Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hagelstorlek

Featured Replies

Publicerat

har suttit o slagit ihjäl dom senaste 2 timmarna på att läsa trådar om fågel och pälsviltsjakt med hagel på olika sidor på nätet ( forum )

en bred uppfattning verkar vara att de är 1-3:or ( US mätt då ) som gäller för rådjur,

för fågel verkar de vara en skara som säger 2-4:or på gäss och andra säger fina hagel 5-6:or för dessa,

o övrigt fågelvilt finns de ju liknande skala för,

jag är då lååååååångt ifrån överintresserad av hagelskytte men ja de är väl de jag jobbar med mer eller mindre och då lär man känna en del folk som verkligen kan sin sak och har x antal 1000tals fåglar på samvetet av olika sorter, o de har man tagit lite lärdom av,

så min tabell ser mer ut som sådan här:

rådjur: 4-6:or ( 4:or har iof aldrig använts men skulle kunna tänka mig om jag inte hittar annat i fickan )

gäss: uteslutande 32gr 6:or, dels för att jag får såna väldigt billigt o ja dom funkar kanon! för min del o även för dom som vet de bättre än mig säger dom funkar kalas.

o övrigt vilt 32gr 6:or där oxå. gratis är gott och dom sköter sitt.

det enda jag inte tänker skjuta med fina hagel igen är en grävling i ryggen!!! där om de nu var lagligt så hade buckshot från vänsterpipan fått agera, ska tilläggas att jag skjuter sida sida med tror den är full i högerpipan och extremt rövtrång i vänterpipan! ( ska borra upp den när jag får ork o lägga pengar på hagelvapen :D )

vad skjuter ni andra med och hur tänker ni med ert skytte, vet pmt:s åsik då han har svarat i en del trådar där jag läst o misstänker ( verkar iaf som de ) som du och dom bättre vetande jag umgås med och nu jag då såklart tänker ganska så lika ^_^

mvh//Marcus som är till 99% driven kulskytt men kan finna hagel roligt ibland!

( se sidelock jag vågade erkänna att hagel kan vara roligt ;) )

Publicerat

Jag skjuter svart och vit fågel samt duva med 7 och gås med 5or. Om, notera om jag skjuter räv eller annat i den storleken med hagel så kör jag 5or där också. Jag är dock en utpräglad kulskytt, hagel är till för att beskjuta inkräktare med.

Publicerat
  • Författare

7:or är inte att förakta på fågel inte. använder de ibland jag oxå men nu har jag sån tur att jag får 6:or i utbyte att jag dödar skräpfågel med dom så :unsure:

välkommen till klubben, hagel är bara nödreservvapen :blush: haha nu får man nog en eller två kommentarer för de uttalandet :unsure:

Publicerat

Hörrödudu :unsure::blush:

Hagelbössan är ett ädelt redskap, inga lönnmord på 200 meter där inte :unsure:

Tror inte man ska stirra sig blind på storleken på haglen, en faktor som är av avgörande betydelse är choketuben även. En patron som är något för klen för ett vilt kan med hjälp av tex fullchoke fås att fungera utmärkt. Sköt tex en hel del gäss förra året med 28 grams blytrap.

Dina 6:or lär fungera ypperligt till det mesta, enda nackdelen är att det i matvilt kan bli väl mycket hagel vilket är jobbigt då köttet ska tas om hand..

Mvh!

Publicerat

Använder 3:or till rådjur och 5:or till gås 6:or o 7:or till mås, kråka, duva och sjöfågel.

Var hos handlaren häromdagen för att införskaffa lite mer ammo och han tyckte jag skulle skjuta 3:or på sjöfågel :unsure:

Publicerat
  • Författare
Hörrödudu :unsure::D

Tror inte man ska stirra sig blind på storleken på haglen, en faktor som är av avgörande betydelse är choketuben även. En patron som är något för klen för ett vilt kan med hjälp av tex fullchoke fås att fungera utmärkt. Sköt tex en hel del gäss förra året med 28 grams blytrap.

