Publicerat Juni 25, 201016 yr Hej! Har just köpt mitt första vapen, en 308W. Undrar vilken typ av kula man ska använda. kommer främst jaga älg men även lite björn. Har funderat lite på oryx och alaska men norma är ju så dyra. någon som har bra erfarenheter att dela med sig av Sakos kulor
Publicerat Juni 25, 201016 yr Hej och välkommen! Som sagt, det finns massor av trådar här på forumet som behandlar alla de olika kulornas för och nackdelar. Personligen ser jag inget bekymmer med en dyrare premiumkula om man slår ut den kulans kostnad per kilo kött på en älg t ex. Det blir inte många ören Jag gillar Oryx och det är den enda kulan jag använder i mina vapen vid jakt. Dock skall jag fixa någon varmintkula för rävjakten... Sako har helt ok kulor, likaså Lapua men här gäller det att bestämma sig för hur man vill att kulan skall bete sig. Jag använder uteslutande bondade kulor eftersom jag hatar när manteln lossnar och så får man stå där vid styckningen och krafsa... Sen skall ju givetvis denna kulan skjuta bra i just din bössa också Mitt råd är Norma Oryx men du kommer med säkerhet få totalt motsatta råd så det är bara att gallra! Lycka till.
Publicerat Juni 25, 201016 yr Kan varmt rekomendera Lapua Mega. Skjuter otroligt tätt och bra! Till en billigare peng än Norma. Kombinera Lapuan som jaktammo med Sakos övningsammo, skjuter i stort sett lika i min bössa. Prövade lite olika innan men dessa går kanonfint.
Publicerat Juni 26, 201016 yr Själv använder jag Lapua FMJ till träning och Lapua Mega till jakt. Dom samskjuter helt perfekt i min Husqvarna 1900 .308.
Publicerat Juni 26, 201016 yr Instämmer med Wizard. Det finns de som hävdar att Oryx är, eller var, opålitliga i en del kalibrar. Har ladrig haft några problem och använder Oryx i .308 Win. Bondad kula är en självklarhet för mig efter att ha jobbat en del med hur blyfragment sprider sig i köttet från expanderande kulor. Kolla gärna röntgenbilderna här (sidan 41); jag sköt det ena djuret med Oryx... Att bondade kulor ger jämnare skottverkan gör självfallet det hela ännu bättre! Frågan om sekundär blyförgiftning seglar för övrigt upp igen, då man utomlands funnit klart höjda blyhalter hos människor som ätit viltkött.
Publicerat Juni 26, 201016 yr Författare Tack för svaren! någon mer som kan dela med sig av sina erfarenheter gällande kulor?
Publicerat Juni 26, 201016 yr Hej Kan varmt rekomendera Federal Fusion, skall enligt många vara samma typ av kula som Normas Oryx.Detta till halva priset //Dennis 26
Publicerat Juni 26, 201016 yr Handladdar du inte, vilket verkar vara fallet för dej, instämmer jag med Wizard till fullo! Oryxen är en mycket bra kula i aktuell kaliber till större vilt, som du nämner. Visst , lite dyrare men hur mycket "jaktskott" skjuter man på banan, mer än inskjutning. ( Läs kontrollskjutning )! Megan är en väldigt bra kula den också. Har dock lite erfarenhet av den merän hörsägen. Satsa på Oryx!! MVH Mollskinnaren!
Publicerat Juni 26, 201016 yr Författare Skulle tro att det lutar åt oryx då man inte hört nå negativt om den + att brorsan använder den i både sin 6,5X55 och 30-06 och har aldrig klagat
Publicerat Juni 26, 201016 yr Nosler Accubond, jagat med en i handladdad variant senaste tre åren och den är riktigt bra både på nära och långt håll. Tänk en bondad kula som flyger som en laserstråle, expanderar stort och håller vikten. Norma laddar den och visst kostar den en slant men man ska inte snåla när det gäller att döda djur så säkert som möjligt. Oryx är säkert oxå bra men den här är bättre tycker jag. Tidigare jagade jag med Swift A-frame men de har jag bara till svinen numer. Riktigt bra den oxå.
