Publicerat Januari 14, 200620 yr Vad andvänder ni för handskar när ni jagar? Är ganska ny i gemet så jag köpte mej några billiga med avklipta fingrar och huva som man fäller över så det blir en tumvante. Funkar för vänster näven (höger skytt), men svinkalt om höger.
Publicerat Januari 14, 200620 yr Antingen mina vanliga skinnhandskar eller Thinsulate jaktfingerhandske med avtagbar topp.
Publicerat Januari 14, 200620 yr Vantar och tunnare handskar under eller bara vanliga arbetshandskar..
Publicerat Januari 14, 200620 yr Försöker klara mig utan handskar bruka gå bra till ca -5, sen har jag ett par swedteam 622. men tycker inte de är värda priset, värmer inget vidare!
Publicerat Januari 14, 200620 yr Författare Ni får inga problem med själva avfyringen och känslan i själva avtrycket när ni andvänder vanliga handskar. T.e.x att skottet går av för tidigt.
Publicerat Januari 15, 200620 yr Mest blir det rörlig jakt för mig, då funkar en enkel modell av handske bra (grön stickad med noppor i greppytan för 20:-) Får jag tag på tunnare skinnhandskar på macken går dessa också bra. På pass är det tumvantar av rymlig modell som gäller. Snabbt ur med "avtryckarhanden", vanten kvar i väst/jackfickan när det är så dags...
Publicerat Januari 18, 200620 yr jag använder aldrig handskar/vantar tappar känslan totalt, har försökt träna men för mig omöjligt...
Publicerat Januari 18, 200620 yr jag använder aldrig handskar/vantar tappar känslan totalt, har försökt träna men för mig omöjligt... Å du jagar på hösten och vintern oxå?Eller är det bara ungråkor på våren?? Jag är iofs lite kall om händerna...men handskarna åker på tämligen fort på hösten. Tidigt på hösten har jag ett par Thinsulate-handskar..vet inte vilken modell men jag är jäkligt nöjd med dom. När det är kallar har jag ett par fingervantar..köpta på Överskottsbolaget...och sedan ett par tumhandskar av arbetsmodell.Man klarar av att stå å passa ett tag med fingervantarna..och kan ta på sig tumhandskarna när det blir för kallt...
Publicerat Januari 18, 200620 yr Jag brukar ha ett par tunna, väldigt tunna fingervantar. De är så pass tunna så att de inte påverkar skjutning eller annat pillerarbete i någon större grad. Utanpå dem så har jag ett par tjockare fingerhandskar som är varma och lätta att få av. Ner till -10 - -20 grader ungefär. När det är kallare så har jag ett par ytterhandskar med hel hand och i dem ett par lovikavantar som också har hel hand men fortfarande de tunna fingervantarna längst in. Alltid lite skydd från att ta direkt på iskalla föremål och fingrarna stelnar inte så fort i kylan.
Publicerat Januari 20, 200620 yr Jag köpte ett par Härkilla handskar för ett par tre år sedan som funkar grymt bra!!! De är lite tjocka att skjuta med men man hinner ju oftas få av sig dem.....de är vattentåliga med så man kan krypa på backen utan att bli pissböl (=kall).....kan kolla vad modellen heter.....(det är en grön femfingerhandske.)
Publicerat Januari 20, 200620 yr Har bara ett par flisvantar som drar åt sig snö som f*n. funkar skit ;D
Publicerat Januari 29, 200620 yr Jag använder ett par tunna neoprenhandskar från Ron Thomson som är ypperliga. Det är egentligen fiskehandskar men dom har skåra för avtryckarfingret. Är det riktigt kallt så kan man sticka in handskarna i varmare tumvantar. Jag har nog provat 10 olika modeller av handskar/vantar som inte varit riktigt bra. Köpte handskarna på Elmia mässan för 99 pix och jag anser det vara ett riktigt fynd ;D Liten varning för tjocka neoprenvantar av "biltema" modell. Neoprenet går sönder vid finger skärningarna och håller endast några veckors helgövningar Längst ner på länken finns dom http://www.wittlock.se/utrustning/html/handskar.html
Publicerat Januari 29, 200620 yr Använder mig av tumhandskar (skinn) med en yllevante innuti. Det funkar ganska bra att hålla i högra handens handske under den vänstra vid förstocken....sen när det blir skjuta av eller hettar till drar man av sig handsken på högerhanden i samband med anläggningen..... Ibland har jag med mig en fingervante eller skjuthandske av olika modell för den högra handen....den håller man varm och torr i en ficka nära kroppen tills det blir drev eller ansmygning...osv.
Publicerat Januari 29, 200620 yr Jag har alltid numera tumhandskar i skinn med Hestra innervantar i 100% ull ,varmt, torrt och skönt ;)Fingerhandskar suger på vintern :-[ :P
Publicerat Januari 29, 200620 yr Ett par vita tunna fingervantar fulla me hål. Mest för att skydda mot kyla från metall mm. Tjockare kan inte "JAG" ha då jag rör mig mkt. Då svettas jag ihjäl. Vid stilla sittande tar jag någe tjockare!