Dina 6:or lär fungera ypperligt till det mesta, enda nackdelen är att det i matvilt kan bli väl mycket hagel vilket är jobbigt då köttet ska tas om hand..

Mvh!

haha de kom snabbare än förväntat ;) jo du hipshot, rövtrång räknas väl som extrafull? de är iaf vad min sida sida är,

6:orna o taskig avståndsbedömning i kombo med vänsterpipan är dödlig på bra bit över 30m, iaf på trut för de är de jag jagat dom senaste gångerna :huh: faktiskt rätt underhållande jakt det! med tanke på att de är just de, ett hagelvapen :D

Använder 3:or till rådjur och 5:or till gås 6:or o 7:or till mås, kråka, duva och sjöfågel.

Var hos handlaren häromdagen för att införskaffa lite mer ammo och han tyckte jag skulle skjuta 3:or på sjöfågel :blush:

hmm han föreslog inte buckshot till rådjur när han ändå va igång? :wub: dom tjänar väl mer på o sälja såna så de är väl därför dom föreslår det :D tur du visste bättre då iaf ;)

Publicerat

Rätt hagel är det som funkar till rätt vilt i rätt chokad bössa med rätt skytt och rätt laddning :unsure:

Använd vad som fungerar för dig helt enkelt!

Jag använder Gafab 36 g bly 4:or på gås, hare & rådjur. (använder oftast samma patron till jakt eftersom jag vet exakt hur den patronen beter sig vil olika avstång och vid skott mot rörligt mål)

Duvor tar jag med 28 g bly 7:or

Svartfågel och trut håller jag på att testa en ny patron för. 30 g bly 6:or med filtförladdning. Återkommer med resultat efter Tour Roslagen 2010.

Matvilt bör man skjuta med lite grövre och färre hagel är min åsikt men det är bara för att det inte skall bli fullt med hagel i köttet.

Publicerat
Hörrödudu :unsure::blush:

Mvh!

Glöm inte bort förladdningens betydelse. Att köra med fullchoke och trappskott är i stort sama sak som att ha 1/4 och jaktskott med ordentlig plastkopp (waldmansheil m fl).

Publicerat
det enda jag inte tänker skjuta med fina hagel igen är en grävling i ryggen!!! där om de nu var lagligt så hade buckshot från vänsterpipan fått agera, ska tilläggas att jag skjuter sida sida med tror den är full i högerpipan och extremt rövtrång i vänterpipan!

Varför?

Publicerat
  • Författare

för att sista grävlingen jag sköt på med hagel sprang dom sista kanske 5-6metrarna tebax till grytet o la sig där :unsure:

o då såg jag ändå hur randhaglerna slog ner i jorden runt grävlingen och såg även på hela ryggen hur grävlingen fick själva centrumdelen av träffen i sig! o ja, en helt perfekt träff snett uppifrån i ryggen o ändå sprang den dom sista metrarna o la sig i grytet o dog :blush:

men sen så är de ju iof till 99% jag har kulvapen när de ska skjutas sånt så de lär väl aldrig hända igen att jag möter en sådan med hagelpangen ändå så :unsure:

men lik förbannat jäkligt surt!

Publicerat
för att sista grävlingen jag sköt på med hagel sprang dom sista kanske 5-6metrarna tebax till grytet o la sig där :unsure:

o då såg jag ändå hur randhaglerna slog ner i jorden runt grävlingen och såg även på hela ryggen hur grävlingen fick själva centrumdelen av träffen i sig! o ja, en helt perfekt träff snett uppifrån i ryggen o ändå sprang den dom sista metrarna o la sig i grytet o dog :blush:

men sen så är de ju iof till 99% jag har kulvapen när de ska skjutas sånt så de lär väl aldrig hända igen att jag möter en sådan med hagelpangen ändå så :unsure:

Är kanske mer en fråga om att inte skjuta så nära grytet. :wub:

Publicerat
  • Författare
Är kanske mer en fråga om att inte skjuta så nära grytet. ;)

hmm där har du en stor poäng helt klart. dock gillar jag o ta tillvara på tillfällerna som ges och med en kulbössa skjuter jag nästan lika snabbt i såna lägen som va där o ja då hade den garanterat blivit på plats är jag 100% säker på. mina kulor är inte dom skonsammaste mot viltet :rolleyes:

men men gjort är gjort eller vad man nu ska säga. slutet gott allting gott på den historian iaf som tur är :)

Publicerat

Har en fundering också om årstid och var i landet man jagar rådjur. = pälstjockleken varierar.