Publicerat Juni 26, 201016 yr Skulle tro att det lutar åt oryx då man inte hört nå negativt om den + att brorsan använder den i både sin 6,5X55 och 30-06 och har aldrig klagat Jag har inga andra erfarenheter än oryx i min 30-06 inne på min andra bössa och bara haft oryx... Väldigt bra träffbilder vid inskjutning... Har haft funderingar på prova andra alternativ men inte blivit då den funkar och älgarna dör då med av den kulan... Haft någon fundering på skaffa en mjukare kula då denna går rätt genom älgen...
Publicerat Juli 1, 201016 yr Hej, jag tillhör dem som haft lite blandade erfarenheter av Oryx. I 308win och (180 grain) och 8x57 IRS (196 grain) har jag upplevt att den expanderande Oryxkulan inte varit riktningsstabil i viltet. Trots skott bakom bogen i klassiska bredsidor så har jag fått utgångshål som i ett fall till och med satt framför bogen (8x57 IRS och 196 grain). I framför allt 8x57 IRS så hände detta vid upprepade tillfällen vilket gjorde att jag till slut gick ifrån Oryx kulan i denna bössa. Samtidigt så har jag haft goda erfarenheter av Oryx i min 6.5x55 och jag är övertygad om att t ex den tunga 21 grams kulan i 9.3 funkar alldeles ypperligt. "Problemet" som jag uppfattar det är att kulan efter expansion mer eller mindre får formen av en rund kula vilket knappast är en optimal form för rak penetration. Något som också är uppenbart är att Norma har ändrat dessa kulor rätt många gånger och att de finns i en massa olika "årsmodeller", vilket så klart i grunden är positivt och ett tecken på lyhördhet. Samtidigt så innebär det att kulans uppträdande genom åren förändrats, när Oryx kulan kom så var det en del rapporter om haverier men på senare år verkar det som att dessa haverier blir allt mer sällsynta. Min bror har uteslutande använt180 grains kulan i sin 30-06 sedan den lanserades på marknaden och säkert skjutit +100 klövvilt med den genom åren. Under den tiden har han varit med om en kula som inte expanderat överhuvud taget samt två kulor som "havererat" på så vis att de gått i två delar. Samtidigt är han så nöjd med kulan att han fortsatt använda kulan genom alla år. Henrik
Publicerat Juli 1, 201016 yr Hej,jag tillhör dem som haft lite blandade erfarenheter av Oryx. Hur är dina erfarenheter av Nosler Partition? Om vi pratar 180 grains fabriksammo, och då i synnerhet från Norma, så uppfattar jag de flesta bedömare som positiva till denna kula. Hälsningar, /Bosse
Publicerat Juli 1, 201016 yr Hur är dina erfarenheter av Nosler Partition? Om vi pratar 180 grains fabriksammo, och då i synnerhet från Norma, så uppfattar jag de flesta bedömare som positiva till denna kula.Hälsningar, /Bosse har använt både 180 och 165 i 3006 med stor framgång, främre delen ger stor skada med knall och fall effekt i faktiskt allt vilt jag kan minnas och den bakre delen fixar genomskottet. Visst är det även den kulan jag fått skära bort klet mest ifrån bogen på rådjur och små dovvilt oxå.
