Publicerat Juni 30, 201016 yr Efter att ha ränkat fåren ikväll gick jag en sliten sväng för att inleda bockspaningen. Det är ju inte så jättelångtid kvar. Nådde en oslagen äng med högt gräs. Där ser jag ett huvud riktat mot mig. Definitivt en hornbärande individ. Men den såg lite mysko ut. Sedan tog den ett skutt och jag fick min första synobs på en dovhjort på vår jaktmark. Det finns ett par flockar vid grannbyn på andra sidan skogen, så visst var det bara en tidsfråga. Men ändå var det djävligt kul med obsen. Nu återstår för oss att snacka ihop oss och komma fram till en lämplig strategi där den första frågan givetivs är om vi vill ha dem eller inte.... Men det tar vi väl när vi bygger älgtorn om ett par veckor kan jag tro.
Publicerat Juli 1, 201016 yr Varför skulle ni inte vilja ha dem? Vi har också fått lite dov på marken och har snabbt fredat dem på totalt cirka 40.000 hektar.
Publicerat Juli 1, 201016 yr Jag har också fått in lite dov på marken vid enstaka tillfällen. Klart är att de inte bör jagas förrän vi ser en kraftigare ökning. Viktigast i detta läget är att spara de lite större hjortarna (handjuren), för de drar till sig hindar och skapar egna revir.
Publicerat Juli 3, 201016 yr Författare Jag tror att de andra 19 i mitt jaktlag vill ha dem. Men samtidigt börja skjuta omedelbums.... Vi får väl se hur snacket går när vi samlas nästa gång. Sedan har vi börjat få in gris på markerna också. Några vill ju definitivt skjuta bort allt. Andra (däribland jag) tycker att det skall bli spännande och kul (inte minst för att jag kanske slipper böket att hålla ett par hushållssvin/julgrisar varje år)
Publicerat Augusti 9, 201016 yr Vart i Västra Götaland bor du ungefär? Jag kommer från ett samhälle som heter Blidsberg i Ulricehamns kommun och observerade häromkvällen en ensam dovhind på mina marker. Pappa som levt i detta samhälle i 67 år har aldrig sett dov här innan. Kändes lite spännande med nytt vilt, även om jag är rätt nöjd med alla rådjur och den jakten som vi har. /Kalle
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Dov är ett trevligt vilt. Lättare att hysa med tanke på betesskador. Om ni absolut vill skjuta redan så skjut kalv då, inget annat. Grattis. Tomas
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Finns fasiken inget roligare vilt än Dov. Blev av med vår mark i Sörmland förra säsongen och saknar den jakten.. Klart ni skall ha dem kvar, fördelen och nackdelen med Dov är att de är väldigt stationära och det tar lång tid innan de sprider sig. Men har ni fått in dem och låter bli att skjuta ett par år kommer ni troligen få en fin stam och jakt framöver Glöm dock inte att Dovet kräver en bra fodring på vintern, de är inte anpassade efter vårt vinterklimat.. Är ni sugna på att skjuta några så gör som i tidigare inlägg, skjut bara några kalvar. Då kommer ni få en jäkligt kul jakt framöver!! Gällande avskjutningen sedan så tillämpade vi i alla fall principen att 50% skall vara kalv, och av de 50% vuxna skall fördelningen Han/Hon djur vara 25%. Spara fina spetsar, så är de snabbt skovlar med bra anlag. Lycka till... //Pikehunter
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Det kan faktiskt gå utan utfodring. Vi skjuter mellan 40-50st per 1000ha utan att fodra, dock gjorde vi ett undantag i vintras. Jätte fint kött också. Tomas
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Dov är ett trevligt vilt. Lättare att hysa med tanke på betesskador. Om ni absolut vill skjuta redan så skjut kalv då, inget annat. Grattis.Tomas Hmm, jag är inte helt säker på att kalvskytte är rätta vägen att gå. Som jag förstått så lägger hinden sin kal max 1-2 km från var hon själv blev född. Den kalven i sin tur betraktar sin födelseplats som hemområde och blir i närheten tills det blir brunst varpå hjortarna letar upp ett lämpligt område att locka till sig hindar. Hindarna föder sen kalven som ovan. Med det resonemanget ska man istället skjuta hjortarna eftersom de inte bestämmer var nästa generation skall födas och växa upp. Hjortarna vandrar även runt på ett annat sätt än hindarna och kalvarna och den hjort du skjuter kan komma ganska långht bort ifrån. Hindkalven kommer att föda alla kommande kalvar i området och bygger därför den framtida stammen. Klart att man kan skjuta en hjortkalv men det är ju inte speciellt lätt att se skillnad mellan hind- o hjortkalv. Oavsett hur man går tillväga så ger en levande dovhjort större möjlighet till att bygga en stam på din mark än en död. Vill ni ha en dovviltsjakt värd namnet i framtiden så skjut inte nåt på 5-7 år, sen kan ni skörda frukterna i många år framöver.
