Publicerat Juni 24, 201016 yr Hej! Hoppas ni får en trevlig midsommar! Jo jag har kollat lite på ett Zeiss duralyt. Jag kommer att jaga främst älg, rådjur och vildsvin. Det kommer antagligen att bli en del vakande på gris, frågan lyder... kan man jag gris på natten med ett zeiss duralyt är det tillräckligt bra?? Har ju tyvärr inte råd med de belysta zeiss siktena så jag tänkte kolla om detta kan funka:) Undrar vad ni tror om den nya zeissen om det är något att ha eller inte?? Vore tacksam för svar! MVH Forsberg92
Publicerat Juni 24, 201016 yr Läste på grannforat att nån hade kikat i det och upplevt det suddigt kring kanterna. Tycker det låter märkligt. Såg att min handlare fått in dom och ska kika i en nästa vecka.
Publicerat Juni 25, 201016 yr Zeiss duralyt har tagits fram för att konkurrera med amerikanska conquest serien, så den kommer inte alls upp i samma klass som de andra zeiss serierna. Har inte provat den på kväll eller liknande utan bara på skjutbanan och jag är inte imponerad. Men ska ge det ett kvälls test innan jag dömer ut den helt Mvh
Publicerat Juni 25, 201016 yr Läste på grannforat att nån hade kikat i det och upplevt det suddigt kring kanterna. Tycker det låter märkligt. Såg att min handlare fått in dom och ska kika i en nästa vecka. Jag vet att jag har skrivit i någon tråd, här eller på robsoft då vi fick in duralyt serien på jobbet. Fick en grav aha-upplevelse i form av att man backade 30år tillbaka i tiden och kantoskärpan var påtaglig. Hade möjlighet att bredvid varann prova alla 3 modellerna med samma resultat rakt över. Vrider du skärpesjusteringen så längt till höger det bara går så är det inte farlig kantoskärpa. Men jag som brukar ha skärpesjusteringen någonstans mitt i, alltså utför punkten upplevde en hämsk oskärpa nästan 1/3 in i bilden från båda håll. Alltså var 2/3 av bilden suddig. Har provat och kolla flera olika dagar för att få ett rättvist test. Det var till och med så illa så att min chef var inne på att skicka tillbaka hela Duralyt serien för att inte smutsa ner sig med sådan skit i hyllorna Men då det som alltid finns folk som köper saker bara det står Zeiss på sidan så var även denna serien säljbar och vi har sålt ett antal till lyckliga ägare som nu äger ett Zeiss, även om det inte är värt namnet..... MVH/Jocke
Publicerat Juni 25, 201016 yr Författare Tack för att ni svarade! Verkar ju inte som att det är något man ska satsa på
Publicerat Juni 25, 201016 yr Om det är ett nytt Zeiss du vill ha så kan du ju titta på Classic serien skiljer inte så mycket i pris mot Duralyt
Publicerat Juni 25, 201016 yr Jag vet att jag har skrivit i någon tråd, här eller på robsoft då vi fick in duralyt serien på jobbet. Fick en grav aha-upplevelse i form av att man backade 30år tillbaka i tiden och kantoskärpan var påtaglig. Hade möjlighet att bredvid varann prova alla 3 modellerna med samma resultat rakt över.Vrider du skärpesjusteringen så längt till höger det bara går så är det inte farlig kantoskärpa. Men jag som brukar ha skärpesjusteringen någonstans mitt i, alltså utför punkten upplevde en hämsk oskärpa nästan 1/3 in i bilden från båda håll. Alltså var 2/3 av bilden suddig. Har provat och kolla flera olika dagar för att få ett rättvist test. Det var till och med så illa så att min chef var inne på att skicka tillbaka hela Duralyt serien för att inte smutsa ner sig med sådan skit i hyllorna Men då det som alltid finns folk som köper saker bara det står Zeiss på sidan så var även denna serien säljbar och vi har sålt ett antal till lyckliga ägare som nu äger ett Zeiss, även om det inte är värt namnet..... MVH/Jocke Då är det ju bättre köpa ett Conquest då. Hade ett 3-9x40 som var helt ok. Man såg riktigt hyggligt i skymningen i det. Nu är det ju 10 år sen och har köpt Diavari sen dess så jag tror inte jag skulle va lika nöjd idag
Publicerat Juni 25, 201016 yr Då är det ju bättre köpa ett Conquest då. Hade ett 3-9x40 som var helt ok. Man såg riktigt hyggligt i skymningen i det. Nu är det ju 10 år sen och har köpt Diavari sen dess så jag tror inte jag skulle va lika nöjd idag Conqustarna jag har kikat i har varit bättre 7dagar/vecka och 24timmar om dygnet än vad Duralyten varit. Möjligt kan ju dock vara att det är extremt skiftande kvalitet inom båda dessa modeller. Jag har nämligen förstått nu genom att läsa runt lite att även inom conquest serien har det skiftat en hel del mellan sikterna. Vi får väll se vad som händer! MVH/Jocke
Publicerat Juni 27, 201016 yr Tack för mycket intressant information - fast man anade väl att det var så det låg till. När det gäller optik så finns det nog inte många undantag från regeln att man får vad man betalar för... Men märkligt att Zeiss vill riskera sitt namn med ett sikte som inte håller måttet. Sedan är det väl så att man i också sätter kraven utifrån namnet på produkten när man bedömer... Hälsningar, Martin
Publicerat Juni 27, 201016 yr Är jävligt sugen på att testa ett, men aldrig att jag köper något sådant kattlådeinnehåll... Synd att Zeiss tillslut köpte ner sig.