Publicerat Juni 30, 201015 yr Tog den här bilden i natt och tänkte göra en snygg panoramabild. Kamerans inställningar. Tamron 28-75mm f2,8 Inställd på 28mm, bländare 32, iso100, slutartid 1/13 Automatisk vitbalans. Kameran är så skitig att bilderna blev oanvändbara. Var ska man lämna in den och är det lönt med en gammal canon eos 350 eller ska man använda huset som torskagn istället?
Publicerat Juni 30, 201015 yr Författare Lite kortare slutartid på några av bilderna. Då syns inte skiten men skärpedjupet blir ju inte lika bra.
Publicerat Juni 30, 201015 yr Lite kortare slutartid på några av bilderna. Då syns inte skiten men skärpedjupet blir ju inte lika bra. Jag har för mig att Gunnar Olsson gör sådana arbeten. Dom har gjort det iaf vet jag och det gäller även kikaroptik.
Publicerat Juni 30, 201015 yr Har du inte möjlighet att fälla upp spegeln? Sen tar du och blåser försiktigt med en liten blåsbälg/gummiblära på sensorn så skiten försvinner. Ev. kan du försiktigt putsa av sensorn om du har en såndära optikborste men ytterst försiktigt så inte sensorn skadas. Givetvis måste du göra allt detta utan någon optik på huset med det förstod du säkert....
Publicerat Juni 30, 201015 yr Tog den här bilden i natt och tänkte göra en snygg panoramabild. Kamerans inställningar. Tamron 28-75mm f2,8 Inställd på 28mm, bländare 32, iso100, slutartid 1/13 Automatisk vitbalans. Kameran är så skitig att bilderna blev oanvändbara. Var ska man lämna in den och är det lönt med en gammal canon eos 350 eller ska man använda huset som torskagn istället? Det där med torskagn lät onekligen intressant. Har ingen erfarenhet av fiske med kamerahus, så har du eller nån annan tips på hur man går tillväga så posta det gärna, jag funderar på att köpa en engångskamera för att prova lite gäddfiske, är det ett alternativ, eller måste jag anv min gamla Canon? Om du nu inte tänkt fiska med den så kan jag hålla med en av de föregående inläggen. Inhandla optikborste & en blåsbälg, prova putsa lite själv, det är nog till trots det biligaste alternativet.
Publicerat Juni 30, 201015 yr Lämna in den på närmsta Canonbutik så får dom fixa det. Gör du det själv så räkna med att sensorn kanske aldrig vaknar mer.
Publicerat Juni 30, 201015 yr Lämna in en gammal (?) kamera är knappast lönt. Det kostar jättemycket att lämna in en kamera för rengöring. (Mellan ett och två tusen av en auktoriserad firma = tillverkaren själv...typ) Börja med att försiktigt blåsa rent och se om det hjälper. Det finns även rengöringskit för sensorer i kameraaffären. Det kostar några hundra för ett sådant och det räcker ett par ggr. Det lönar sig absolut att göra det själv om man har bara lite känsla och inte ser allt som kallsmide med storsläggan... (Det med att slippa smuts på sensorn och i kameran var en anledning att jag själv köpte en lååååångzoom som ligger strax under systemkameranivå istället för en sådan...)
Publicerat Juni 30, 201015 yr Torsken är ju nästan slut så det det där med torskagn är nog inte mycket idé. Kolla forumet på www.fotosidan.se, där finns massor av trådar som handlar om hur man själv rengör sin sensor, och lika mycket kunskap om kameror som det finns kunskap om bössor här. Jag har rengjort mina Nikon flera gånger och på dem finns ett särskilt läge i menyn för att fälla upp spegeln för rengöring. Blåspensel enbart, inget mekaniskt och ingen kemi. Är det så illa lämnar man in den. På fotomässor brukar förresten de stora tillverkarna ibland ha servicen att rengöra sensorer gratis. Sedan är det nog omöjligt att inte ha någon fläck om man byter objektiv lite då och då... Det är bara att gilla läget och retuchera med kloningsverktyget i PS, eller motsvarande. Hälsningar, Martin
Publicerat Juli 1, 201015 yr Författare Lämna in en gammal (?) kamera är knappast lönt. Det kostar jättemycket att lämna in en kamera för rengöring. (Mellan ett och två tusen av en auktoriserad firma = tillverkaren själv...typ) Börja med att försiktigt blåsa rent och se om det hjälper. Det finns även rengöringskit för sensorer i kameraaffären. Det kostar några hundra för ett sådant och det räcker ett par ggr. Det lönar sig absolut att göra det själv om man har bara lite känsla och inte ser allt som kallsmide med storsläggan...(Det med att slippa smuts på sensorn och i kameran var en anledning att jag själv köpte en lååååångzoom som ligger strax under systemkameranivå istället för en sådan...) Kameran är ca 8 år gammal och är väl avskriven från fritidskontot vid det här laget. Tror inte jag blir av med den om än jag kastar den efter någon. Har försökt att blåsa rent huset med en sån där "revaxörtuta" men skiten som syns i sökaren verkar sitta som berget. Batteriet är tomt så jag kan inte fälla upp spegeln men ska göra ett försök en gång till. Näe någon smed är jag inte även om det kanske hade varit en bättre karriär med mina prinskorvar till fingrar. Tyvärr så är ett nytt hus lite utanför min ekonomiska sfär just nu och annat har väldigt mycket högre prioritet. Tack för tipsen och som vanligt så är själv bästa dräng. Priset för en rengöring är mer än halva värdet på huset och det är dåligt investerade pengar.