Publicerat Juni 23, 201015 yr Tänkte det kunde vara kul att se hur ni ser på detta med att skjuta vildsvinskultingar. Frågan blev aktuell för mig då jag i natt satt och tittade på 10 kg kultingar men bedömde dem som lite för små för att skjutas men nu ångrar jag mig nästan. Skulle kanske suttit fint som helgrillade nu i sommar. Vill ni skriva en kommentar så går det bra och vill man vara anonym och bara kryssa i alternativ går det så klart lika bra. Mitt minsta hade en levandevikt på 17 kg och den rackaren var inte stor. Den hade tyvärr även svinskabb så jag gjorde trots allt en god gärning som förkortade hans lidande. Jag har en bekant som anser att inget under 30 kg är skjutbart. Skulle vara roligt att höra era åsikter i frågan. M V H Crille
Publicerat Juni 23, 201015 yr mitt minsta vägde 5 kg. För mig beror det lite på vilket syfte jakten har på just den marken. Ska stammen minskas så skjuter jag även småttingar och det var också då min minsta ramla. Om stammen ska hållas på den nivå den är så skjuter jag inget under 30 kg. Ska stammen öka stannar jag hemma och dricker jäger istället.
Publicerat Juni 23, 201015 yr Samma här. Är det skyddsjakt s skjuter jag den minsta men sitter jag vid åteln så vill jag ha mat med hem och då är det lite större som gäller. Sen vore ju en liten helgrillad god den med //
Publicerat Juni 23, 201015 yr Inte under 40kg l.v. Det är ungefär denna vikten kultingarna har när de blir jobbiga för suggan och skjuter man någon av dem, kommer de tillbaka igen inom en vecka oftast.
Publicerat Juni 24, 201015 yr Den minsta som jag skjutit var nog lika stor som en hare. Men då ska ju tilläggas att syftet var att hålla grisarna från åkern. Som matnyttig gris riktar jag in mig på dom som inte längre är randiga. Blir inte så billigt annars, 25 kr för skottet och 150 kr för trikintestet...
Publicerat Juni 24, 201015 yr Den minsta som jag skjutit var nog lika stor som en hare. Men då ska ju tilläggas att syftet var att hålla grisarna från åkern.Som matnyttig gris riktar jag in mig på dom som inte längre är randiga. Blir inte så billigt annars, 25 kr för skottet och 150 kr för trikintestet... Vad vägde dendär randiga då? Svårt att få perspektiv på dendär bilden tycker jag?
Publicerat Juni 24, 201015 yr Vet inte, men slaktad o klar rymdes allt i en treliters plastpåse... Typ. Det var i alla fall mört.
Publicerat Juni 25, 201015 yr Vet inte, men slaktad o klar rymdes allt i en treliters plastpåse... Typ.Det var i alla fall mört. Kan hålla med om att storleken var som mört...
Publicerat Juni 26, 201015 yr Kan hålla med om att storleken var som mört... Eeehh... Jag fick läsa några gånger innan jag förstod. Om jag säger så här då, den var mör.
Publicerat Juni 27, 201015 yr Eeehh... Jag fick läsa några gånger innan jag förstod. Om jag säger så här då, den var mör.