Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kanske skulle behöva en kronograf

Featured Replies

Publicerat

Är det nån som har laddat 200 grains lapua mega i 30-06 med 52gr 204 krut och har en aning om ungefär vilken utgångshastighet den hamnar på?

Räcker det månntro (inga tecken på höga tryck) eller ska man pytsa i lite till?

Har hört talas om andra 200gr kulor som varit laddade med 55.5 gr 204 o gjorde ca 800m/s

Lapuas fabriksladdade 200gr mega gör 775m/s, skulle vara bra o veta om man är i närheten.

Vapen: Tikka T3 piplängd typ 60cm ??? (standard t3)

Tändhatt federal 210

Kanske nån med Quickload kan göra en koll!??

• 1 month later...
Publicerat

Som en jämförelse kan sägas att jag med 139grains kulor i en 6.5*55 och 50.5grains N204 fick farter runt 800m/s i vintras. Med magnumhatt och 58cm piplängd.

Jag vet att det är en annan kaliber, men det är ju trots allt 8mm skillnad i hylslängd. 50.5 börjar närma sig maxladdning för min bössa.

Publicerat

QL förutspår 733 med angiven laddning.

Så nej du är inte i närheten av fabriksladdning och om du laddar upp till max enligt QL så skall du kunna nå 803 m/s,

det är dock förenat med en del rekyl kan jag tänka mig.

Jag tänker dock inte skriva vad QL ger för max av rena ansvarsskäl, det får någon annan göra och ansvara.

/Christian

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Man tackar för svaren..

Är det möjligtvis så att du vill berätta vad som krävs för att hamna på ca.770m/s.

Vad tror du om att stega sej upp mot 53.5-54gr

Publicerat
Man tackar för svaren..

Är det möjligtvis så att du vill berätta vad som krävs för att hamna på ca.770m/s.

Enligt normas egen tabell ser det ut som följande

http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Kaliber=30-06 Springfield&Lang=1

Dock inte samma kula men snarlik (200grs Oryx) så det borde ge dig ett hum var du ligger. Kolla om du kan få låna någons kronograf om det är just hastigheten du vill veta.

Annars om den skjuter bra och hylsorna ser ok ut är det ju skit samma vad hastigheten är.

Mvh

Petter

Publicerat
  • Författare

Jo grundtanken var att bruka Normas data men det stämmer ju inte alls med QL.

Just nu ligger jag på 51.5gr 204 vilket enl Norma ger ca 780m/s men med QL endast 730.

Räcker det med 730m/s kanske? Den skjuter tätt .

Ska ha den som allroundkula till älg,rå o gris....

Publicerat

Både normas data och QL är en beräknad hastighet ql troligen något mer nära kanske då det är beräknat på din i detta fall men uta kronograf har du ändå ingen aning så skjuter det bra spelar det troligtvis ingen roll i älgen om kulan kommer i 730 eller 780ms. Iaf fall på normala jaktavstånd.

Även om du gör en stege vet du inte vad du har för hastighet. Har du otur ökar bara trycket och inte hastigheten.

Mvh

petter

Publicerat
  • Författare

Jo jag får väl bita i det berömda äpplet o köpa mej en kronograf...

Man får tacka för visat intresse..

Mvh A

Publicerat

Har för mig att norma tar höjd för ganska lång piplängd när de gör sina beräknignar (vilket oftast ger högre hastighet), kan ju vara därför det skiljer?

Publicerat

Jag har inte heller egen chronograf utan lånar en med ojämna mellanrum.

Har dock ett litet tipps. Skjut på några olika avstånd. T.ex. 50, 100, 150, 200 & 250m. (Jag har nog oftast nökt mig med tre...)

Sedan kan du gå in på normas hemsida och experimentera lite.

Du har ett teoretiskt BC på kulan. Kolla kikarmontaget. (Höjd siktlinje) Och kolla vilken utgångshastighet som ger ungefär den kulbanan du mätt upp. Brukar stämma hyffsat. Dessutom är det väldigt nyttigt att verkligen kolla träffbilden på långa avstånd.

Publicerat
Man tackar för svaren..

Jag har fått bäst precision och prestanda med MRP till 200 grainarna i 30-06.

Max brukar ligga runt 59 grains (OBS! Börja INTE där direkt :)). Brukar kunna få ut 780 m/s i std.pipor dvs runt 57 cm.