Jump to content

Areal?

Recommended Posts

Hej! Jag har tittat runt lite efter rekomendationer om hur stor mark man behöver för att jaga med en Basset Fauve bretange,har själv en "fyrkantig"mark på ca:85 hektar räcker det?

Christian N

Förbundet rekommenderar större marker än så,

det heter "drevet skall gå huvudsakligen på den egna marken" för att det skall ses som acceptabelt,

85 ha är inte illa i det avseendet men nog visst kommer jakten inte att gå huvudsakligen på din mark,

å andra sidan med ett vettig samarbete med jaktmarksgrannar och lite tillit mellan dig o dem så varför inte,

det är egentligen helt beroende på var marken ligger och hur det jagas runt ikring den.

/Christian

6.5*57r

För ett par år sedan rekomenderades minst följande välarronderad mark.

Tax 50 ha.

Drever 100 ha.

Stövare 200ha.

Mannlicherman
Har en hanne av den rasen och, tyvärr 85 hektar räcker inte för honom

Jag har också en Fauve, en 10-årig hane, som jagar över betydligt mycket större områden!!! (Förövrigt är det en grym jakthund och en väldigt trevlig och lugn familjemedlem :( )

jägermifter

har också en basset fauve och jag rekomenderar större marker . viss iblnd buktar det inom 10 hektar men ibland drar drevet iväg bra långt

Det kan ju vara ok att någon gång då och då släppa på en mindre mark om det är ok för grannarna men att jaga in en unghund som behöver jaga 2-3 ggr per vecka då behöver man mer mark.

/Peter

Tack för svaren! Det är nog bäst att jag väntar med köp av hund tills jag får tag i större mark.

Terrierman
För ett par år sedan rekomenderades minst följande välarronderad mark.

Tax 50 ha.

Drever 100 ha.

Stövare 200ha.

Och tysk då? Hur går tyskan nu för tiden? Har inte sett henne sedan du var hos svenne

Sgt_ Smith

hej,

skulle själv släppa på 85 ha. även om det inte skulle skada med några ha. till.

framförallt i södra sverige är det knappast varje ensamjägare som har tillgång till 100+ ha. "efter rekommendation" :rolleyes: