Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Husqvarna 1640 8x57JS

Featured Replies

Publicerat

Hejsan :unsure:

Tänkte fråga er experter om vad ni anser om en 1640 i kaliber 8x57JS. Kolven är utbytt men har en liten spricka, inte stor jag har sett den. På den sitter ett kikarsikte från stiga, priset är 2200:-.

Vad tycker ni? Bör jag slå till? I så fall, vad kan man göra åt en sådan spricka?

//Joel

Publicerat

Vart sitter sprickan?  :unsure:

Publicerat
  • Författare
Vart sitter sprickan?  :unsure:

På kovens högra sida strax under därman får kindkontakt.... ungefär :lol:

Publicerat
På kovens högra sida strax under därman får kindkontakt.... ungefär :unsure:

Ok.. För mig låter det tyvärr som att du inte kan göra någon åtgärd... Antagligen så går det limma och sedan kanske dölja det med en ammohållare alternativt köpa en ny kolv.

Detta anser jag dock gör så att priset borde sjunka på vapnet.

Publicerat

för mkt skulle jag sälja, om de är spricka i kolven o ett sunkigt stiga sikte!

tro mig jag vet :unsure: lärt mig av misstagen!, titta bara priset på min, de skiljer sig lite, med en hel hög hylsor för en smärre livstid som jaktbössa! laddverktyg ala några 100 tals kronor. sikte av äldre men bra kvalla och då en 1640utan sprickor i kolven för 2500kr,

men de är mitt tycke o tänkande :lol:

vänliga hälsningar

Marcus

Publicerat
  • Författare
Ok.. För mig låter det tyvärr som att du inte kan göra någon åtgärd... Antagligen så går det limma och sedan kanske dölja det med en ammohållare alternativt köpa en ny kolv.

Detta anser jag dock gör så att priset borde sjunka på vapnet.

hm.... okaj :unsure: bör fundera på annat kanske då... Vet du om husqvarna 640 är nått bättre, 1350:- utan sikte men enligt försäljaren i mycket bra skick.. gå det att montera sikte på en sådan, med tanke på flaggsäkringen?

Publicerat
  • Författare
för mkt skulle jag sälja, om de är spricka i kolven o ett sunkigt stiga sikte!

tro mig jag vet :unsure: lärt mig av misstagen!, titta bara priset på min, de skiljer sig lite, med en hel hög hylsor för en smärre livstid som jaktbössa! laddverktyg ala några 100 tals kronor. sikte av äldre men bra kvalla och då en 1640utan sprickor i kolven för 2500kr,

men de är mitt tycke o tänkande :)

vänliga hälsningar

Marcus

hehe okej.. det lät bättre ;) man skulle ha hittat ett fynd, skulle inte klaga :lol:

Publicerat
hm.... okaj :) bör fundera på annat kanske då... Vet du om husqvarna 640 är nått bättre, 1350:- utan sikte men enligt försäljaren i mycket bra skick.. gå det att montera sikte på en sådan, med tanke på flaggsäkringen?

En 640 är sååå oerhört mycket bättre!  ;):D

Det går borra lådan för klackar och montera ett sikte, men då måste man samtidigt köpa ett nytt trycke med sidosäkring. Dvs. + x antal tusen kr... 

Sedan ska du vara säker på att det är en m98-mekanism i 640'n, då jag har haft otur med att få en m38...  -_-

Publicerat

+ så finns det förmodligen ett par bössor som redan är omgjorda på marknaden, bara att leta lite.  -_-

Publicerat

640 är som de sägs en mkt bättre bössa, dock är de jäkligt tråkigt o köpa ett billigt vapen för att sen lämna in den på direkten o lägga ut pengar där för borrning och byte av iaf säkringen, kan du hitta en sån som redan är borrad o med annat trycke så är de jäkligt bra pang ( om de är gjort seriöst då vill säga ) för dom pengarna,

men den 1640 du har tittat på nu med sunksiktet skulle jag låta bli, men de här är mina högst personliga åsikter men misstänker några fler håller med mig ;)

Vänliga Hälsningar

Marcus

Publicerat
hm.... okaj :wacko: bör fundera på annat kanske då... Vet du om husqvarna 640 är nått bättre, 1350:- utan sikte men enligt försäljaren i mycket bra skick.. gå det att montera sikte på en sådan, med tanke på flaggsäkringen?

Det går ju annars att byta till en kvartssäkring eller en omvänd flagga om man inte vill byta trycket, annars så är ju Bolds trycken med sidosäkring både billiga och inte helt dumma.

Då har du ju flaggan som är en mycket bättre säkring kvar om du skulle köra med öppna nån gång.

Om den är oborrad så är det nästan en fördel, då kan du ju själv välja vem som gör jobbet så att det blir ordentligt gjort.

Och se för guds skull till att det är en 98 om du köper en sån, kan även vara läge att kolla runt lite då det kan stå såna i ett hörn hos diverse handlare eller på blocket med jämna mellanrum.

Lycka till med sökandet, kalibervalet är kanon till det mesta du kan jaga i Sverige.

Publicerat
  • Författare
Det går ju annars att byta till en kvartssäkring eller en omvänd flagga om man inte vill byta trycket, annars så är ju Bolds trycken med sidosäkring både billiga och inte helt dumma.

Då har du ju flaggan som är en mycket bättre säkring kvar om du skulle köra med öppna nån gång.

Om den är oborrad så är det nästan en fördel, då kan du ju själv välja vem som gör jobbet så att det blir ordentligt gjort.

Och se för guds skull till att det är en 98 om du köper en sån, kan även vara läge att kolla runt lite då det kan stå såna i ett hörn hos diverse handlare eller på blocket med jämna mellanrum.

Lycka till med sökandet, kalibervalet är kanon till det mesta du kan jaga i Sverige.

hm... vill ju helst undvika ombyggnationer och sådant... :lol: men jag får väl öeta vidare då :huh: Tack för hjälpen allihop :D

Publicerat

Jag fattar inte varför så många tycker att man ska ha kvar flaggskiten och använda det osäkraste av allt, en sidosäkring från bold eller timney. Själva bold-trycket, ok skitbra såklart tusen bättre än orginaltrycket men sidosäkringen måste ju bara vara det farligaste som rör sig ute i markerna.

jag har själv en sån :)

Publicerat
Denna ser i alla fall ombyggd ut

http://www.blocket.se/vasternorrland/Kulge...tm?ca=5&w=3

Bra kaliber du fastnat för! Har själv en mod 96.

Om bara en människan hade svarat så hade den redan varit såld. ^_^

Jag fattar inte varför så många tycker att man ska ha kvar flaggskiten och använda det osäkraste av allt, en sidosäkring från bold eller timney. Själva bold-trycket, ok skitbra såklart tusen bättre än orginaltrycket men sidosäkringen måste ju bara vara det farligaste som rör sig ute i markerna.

jag har själv en sån :D

Själv är jag nog mindre sugen på kvartssäkring, känns väldigt lätt att råka pilla upp en sån i t.ex. en granplantering eller buske.

Publicerat

Själv är jag nog mindre sugen på kvartssäkring, känns väldigt lätt att råka pilla upp en sån i t.ex. en granplantering eller buske.

om du har bössan på ryggen ja men har du den i händerna så är det inte någon fara.

Publicerat

jag har en och jag håller inte med. så jäkla lätt är det inte att fippla till det. :D

Publicerat

Sidosäkringen från Bold är då jävligt lättuppillad.

Publicerat
Sidosäkringen från Bold är då jävligt lättuppillad.

ja vi pratar om samma sak va?

jag har en kvarting (kort flagga )och den är ju som den skall vara, ok att osäkra men inte lätt att av misstag osäkra :lol: