Hoppa till innehåll

Där var det nära...


Uteiskogen

Recommended Posts

Idag var det tumult i de norrbottniska skogarna!

Nilak följde med mig på jobbet i skogen som vanligt. När jag stannar för att mäta, sysselsätter sig Nilak med att gräva ur en gammal stubbe. Någonting luktar gott där nere och han bestämmer sig för att köra ner huvudet och kolla efter. Det som därefter händer är en ylande hund som springer och gnider huvudet mot grenar och mark för att bli kvitt jordgetingarna. Jag sa åt honom att skylla sig själv när han är så nyfiken.

Efter någon minut slutade han att klia sig och satt mest och flämtade. Från min första tanke att det nog skulle gå över, blev jag nu orolig. Jag var ju trots allt ett par kilometer från bilen och ett bra antal mil från veterinär. Jag började gå mot bilen.

Nilak följde tätt efter i mina spår eftersom ögonen hade svullnat igen så att han inte kunde se. Ett par gånger ville han stanna och vila. Då bar jag hundkräket i famnen den sista kilometern till bilen.

Ringde en arbetskollega och bad henne kontakta närmaste veterinär. Som tur var hade kollegan Betapred för ormbett till sina hundar. Hon mötte mig halvvägs och vi sprutade in Betapredlösningen i munnen på hunden som låg i framsätet och andades ytligt.

5 minuter senare kvicknade Nilak till i bilen. Efter 20 minuter kunde han gå ur bilen själv och in i husvagnen. Efter ytterligare någon timme ville han dricka och ikväll har han ätit och busat precis som vanligt. Veterinären ansåg det inte vara nödvändigt att komma in.

Och hädanefter kommer jag alltid att ha Betapred och sprutor i min första hjälpen väska i bilen!

post-4665-1277851386_thumb.jpg

post-4665-1277851553_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj vilken tur, hade kunnat gå illa det där! :D

Undrar om man får Betapred utskrivet av veterinären i förebyggande syfte, själv bär jag med mig Prednisolon i en liten aluminiumrulle på visselpipehalsbandet (tänker mest på huggormsbett om man befinner sig långt ifrån civilisationen) men det har ju mycket längre verkningstid. Tål att tas reda på!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liten skiten då,

skönt att höra att det gick bra.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skönt att det gick bra för "kräket" :unsure:

Jag har numera alltid Prednisolon med mig efter att när Weimaranern var 4 månader blev hand huggormsbiten i halsen dock är det i tablettform och verkar säkerligen inte lika fort som spray.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jordgetingar är inget att leka med! :unsure:

Själv har jag också fått fly, men då gick det rakt ut i vattnet med kläderna på. :blush: Jag låg väl i vattnet i ca. 30 min innan det hade lugnat ner sig efter en stig jämte stranden. :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj vilken tur, hade kunnat gå illa det där! :huh:

Undrar om man får Betapred utskrivet av veterinären i förebyggande syfte, själv bär jag med mig Prednisolon i en liten aluminiumrulle på visselpipehalsbandet (tänker mest på huggormsbett om man befinner sig långt ifrån civilisationen) men det har ju mycket längre verkningstid. Tål att tas reda på!

Skönt att det gick bra för "kräket" :lol:

Jag har numera alltid Prednisolon med mig efter att när Weimaranern var 4 månader blev hand huggormsbiten i halsen dock är det i tablettform och verkar säkerligen inte lika fort som spray.

Jag vet inte om det är praxis, men veterinären skrev ut mer Betapred att ha i förebyggande syfte. Vad är Prednisolon för något? Är det också ett cortison-medikament? Har ni provat det (på hunden alltså)?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hahaha ja, då såg han ganska ynklig ut, lillskiten.

Kan meddela herrskapet om han var mycket tveksam till att behöva vila i bilen dagen efter när husse skulle ut och ha roligt i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är praxis, men veterinären skrev ut mer Betapred att ha i förebyggande syfte. Vad är Prednisolon för något? Är det också ett cortison-medikament? Har ni provat det (på hunden alltså)?

Ja det är också kortison, tabletter som ska sväljas. För ett par år sedan var detta det man fick av veterinären här som förebyggande mot t.ex. ormbett. Men jag ska försöka få tag i Betapred så fort som möjligt, vi rör oss mycket i skogen och har skådat huggorm så det gäller att vara förberedd om olyckan är framme.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...