Själv använder jag inte mindre än 3,75mm på rådjur nuförtiden. Råkar man skjuta på 5 meter för långt håll, vilket händer, så är man rökt om man har för små hagel. Ser ingen anledning att använda småhagel på rådjur etc.

"Täckningen" är riktigt bra även med US1 inom 30 meter. Samt mera dödliga.

Mvh C-A

Publicerat
Glöm inte bort förladdningens betydelse. Att köra med fullchoke och trappskott är i stort sama sak som att ha 1/4 och jaktskott med ordentlig plastkopp (waldmansheil m fl).

Hmm övertygad om att förladdningen spelar roll.. har dock aldrig testat på papp eller något sådant. Det enda kvittot jag får är hur mycket fågeln dunar i träffen. Trap och fullchoke dunar duktigt även på styva håll och då är jag nöjd.. Fick tag på ett parti 32 grams laddade Winchester trap för några år sen. Klena hagel men duktigt många i stället.. Herrejösses så fina träffar man fick trots långa håll!!

Tror ärligt talat att man skulle klara sig riktigt långt med en pall 32 grams laddad trap av bra kvalisort.. men hitta det till acceptabelt pris? :rolleyes:

Mvh!

Publicerat
har suttit o slagit ihjäl dom senaste 2 timmarna på att läsa trådar om fågel och pälsviltsjakt med hagel på olika sidor på nätet ( forum )

en bred uppfattning verkar vara att de är 1-3:or ( US mätt då ) som gäller för rådjur,

för fågel verkar de vara en skara som säger 2-4:or på gäss och andra säger fina hagel 5-6:or för dessa,

o övrigt fågelvilt finns de ju liknande skala för,

jag är då lååååååångt ifrån överintresserad av hagelskytte men ja de är väl de jag jobbar med mer eller mindre och då lär man känna en del folk som verkligen kan sin sak och har x antal 1000tals fåglar på samvetet av olika sorter, o de har man tagit lite lärdom av,

så min tabell ser mer ut som sådan här:

rådjur: 4-6:or ( 4:or har iof aldrig använts men skulle kunna tänka mig om jag inte hittar annat i fickan )

gäss: uteslutande 32gr 6:or, dels för att jag får såna väldigt billigt o ja dom funkar kanon! för min del o även för dom som vet de bättre än mig säger dom funkar kalas.

o övrigt vilt 32gr 6:or där oxå. gratis är gott och dom sköter sitt.

det enda jag inte tänker skjuta med fina hagel igen är en grävling i ryggen!!! där om de nu var lagligt så hade buckshot från vänsterpipan fått agera, ska tilläggas att jag skjuter sida sida med tror den är full i högerpipan och extremt rövtrång i vänterpipan! ( ska borra upp den när jag får ork o lägga pengar på hagelvapen :rolleyes: )

vad skjuter ni andra med och hur tänker ni med ert skytte, vet pmt:s åsik då han har svarat i en del trådar där jag läst o misstänker ( verkar iaf som de ) som du och dom bättre vetande jag umgås med och nu jag då såklart tänker ganska så lika ;)

mvh//Marcus som är till 99% driven kulskytt men kan finna hagel roligt ibland!

( se sidelock jag vågade erkänna att hagel kan vara roligt :D )

Mycket ädelt av dig att erkänna sanningen.:D

Jag laddar US3-US5 till rådjur, räv och grävling

5or till hare, gås och dykänder

6or till vitfågel, simänder och allt som är mindre än det

Jag har skjutit fågel med 24 gram trap och räv med 6or med bra resultat, men listan här ovan är förstahandsvalen.:)

Halv choke rakt igenom hittills, men jag provar gärna annan borrning och laddning med, köpte ett paket 12/76 för ett tag sen bara för att testa t.ex.

