Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon vapensmed som kan hjälpa? Tillverka egna choker?

Featured Replies

Publicerat

Vet inte om den hamnar på rätt ställe men de verkar vettigast här. Jag går en svets industri utbildning som innehåller mycket svarvning, fräsning och cnc, jag jobbar nu som grov plåtslagare och tillverkar mycket delar från råvara så har kunskapen.

Nu till min fråga, jag undrar om det är möjligt att svarva egna choketuber till hagelbössan? någon som har gjort det?

Något speciellt material som rekomenderas? Är det ens lagligt?

Jag är lite prylnörd så det vore kul att ha lite olika längder osv att välja på och ännu roligare och billigare när man gjort dem själv :huh:

Publicerat

Lagligt är det nog, men säkert inte så lätt att få till det bra.............krävs nog en hel del exprimenterande.

Vet att Teague gör sina i Rostfritt stål, men hårdhet etc. har jag tyvärr ingen koll på.

Publicerat

Har själv rätt bra koll på CNC och inte är det några problem att svarva fram några egna choker.

Dock så krävs det att man har materialkunskaper och specifikt kunskaper inom förslitning och utmattning, sedan krävs det nog en hel del laborerande innan man har fått fram en choke av motsvarande kvalitet som Teague.

Du får nog helt enkelt börja med att mäta en choke och se hur den är svarvad och slipad och sedan dra dina egna slutsatser om materialval. Personligen har jag inte ens tänkt tanken att tillverka egna vapendelar vad avser pipan och köper hellre mina prylar som har passerat produktutveckling och rigorösa tester.

Publicerat

Klart det går tror inte det är några extrema krav på matrialet då det är lägre tryck och tjockare matrial där. Största problemet är nog gängorna verkar inte vara några standard gängor men den händige slipar enkelt till sitt eget stål sedan gäller det att stigningen finns på svarven också förståss.

Publicerat

Låter helt klart som ett spännande projekt. Om jag hade tillgång till maskiner så hade jag kunnat tänka mig ett antal olika upplägg att testa. Olika längder, portning, rekylbroms, vikter, o.s.v..

Publicerat

Provade att göra ett par choker när jag hade halvautomaten.

Problemet är gänga om man inte har en tolk med det löste jag med att först svarva en ring som jag gängade och passade in chokerna som jag hade så vips var en tolk tillverkade. Svarva allt på en uppspänning gänga och invändigt samtidigt så allt stämmer så får du inge kast och har något att spänna i om du ska slipa choken invändigt. Använde material 2544 klass 3 eller 4 kommer inte riktigt i håg. Gjorde ett par st bara för skojs skulle gick att skjuta med. Gjorde inga större tester.

Men det är en del jobb att få dom bra.

Lasse