Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

klass 1 kaliber

Featured Replies

Publicerat

sitter här o tänker ( japp nu är de igång igen!! ) på lite olika alternativ för klass 1 kalibrar, men nu är de bara tankar och inget som kommer köpas inom närmaste tiden framöver vad jag vet om iaf :rolleyes:

inget förslag som 6,5x55 eller 308 eller 30-06 är av intresse, likaså är ingen 9,3:a eller uppåt intressant då jag redan har en 8x57:a som funkar fin fint för dagjakten och lite närstrider.

kalibrar jag funderar över är 7mm rem magnum, 300wm och liknande såna, hur står skillnad är det egentligen mellan en 7mm rem mag och en 300? vilka kalibrar finns det med lite mer flås i men ändå ingen extrem ( typ 7mm 375h&h vildkisse och liknande hysteriska saker ) och inga smått exotiska kalibrar,

vad är det för fördelar för en 7:a magnum istället för en 308 exempelvis? varför är dom så poppis ändå som dom är ut i fall att de inte är så pass mkt bättre?

tankarna går såklart runt en 7mm mag men de är bara tankar o nu vill jag mest ha erfarenheter och information av er bättre vetande om de är någon praktisk/teoretisk skillnad.

visst luddigt skrivet som vanligt av mig men att man är trött gör inte saken bättre :rolleyes:^_^

Publicerat

270 winchester?

280 remington?

Publicerat
  • Författare

har väldigt lite koll på vad 280 ger för hastigheter, likaså 270 men dom borde ju funka hyfsat, gå o lägg dig pojk för tror inte de blir någon trutjakt imorgon em, jag kör nog bara på imorgon bitti på räv sen lite med hagelsprakarn så vill du följa med på lite pangande så får du allt vackert gå upp om 1½ timme typ :rolleyes:

Publicerat

300 winmag= snygg patron som dessutom går väldigt rakt. :rolleyes: Ruskar om i axeln lagom.

Publicerat

Svårt att komma med ett svar vad är syftet med kalibern skjuta klass1 vilt på långa avstånd träffa bra på tavlor eller hippfaktor?

Kanske 6,5-06 den är ganska enkel att hantera och har bra ballistisk och precision.

Publicerat
  • Författare

hmm ja du Lars. de är väl lite av varje. nu är de som sagt bara fundering o sånt, men hellre va dum för stunden o fråga än o va dum för alltid o ovetande på köpet! :D

skjuta mindre vilt på längre avstånd, tavlor ( i jaktträningssyfte till 99% ) skjuta klass 1 vilt på över 100m som jag tror är absolut max jag kommer skjuta med 8x57:an,

hippfaktorn har inte sååååå stor roll i de hela faktiskt, men såklart ligger den väl säkert där under någonstans oxå,

6,5-06 är ju en enkel kaliber, finns hylsor o kulor i mängder, utbudet på beg marknaden är dock litet för bössor i den kalibern, men när man väl ska skaffa någon sånhär magnum hoppelifräs så lär man väl bygga om lite :D

Publicerat
har väldigt lite koll på vad 280 ger för hastigheter, likaså 270 men dom borde ju funka hyfsat, gå o lägg dig pojk för tror inte de blir någon trutjakt imorgon em, jag kör nog bara på imorgon bitti på räv sen lite med hagelsprakarn så vill du följa med på lite pangande så får du allt vackert gå upp om 1½ timme typ :D

Fabriksladdat ligger de oftast på dryga 850 m/s, finns dock upp i 950 med lättare 270-kulor. Dock finns ju AI-pipor till båda:rolleyes:

Publicerat
hmm ja du Lars. de är väl lite av varje. nu är de som sagt bara fundering o sånt, men hellre va dum för stunden o fråga än o va dum för alltid o ovetande på köpet! :D

skjuta mindre vilt på längre avstånd, tavlor ( i jaktträningssyfte till 99% ) skjuta klass 1 vilt på över 100m som jag tror är absolut max jag kommer skjuta med 8x57:an,

hippfaktorn har inte sååååå stor roll i de hela faktiskt, men såklart ligger den väl säkert där under någonstans oxå,

6,5-06 är ju en enkel kaliber, finns hylsor o kulor i mängder, utbudet på beg marknaden är dock litet för bössor i den kalibern, men när man väl ska skaffa någon sånhär magnum hoppelifräs så lär man väl bygga om lite :D

dom kalibrarna du skriver om längs upp har jag svårt att se nyttan med på 99% övning.