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Oavsett hur man går tillväga så ger en levande dovhjort större möjlighet till att bygga en stam på din mark än en död. Vill ni ha en dovviltsjakt värd namnet i framtiden så skjut inte nåt på 5-7 år, sen kan ni skörda frukterna i många år framöver. Men när vet man att man har tillräcklig stam för att börja beskatta den?
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Hmm, jag är inte helt säker på att kalvskytte är rätta vägen att gå. Som jag förstått så lägger hinden sin kal max 1-2 km från var hon själv blev född. Den kalven i sin tur betraktar sin födelseplats som hemområde och blir i närheten tills det blir brunst varpå hjortarna letar upp ett lämpligt område att locka till sig hindar. Hindarna föder sen kalven som ovan. Med det resonemanget ska man istället skjuta hjortarna eftersom de inte bestämmer var nästa generation skall födas och växa upp. Hjortarna vandrar även runt på ett annat sätt än hindarna och kalvarna och den hjort du skjuter kan komma ganska långht bort ifrån. Hindkalven kommer att föda alla kommande kalvar i området och bygger därför den framtida stammen. Klart att man kan skjuta en hjortkalv men det är ju inte speciellt lätt att se skillnad mellan hind- o hjortkalv. Oavsett hur man går tillväga så ger en levande dovhjort större möjlighet till att bygga en stam på din mark än en död. Vill ni ha en dovviltsjakt värd namnet i framtiden så skjut inte nåt på 5-7 år, sen kan ni skörda frukterna i många år framöver. Vi har lite olika syn på det där, men man kan kanske också förlita sig på invandring. Sista stycket skriver jag under på.
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Vi har lite olika syn på det där, men man kan kanske också förlita sig på invandring. Sista stycket skriver jag under på. Visst kan man förlita sig på invandringen men det borde dels bli lite ojämn tillströmning efter hur grannområdet beskattar sin stam och dels är det inte "din" stam. Att det inte är "din" stam kan ju vara en fördel med tanke på viltskador men jag skulle tycka det var trevligare att ha lite koll på stammen och att kunna sköta om den. Jag har funderat en del och diskuterat med en del insatta människor hur nyetablering av hjortstammar går till och det finns många teorier men ganska lite fakta. T ex så brukar man påstå att hjortarna lockar till sig hindarna till brunstplatserna som är samma år från till år. Detta bör ju inte stämma eftersom då skulle hjortstamen aldrig sprida sig från de område som blivit inplanterade på. Detta vet vi är fel, kron- o dovhjortarna sprider sig! Därför bör det rimligen vara så att det är hindarna som lockar till sig hjortarna så att de skapar nya brunstplatser med tiden där det finns hindar. Likaledes bör ju platsen som hinden väljer att föda sin kalv på och som sen kommer bli deras revir förflytta sig bort från spridningcentrum eftersom alla revir i spridningcentrum bör vara upptagna. Jaja, lite tankar o flum från mig..
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Ja jag tror du missförstog mig lite. Jag menar just att setill att inte skjuta annat än eventuell ränta, och inte förlita sig på att någon annan producerar hjort till min mark. Men det blir nog kanon bra ändå
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Ja jag tror du missförstog mig lite. Jag menar just att setill att inte skjuta annat än eventuell ränta, och inte förlita sig på att någon annan producerar hjort till min mark. Men det blir nog kanon bra ändå Ok, jag förstår.