Publicerat Juli 1, 201016 yr Har provat det mesta i denna kaliber de sista 20 åren, dock endast fabriksladdat, etta på listan hamnar Federal Trophy bonded, den lämnar verkligen mycket av sin energi i djuret och älgarna dör snabbt, kungen bland bondade kulor, Lapua mega är nog min tvåa, bra kula bra pris, kör den idag till min 9,3:a
Publicerat Juli 1, 201016 yr Nosler Partition har jag upplevt som väldigt förutsägbar vilket enligt mitt sätt att se det är en av de allra bästa egenskaperna en kula kan ha. Vi har alla lite olika preferenser kring hur vi vill att våra kulor skall uppträda i viltet. Vissa vill ha genomslag och rätt hårda kulor, andra vill ha mjuka kulor som ger en snabb effekt men till priset av lite större köttförstöring, ytterligare andra vill ha så stor expansion som möjligt. Nosler Partition är en kula som är lätt expanderad så till vida att den främre delan av kulan i princip alltid expanderar mer eller mindre direkt vilket kan leda till lite mer omfattande köttförstöring om träffen tar lite olyckligt. Samtidigt så kommer den bakre delen av kulan att fortsätta pentrera och som regel ge genomskott. Alltså skulle jag säga att NP är en typisk kompromiss, den ger mer ögonblicklig effekt än vad de hårda kulorna gör samtidigt som den pentrerar längre än vad en "vanlig blyspets" gör. Nackdelen är såklart att den ger mer köttförstöring än vad de "hårdare" kulorna ger samtidigt som den inte ger lika korta flyktsträckor som de lite mjukare kulorna. Här hittar du en rätt intressant jämförelse, dock så är det 150 grains kulor som man har tittat på. I början av min jaktliga karriär så använde jag faktiskt 180 grains Partition i 308 win en hel del och sköt nog ett tiotal älgar med den (detta var på 80 talet när det var gott om älg men ingen gris). Anledningen till att jag bytte kula och laddning var inte att jag på något sätt var missnöjd med laddningen utan snarare ren nyfikenhet på att testa andra laddningar och kalibrar. Henrik
Publicerat Juli 1, 201016 yr Jag tror att det vore väldigt positivt om vi lite till mans funderade lite på Outdoors inlägg ovan. Jag använder ofta bondat. Egentligen mest för att jag aldrig haft några större problem med dem så varför "snåla". (I för låg hastighet har dock Oryxen vid något tillfäller varit väl hård i rådjur. 6.5x55) Men för att återvända till Outdoors inlägg. Det finns fortfarande en grupp politiker som gärna skulle krångla till det för oss jägare. Det finns även en grupp som gärna gör vad som helst som i allmänhetens ögon uppfattas som miljöinitiativ. Skit samma vad det egentligen gör för miljön... (Ok jag överdriver lite) Samtidigt kommer rapporter främst från USA som visar på hur skadlig även kulammunition med bly kan vara för örnar Kondorer m.m. OK du och jag vet om att man i USA jagar en hel del skadedjur med varmintkulor. Skadedjur som i värsta fall ligger kvar där de hamnar. (Sönderfläkta i flera delar...) Mumma för vithövdade havsörnar som jänkarna i allmänhet är lite svaga för... Min personliga uppfattning är därför att det kan vara bra om vi kan visa på att en övervägande majoritet av den jaktammunition som används i Sverige är av helt annan typ än den som ger de största riskerna för de hotade predatorerna/asätarna. Mitt råd är därför att alltid börja med att försöka hitta en lämplig bondad kula. De flesta skadedjur går lika bra att skjuta med helmantel som varmint. Det är dessutom positivt för eventuella skinn vilket inte heller är helt fel ur "politisk" synvinkel. OK du kommer behöva leta lite mer efter djuren och det kanske t.o.m. innebär att du behöver hund. Men kan vi så småningom visa att t.ex. örnar i Sverige inte har samma problem med blyförgiftning som i USA så är det kanske värt detta? MVH // Henrik
Publicerat Juli 1, 201016 yr Nosler Accubond, jagat med en i handladdad variant senaste tre åren och den är riktigt bra både på nära och långt håll. Tänk en bondad kula som flyger som en laserstråle, expanderar stort och håller vikten. Norma laddar den och visst kostar den en slant men man ska inte snåla när det gäller att döda djur så säkert som möjligt. Oryx är säkert oxå bra men den här är bättre tycker jag.Tidigare jagade jag med Swift A-frame men de har jag bara till svinen numer. Riktigt bra den oxå. Sako Arrowhead II i 308 win är en Nosler Accubond. Norma laddar den ej i 308w, men däremot Swift A-Frame. /Må