Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
FinHunter

Game trailcameras

Recommended Posts

FinHunter

Pixcontroller ett företag som tillverkar kretskort som styr en kamera och dess funktioner, medhjälp av en PIR(passive infrared) sensor som känner igen rörelse och värme.

Jesse's hunting en sajt med mycke info om "game trailcameras".

Jag beställde ett kit för en digitalkamera modell Sony DSC-P32, fick hem paketet inom en vecka efter beställningen. Har hållit på och fixat ihop hela paketet några dar nu, och projektet börjar smånigom vara färdigt. Meningen är att jag kunde använda den färdiga " Viltkameran" till att fota allt möjligt roligt i djurväg som rör sig på våra jaktmarker, samt att få lite koll på olika djur som tex besöker utfodringställen / åtelplatser...

1002a7nt.th.jpg

en bild på mitt projekt, här fattas ännu camoflagefärgen från ytan och ankringsfästerna...

338an

Finns en färdig "åtelkamera" på http://www.vildsvin.se för 600 spänn om jag inte minns fel, titta på bilderna från den... helt ok för det priset ::)

Alfie

Hittade ingen kamera för det priset, men väl en klocka som visar vilken tid djuret varit där, en åtelkamera finns, men den ligger på runt 1500:-

338an

Ojdå, ber om ursäkt, blandade visst ihop priserna i huvudet.... 600 spänn var ju för klockan. Men ändå, 1600 kan man ju oxå leva med...kanske??

ozzy

Klart intressant, just för att man kan använda vilken kamera som helst och inte en bugetgrej på 1 Mpix  ;)

Lägg in lite bilder när du fått allt att funka..

FinHunter
Klart intressant, just för att man kan använda vilken kamera som helst och inte en bugetgrej på 1 Mpix  ;)

Kollade först på färdiga åtelkameror, men gillade inte riktig utbudet som fanns tillgängligt här i Finland(priserna svindyra). Hade även som krav att köpa en viltkamera med tillräckligt megapixel, för att få god kvalitet på bilderna...

Får se, men anser att detta projekt varit lyckat då jag får första bilderna med kameran, kan hända att jag skall börja experimentera nästa vecka med hjortar, lägger egna bilder hit genast när jag lyckas...

Här hittar ni en apparat Nokia kommer ut med småningom, tror den kan vara nånting för dem som vill ha bilder från åteln/foderplatsen direkt till sin telefon eller e-post....priset kommer att ligga runt 400 € = 3600 kr, inte i billigaste laget...

Här finns bilder från ett finskt jaktforum (rysshare o. mårdhund) tagen med en Racktracker ,tycker personligen att blixten kunde vara lite effektivare, djuren syns lite dåligt...

FinHunter

Projektet har dröjt en tid.. men nu var det dags att skörda bilder som tagits med den nya gamecameran jag beställde från bossbuck.com.

Köpte åt mig Leaf River iR-3BU Digital Game Camera som verkar fungera kanon.. Lägger ut några bilder som kameran tagit av vitsvanshjort från en av mina utfodringar...

16sv.jpg

21qe.jpg

33om1.jpg

60fy.jpg

70wh.jpg

86um.jpg

Fredde_piteå

VA LÄCKERT!!....

en sån där skulle man ha haft vid rävåteln...hur långt från åtel/utfodring kan man ha kameran?

Mvh Fredde

orjant

Läckert, en sådan skulle man ha på en grisåtel för att se hur mycket rörelse det är där.

FinHunter

Avstånden för upptäckning av rörelse är mellan 0-90 ft (det kan ställas in), men det rekommenderas att placera kameran på ca 15 fot från åteln eller foderbordet.. Tror att 15 ft (5 m) är max avstånd för att IR-ljuset skall vara effektivt.. Nu som bäst har jag kameran placerad inne i en tät gran, några av grankvistarna skymmer ljuset och gör en skugga på djuren.. Det skall jag försöka fixa nästa gång jag är och vittjar kameran..

Herbert

Härligt med sånna bilder, lägg gärna ut fler vartefter  :)

FinHunter

92mw.jpg

Här tror jag att viltkameran har blivit upptäckt.. några minuter senare har det dock tagits en ny bild, så djurena verkar inte bry sig om kameran..

FinHunter

;D, kameran hade registrerat 34 nya händelser sedan fredagen..  Här e några nya bilder..

15sq4.jpg

7filtered3qm.jpg

OBS, en liten bock med ena hornet kvar..

10filtered1wi.jpg

11filtered9ld.jpg

AndreaS
:) intressant! Vet du hur kameran funkar i kyla? eller i annat sämre väder, vått, stormigt osv. Och hur länge håller batterierna?  : ???

FinHunter
:) intressant! Vet du hur kameran funkar i kyla? eller i annat sämre väder, vått, stormigt osv. Och hur länge håller batterierna?  : ???

Kameran har funkat bra i kyla, som du kan se har vi lite vinterföre även i södra Finland. Temperaturen har varit som lägts just över -10C när jag haft kameran ute, tillverkaren lovar att den skall hålla bra upp till -20C. Själva höljet eller skalet är vattentätt, ingen fukt eller vatten kommer åt insidan. Ända som gällande vädrets påverkan man bör tänka på är att inte placera kameran mot det stigande soljuset, då värman kan göra att kameran avfyrar på tomt. Batterierna skall enligt tillverkaren hålla i 2 månader.. Har haft kameran ute nu i en vecka, ännu har inte batterierna visat tecken på att sina.. Kan återkomma med grundligare analys efter att ha kört kameran i någon månad..

Lägger nedan en bild på insidan av kameran...

leaf17na.jpg

...och utsidan

leaf21oy.jpg

FinHunter

1filtered8qi.jpg

2filtered7xj.jpg

3filtered8vf.jpg

Nu är kameran flyttad till ett nytt ställe, till en utfodring som på sistone har besökts av främst älgar.. Kommer bli roligt att se hurvida älgarnas beteende skiljer sig från vitsvanshjortarnas..

Gabbe

tufft en sån där skulle inte vara fel att ha vid åteln ;D

daniel-nilsson

Läckert ;D

FinHunter

;D, älgar varsågoda...

6filtered5yg.jpg

5filtered1la.jpg

4filtered3iv.jpg

1filtered7ig.jpg

Foxkiller

Häftigt "FinHunter"... :o prova placera den vid nått gryte någon gång så vi får se vad som finns där.  ;)

FinHunter
Häftigt "FinHunter"... :o prova placera den vid nått gryte någon gång så vi får se vad som finns där.  ;)

Ska göra det.. Men nu för tillfället är alla hemmagryten jag känner till toma.. Nån fan som tömt dom på kräk..  ;) Men våren hämtar nya kräk, från ställen man inte känner till.. Så visst skall det bli lite grytfoton.. Med 20 kg´s grimbartar på bild...  ;D

FinHunter

1filteredkw0.jpg

2filteredtd8.jpg

3filteredjp1.jpg

4filteredbi9.jpg

Vitsvansbockar på utfodringen...

AndreaS

Jäklar! kapitala kronhjo!... vitsvansar är det väl  ;D  ;)

lsjonsson

Det var fina vitsvansar på tillväxt. :D