övning och små djur på långa håll tycker jag stavas 6,5x55, har man dålig ekonomi stavas det likadant fast med stora siffror.

Publicerat
  • Författare

lite dåligt formulerat av mig maddog, 99% jaktträning = 99% av skotten som går på banan är träningsskott inför jakten och inget mm letande på 300m o utöver det. utan snarare sätta 1 skott på rätt plats varje gång, från 50m ut till förhoppningsvis inom snar framtid 250-300m så skjuta på rävfigurer o allt sånt menas det med.

6,5x55 är en förträfflig patron, gjorde jobbet fint på dagens räv likaså den förra B) dock är de inte nu detta köp/införskaffandet handlar om så då kommer de vara pengar undanstoppade till detta o finnas pengar utan o behöva leva på kråk o rävkött med nudlar flera år framöver :D

som alla vapenidioter vet. planering o åter planering är nästan de roligaste för när allt är klart vill man ju testa något annat :D :D

Publicerat

Hmm... jag har haft en 7mm RM, men gillade aldrig riktigt kalibern. Kändes inte särskilt effektiv när det gäller att utnyttja krutmängden, i mina ögon. Själv bekänner jag mig dessutom till skolan "tungt och långsamt", snarar är lätt och snabbt med stor chockverkan. Magnumpatronerna ligger mer åt det amerikanska synsättet.

De kalibrar vi diskuterar är i mina ögon i första hand avsedda för matvilt, och då kommer köttförstöringen in som en parameter. För all del- med vildsvinens och hjortarnas frammarsch kanske man inte längre vill vandra runt med en klass 2 bössa oavsett det avsedda bytet...

Jag har själv en .300 H&H. Jag kan dock konstatera att jag inte använder den särskilt mycket, och när jag gör det envisas viltet med att dyka upp på nära håll. Skottverkan på exempelvis rådjur ligger med god marginal på kraftig "overkill" upp till över 100 meter. Överväger att gå över till riktigt hårda kulor, men det är inte heller riktigt min filosofi. En dag skal jag återvända till Namibia och jaga Oryx; jag behåller den mest för det syftet tror jag. Och för charmfaktorn. För svensk "medeljakt" fyller den ingen större funktion.

Skall man träna någorlunda mycket så sliter dessutom magnumkalibrarna mer på pipan, drar mer krut och tröttar ut en mest i onödan.

Jag gillar dock 7mm... 7x57 är en potent och flexibel patron. För den som vill kunna vrida ur den litet till så finns 7x57 AI att tillgå. När jag själv någon gång tänker i dina banor brukar jag landa där, men jag har inte gjort slag i saken och har inte skjutet med någon. Det fanns en artikel i Rifle Shooter för ett antal år sedan som höjde kalibern till skyarna, men det gäller för all del det mesta som skrivs i den tidningen...

Publicerat
  • Författare

Outdoorsman: bra skrivet/förklarat av dina tankar, tung o långsam kör jag på i 8x57:an där jag har 220gr dankar, rör om rätt friskt i axeln faktiskt. men som tur var inte så mkt så man rycker av skotten,

intressant att du kom in på 7x57! då ( om de blir slag av saken vill säga ) är en 7x57mauser på ingång i ruger no1 utförande faktiskt, inget bestämt ännu, 7x57:AI måste va rätt så mysig till allt från smått till stort, dock är jag så fruktansvärt dålig på o hitta laddsidor så har inte änns hittat någon vettig laddning till 100gr sierra varminter hp kulan jag hittade på vapex, har använt den kulan i 222rem o 6,5x55, senast idag på räv o den gjorde jobbet mer än väl!

du kanske har en liten susning om vad man kan komma upp i för farter med 100gr kula?

300 H&H låter som en trevlig sak ändå, just H&H gör mkt i namnet!

att det sliter pipor ju mer krut o sånt är jag helt införstådd i :D

min sauer som väntar på nya ägaren ska få licens är grymt trevlig o skjuta med, även jaga fasten de "bara" är en 6,5:a, dock satte hjärtat o kroppen stopp för o bära med sig såååå tyng bössa en längre sträcka nu, o ska jag va helt ärlig så är jag för mkt tävlingsmänniska mot mig sj för att de ska va bra med en sån bössa, de blev inte att jag var nöjd över det bästa resultatet utan snarare att jag vart besviken över dom andra som låt oss säga var 1mm större på 100-150m, vilket gjorde att jag lessnade på den sortens övning rätt mkt,

nu vart de en hel dikt så jag får väl ta den historian i dagboken så folket här slipper tro att jag skriver något intressant o går på en tvärnit här :D :D