan man ju alltid åka hem om det inte verkar vara det förväntade upplägget.

Vi lånade vapen i RSA och kvaliten på bössorna var väl på sin höjd ok. Vi fick börja med vapenvård. Sen var siktena av medioker kvalite och dåligt skötta. Att vi lånade bössor var för att arrangören (Ikamva) lovade oss en halv dags extra jakt p g a tidigare avresa med anslutningflyg då vi inte skulle behöva vänta på bössorna. Detta stämde inte alls, vi fick ingen extra jakt utan det upplevdes som mest ett argument så att vi skulle hyra vapen. Vapenhyran gick ju på 2500:- + ammo så det är lätt att räkna ut att det var en bra affär för den som lånar ut bössan. Säg att bössan blir utlånad 10 ggr/säsong och att den håller i 10 år. Det blir 250 000:-....

Publicerat

Först o främst - Ta referenser . Begär en lista på kunder som rest med arrangören. Acceptera inte ETT namn. Denne kan vara anställd på firman.

En handling som krävs vid jakt i Europa och även vid mellanlandning inom Europa är EU - vapenpasset.

Kolla med ev. arrangör om dom hjålper till med övrig pappersexercis. Om inte dra öronen åt er.

Det kommer nya regler hela tiden ang. trp av vapen på flyg. Man bör kolla upp så ett mellanlandnings land tillåter trp av vapen på flyg.

Bäst är att ta med sitt eget vapen. Detta kostar ca 40 - 70 Euro enkel resa. Då får extra bagaget väga upp till 15 kg o vara max 140 cm långt. Detta inkräktar inte på dina normala 20 kg bagagevikt.

Hyr/lånevapen kan vara av tveksam kvalite som nämnts i en tråd. Kan bara tala för egen räkning och de lånevapen som finns där håller mkt hög kvalite

Publicerat
  • Författare

Vapennummer och licensnummer.

När vi åkte till Tunisien skulle man anmäla vilken bössa man skulle ha med i förväg och då var det jäkligt viktigt att licensnumret stämde med vapennumret. Självklart kan man tycka men i ett fall började vapennumret med två nollor och de saknades på licensen. Tänker man matematik (vilket datorer ofta gör) så plockar man helt enkelt bort nollor i början av tal så detta hade hänt på licensen men det gillade inte den tunisiska gränspolisen. resenär fick helt enkelt inte ta in bössan i landet eftersom nollorna som stod på pipan saknades i licenspappret?

Kolla noga med andra ord. Tycker vi att tjänstemännen är byråkrater i vårt land så är det inget mot vad de är utomlands.

Publicerat
Vapennummer och licensnummer.

När vi åkte till Tunisien skulle man anmäla vilken bössa man skulle ha med i förväg och då var det jäkligt viktigt att licensnumret stämde med vapennumret. Självklart kan man tycka men i ett fall började vapennumret med två nollor och de saknades på licensen. Tänker man matematik (vilket datorer ofta gör) så plockar man helt enkelt bort nollor i början av tal så detta hade hänt på licensen men det gillade inte den tunisiska gränspolisen. resenär fick helt enkelt inte ta in bössan i landet eftersom nollorna som stod på pipan saknades i licenspappret?

Kolla noga med andra ord. Tycker vi att tjänstemännen är byråkrater i vårt land så är det inget mot vad de är utomlands.

Det första jag begär av en kund är kopia på pass o vapenlicens. Detta för att kunna skriva de dokument som krävs för vapeninförsel i SA.

Publicerat
  • Författare
Det första jag begär av en kund är kopia på pass o vapenlicens. Detta för att kunna skriva de dokument som krävs för vapeninförsel i SA.

Jo, bra men för att förtydliga (om jag var luddig) så var det alltså inte samma nummer på bössan som licensen. Två nollor som stod först på numret på bössan fanns inte med på licenspappret. Härav tyckte passpolisen att det inte var licens för rätt bössa.

Publicerat
Jo, bra men för att förtydliga (om jag var luddig) så var det alltså inte samma nummer på bössan som licensen. Två nollor som stod först på numret på bössan fanns inte med på licenspappret. Härav tyckte passpolisen att det inte var licens för rätt bössa.

Ok då fattar även jag B) Då har man lite problem faktiskt om inte numren överensstämmer

Publicerat

Någon som varit i finland och jagat, vad krävs där för att få ta med eget vapen, säg att man tar båten över..

Publicerat
Någon som varit i finland och jagat, vad krävs där för att få ta med eget vapen, säg att man tar båten över..

Vad jag erfarit behövs följande ; Svensk vapenlicens , EU - vapenpass och en skriftlig inbjudan till jakt eller sportskytte evenemang.

Det finns tydligen ett skjutprov oxå om jakten ska ske efter rå , hjort , björn m.m.

Glöm inte att göra en vapen deklaration på svenska tullverket.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Ett litet tips om man ska åka till Storbritannien och jaga. Man behöver en Visitors Firearms Permit som den lokala polisen ska ha skrivit på innan man får jaga. Denna har vi behövt fylla i även när vi har lånat vapen i England och Skottland.

http://www.met.police.uk/firearms_licensin...it_form_107.pdf

• 1 month later...
Publicerat

Har bestämt att åka till England och jaga när jag fyller jämt. De vi ska jaga jag och sambon är Duva och Muntjack. Det jag undrar över är om införsell av vapen till england. Vapenpass och Britiskvapenlicens. Studsare till att jaga muntjack lånar jag där men hagelbössa vill jag ha någon av mina egna, Då det har smugit in en ny älskling i skåpet som jag använder till all fågeljakt här hemma så vill jag ha med henne.

Problemet är Att det är en Beretta urika 2 syntet. Alltså en halv automat. Hur löser man de :rolleyes: ? Går det ens? Någon som vet? Magasin kappasitet (går att spärra för 2)?

De estetiska att en plastbössa i brytvapnetsförlovade land köper jag inte riktigt.

Mvh S

Publicerat
Har bestämt att åka till England och jaga när jag fyller jämt. De vi ska jaga jag och sambon är Duva och Muntjack. Det jag undrar över är om införsell av vapen till england. Vapenpass och Britiskvapenlicens. Studsare till att jaga muntjack lånar jag där men hagelbössa vill jag ha någon av mina egna, Då det har smugit in en ny älskling i skåpet som jag använder till all fågeljakt här hemma så vill jag ha med henne.

Problemet är Att det är en Beretta urika 2 syntet. Alltså en halv automat. Hur löser man de :) ? Går det ens? Någon som vet? Magasin kappasitet (går att spärra för 2)?

De estetiska att en plastbössa i brytvapnetsförlovade land köper jag inte riktigt.

Mvh S

Ingen :)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

När vi skulle till England och jaga duvor kollade jag lite med Diana jaktresor och då menade de först att det var olagligt med halvautomater i England men då jag hade påpekat att de i sin egen katalog hade en bild på en halvautomat under just duvjakt i England kollade de lite nogrannare och meddelade att halvauto hagel var OK men inte för kula. Nu kursade ju Diana så vi åkte inte med de ändå och därför lånade vi även hagel i England alltså har jag inte kollat fullt ut om det stämde.

Hoppas för din skull att det stämmer annars kan man kanske ringa till Brittiska ambassaden och kolla. Eran researrangör borde ju veta särskilt om de ska fylla i firearmspermit till er och få den godkänd hos den brittiska polisen.