Publicerat
för att sista grävlingen jag sköt på med hagel sprang dom sista kanske 5-6metrarna tebax till grytet o la sig där :lol:

o då såg jag ändå hur randhaglerna slog ner i jorden runt grävlingen och såg även på hela ryggen hur grävlingen fick själva centrumdelen av träffen i sig! o ja, en helt perfekt träff snett uppifrån i ryggen o ändå sprang den dom sista metrarna o la sig i grytet o dog :)

Jag har gjort nästan exakt samma grej ;)

Skillnaden var att jag visste inte om grytet utan satt på en gärdes kant och sköt grävlingen innan den gick ut på gärdet varvid grävlingen springer tillbaka två meter och slukas av marken :o

Publicerat

jag andvänder 1or till rådjur och räv på vintern och 3or på hösten och 4or och 5 or till haren och till fågel andvänder jag 7or funkar fint <_<

Publicerat

3:or å 5:or rakt av

har en förkärlek till gyttorps röda <_< morfar´s patroner

att grävlingen är hårdskjuten kan jag gå i ed på

har själv skjutit en med både en 1 och 5 men fick likförbannat sen språngmarsch med omladdning innan jag fick stopp på han med ett par 3:or

Publicerat

Skjut med kula. En 6,5 i brösthålan så tar den inte många steg. Hagel kan man skjuta fågel och inkräktare med.

Publicerat

Marcus, att nita till ett rådjur med US 6 är inte omöjligt men tänk vad mkt hagel du får in i djuret !

Jag har skjutit rådjur med allt ifrån 36gram 1or till 36 gram 5or.

I dag har jag även en kaliber 20 bock och har skjutit 28grams 3or med önskat resultat.

Har även skjutit nån 28g 5a på rådjur men då ökar hagelmängden i djuret också.

Jag skulle välja till rådjur, US 3 , 28-32 gram.

/ mvh !!

Publicerat
  • Författare
Marcus, att nita till ett rådjur med US 6 är inte omöjligt men tänk vad mkt hagel du får in i djuret !

Jag har skjutit rådjur med allt ifrån 36gram 1or till 36 gram 5or.

I dag har jag även en kaliber 20 bock och har skjutit 28grams 3or med önskat resultat.

Har även skjutit nån 28g 5a på rådjur men då ökar hagelmängden i djuret också.

Jag skulle välja till rådjur, US 3 , 28-32 gram.

/ mvh !!

mängden rådjur jag skjuter med hagel är ganska liten, dock märkte jag att en hel del hagel fanns i djuret!

men som teffek skriver, mkt bättre med kula :D

Publicerat
men som teffek skriver, mkt bättre med kula :rolleyes:

Där kan jag hålla med !

Och denna tråd ligger under fågel kategorin.

Så jag skulle påstå att en så stor svärm som möjligt med acceptabel täckning av svärmen. Och där vinner ju alltid en finare hagel mot större såvida täckningen är godkänd. Därför att du kan utöka den verksamma diametern som leder till större träffyta av svärmen och också din träff procent.

Publicerat

Jag kör med 5:or till gäss, vilket är enda fågeln jag jagat riktat någon gång per år.

Under annan jakt när vad som helst från hare till rådjur kan dyka upp använder jag uteslutande 3:or. De har jag skjutit skräpfågel med när de dykt upp.

Skall börja jaga kråkfågel lite mer riktat detta år så då lär jag ha lite finare grovlek. Får se vad handlaren har hemma men 6-7 lär det väl bli. Det har varit enkelt hittills med bara 2 sorter i skåpet.

Läste en gammal jakttidning som låg i jaktstugan där en rad jägare intervjuades om vilka bössor och ammo de använde till olika jakt. Där var en pensionär med en drilling i cal 12 resp 30-30 som bara hade den bössan. Använde 6:or till allt hagelvilt- inklusive rådjur. Lite vågat med tanke på 6:orna samt att 30-30 var klass 2 då, vilken han sköt älg med... Men det hade funkat fint för honom i 30 år.