Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersökshund?

Featured Replies

Publicerat

Är mycket möjligt att frågan varit uppe tidigare i något annat sammanhang. Men jag ställer den ändå.

Gäller eftersökshund för bl.a älg,gris ocg rå.

Har för mig att det står "för ändamålet särskilt tränad hund". Eller något liknande.

Själv har jag aldrig riktigt fattat det här, vad menas med detta? Vad krävs för att anses var "särskilt tränad"?

Finns det någon som blivit fälld för att hunden inte hållit måttet?

Publicerat

Ola kan säkert utveckla men jag gör ett första försök.

Det står inte "för ändamålet särskilt tränad", det har varit på förslag, bland annat på vår årsstämma, men det har aldrig nått lagboken. Nu står det "särskilt tränad i att spåra skadat vilt", fritt ur minnet. Det innebär att i lagens mening behöver hunden knappast vara tränad just för det viltslag du ämnar eftersöka. En dvärgtax tränad på rådjursklöv kan alltså kanske vara "laglig" att göra björneftersök med... Lite tillspetsat.

De fällande domar jag känner till rör primärt hundar som är tränade på t ex personspår och således kan de knappast anses tränade i att spåra skadat vilt...

Jag kan hålla med om att denna skrivning är en smula diffus men vad är alternativet? Årliga prov har många föreslagit men det brukar gå över när man ber dem konstruera administrationen...

Publicerat
  • Författare

Ja som det är skrivet nu så är det ju egentligen inga krav alls. ^_^

Man kan ju ha tränat sin hund och den är värdelös ändå, men lik förbannat tränad. :)

Men frågan var mest för egen del. Jag håller ju eftersökshund åt en del jaktlag, men mina hundar är helt omeriterade. Jag kan inte på något sätt bevisa att de är "tränade i att spåra skadat vilt". Jag vet ju vad jag har i kopplet men räcker det?

Publicerat

Nu är jag o "tafsar" i fel area.. men

Borde väl gå att få det verifierat av de du redan hjälpt med eftersök.

Om någon nu skulle göra en anmälan menar jag då är det väl upp till dig att bevisa motsatsen.

Fråga dårå..

Ett eller fler intyg bör väl räknas som ok att hunden är särskilt tränad för uppdraget ?

Publicerat

I min värld räcker det med att du tar ett foto när du är ute och spårar runt laggårn. Intyg torde räcka mer än väl. Själv brukar jag gå ett anlagsklasspår bara för att ha ryggen fri. Säger inte ett skit om hundens förmåga i samband med eftersök men det är ett papper...

Publicerat
  • Författare
I min värld räcker det med att du tar ett foto när du är ute och spårar runt laggårn. Intyg torde räcka mer än väl. Själv brukar jag gå ett anlagsklasspår bara för att ha ryggen fri. Säger inte ett skit om hundens förmåga i samband med eftersök men det är ett papper...

Får väl i värsta fall gå ett viltspårprov även om det bär emot. :lol:

• 2 weeks later...
Publicerat

Man kan tillägga att skyldigheten att "vidta de åtgärder som behövs" vid ett eftersök kvarstår. Bara för att du har haft en "särskilt tränad" hund på plats inom två timmar enligt specialregeln, har du inte gjort allt du kan. Misslyckas du med den hunden måste du vidta andra åtgärder tills du lyckas, allt enligt huvudregeln.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.