Publicerat Juni 30, 201015 yr Hejsan!!!!! Tänkte höra med er andra jägare här och kanske få lite tips! Vi har i vårat jaktlag flått och styckat på en loge som en i laget ägt. Men nu ska det stället säljas och det betyder att vi i nuläget inte har någonstans att hänga skjutna älgar:S Tankarna har gått runt lite om hur vi ska göra istället och förslagen har varit både att köpa ett gammalt lastbilsflak till att hänga dom mellan 2 granar i skogen Jag och en till har varit inne på att bygga ett mindre slakthus på skogen. Tyvärr så är budgeten liten för det här jaktlaget Vad jag vill veta är dels vad just ni har för lösning på slakthus och om ni har några ideér på kostnaden för att bygga ett mindre slakthus
Publicerat Juli 1, 201015 yr Älgen lämnar vi till slakteri. Det blir ca 400-500 kr per person på fyra älgar (2+2). I övrigt så har jag gått om plats hemma att stycka och hänga på. Ni skulle ju kunna ta kontakt med bönder i närheten och höra om någon har plats på sin loge mot en liten betalning.
Publicerat Juli 1, 201015 yr Författare Älgen lämnar vi till slakteri. Det blir ca 400-500 kr per person på fyra älgar (2+2).I övrigt så har jag gått om plats hemma att stycka och hänga på. Ni skulle ju kunna ta kontakt med bönder i närheten och höra om någon har plats på sin loge mot en liten betalning. Vi är väl dom enda bönderna innom 7km radie:S Tyvärr så har vi ingen plats. Men det var ju ett bra förslag=)
Publicerat Juli 2, 201015 yr Men längre än 7 km borde ni ju kunna köra? Vi kör älgarna 5 mil till slakteriet:P Grannlagen kan ni ju också höra med hur dom gör.
Publicerat Juli 2, 201015 yr Författare Men längre än 7 km borde ni ju kunna köra? Vi kör älgarna 5 mil till slakteriet:P Grannlagen kan ni ju också höra med hur dom gör. Jo, men tror flera är sugen på att ha något eget;P
Publicerat Juli 3, 201015 yr Vi har byggt en slaktbod av en plåt konteiner, 2,40x4m har jag för mig att den är. rejäl ventilation som går på bilbatteri och en gasolvärmare till dom sista älgarna. det fungerar kalasbra "mitt i skogen" där vi inte har tillgång till fasta elnätet. fläktarna går en vecka på ett normalt bilbatteri. Jag ska se om jag hittar tag i nån bild att lägg in. Mvh Rikard
Publicerat Juli 3, 201015 yr Författare Vi har byggt en slaktbod av en plåt konteiner, 2,40x4m har jag för mig att den är. rejäl ventilation som går på bilbatteri och en gasolvärmare till dom sista älgarna.det fungerar kalasbra "mitt i skogen" där vi inte har tillgång till fasta elnätet. fläktarna går en vecka på ett normalt bilbatteri. Jag ska se om jag hittar tag i nån bild att lägg in. Mvh Rikard Det borde ju kunna gå
Publicerat Juli 4, 201015 yr Vi har också haft en loge som vi flått och styckat älgarna i. Men för cirka två år sedan bestämde vi oss för att bygga ett slakteri. Det gick rätt fort att bygga då alla i jaktlaget hjälpte till med byggandet och bidrog med diverse saker. Vet inte vad slutsumman blev för bygget, men jag tror att det inte blev jättedyrt i alla fall. Det blev riktigt bra och är betydligt bättre än en gammal loge!