Publicerat Juli 1, 201015 yr Är det nån av er här som har erfarenhet av: Sigma Objektiv AF 70-300/4,0-5,6 APO? Är amatörfotograf & vill inte lägga 6000+ på ett tele-objektiv. Skulle vara skoj att höra o det är nån som tycker att det enbart duger till torskbete (Som nån annan sa om en skitig kamera)? Länk till objektivet & ett enligt mig ganska bra erbjudande. Mvh!
Publicerat Juli 1, 201015 yr Är det nån av er här som har erfarenhet av: Sigma Objektiv AF 70-300/4,0-5,6 APO?Är amatörfotograf & vill inte lägga 6000+ på ett tele-objektiv. Skulle vara skoj att höra o det är nån som tycker att det enbart duger till torskbete (Som nån annan sa om en skitig kamera)? Länk till objektivet & ett enligt mig ganska bra erbjudande. Mvh! Jag har haft flera såna objektiv och kan då inte klaga på dom funkar helt okej Kanske beror lite på vad man ska fota med dem... Ska man fota i dåligt ljus är ju ett dyrare objektiv med bättre ljus insläpp att föredra Dom är helt klart värda pengarna billiga köpa nya brukar dessa vara finns ju även andra märken än sigma... tamron har ju ett likvärdigt som med är billigt Tyvärr är man kameralös sen i vintras och ångrar grymt man sålt all utrustning
Publicerat Juli 1, 201015 yr Cyberphoto har ju detta Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD till Canon EOS. för 1680:- Går inte länka från deras sida... Om du nu inte behöver programmmet som medföljer så hade jag hellre satsat på detta eller ett sigma utan program...
Publicerat Juli 1, 201015 yr jag kör tameron i 70-300 å jag kan inte klaga på bildkvaliten som glad amatör
Publicerat Juli 1, 201015 yr 70-200 4 Även om det kostar och zoomen går åt fel håll på en Canon så är nog den mest prisvärda telezoomen man kan köpa. Men det är ju som med kikarsikten så är det olika vart man är nöjd, jämförelsen mot kikarsikten känns ganska naturlig, Sigman du länkar till är en OXO/Barska i kvalisort och den jag länkar till kanske en Leupold VX-II sedan får man därifrån avgöra vad man vill ha.
Publicerat Juli 1, 201015 yr Ursäkta att man stövlar in på forumet på detta sättet men såg dessutom killer_mouse bilder och de visar ganska klart begränsningarna i objektivet, den söta lilla tjejen är tagen med zoomen sat till 90 och 1/200 slutartid och 5 i bländare, denna är för mig helt ok och antagligen behöver ingen amatör bättre resultat. Tittar man däremot på grillbilden som är tagen med full zoom och tittar på solstolen ser man tydligt tillkortakommandet av dessa billigare objektiv med extrem chromatic aberration (den blålila hinnan runt benen). Detta kanske kan anses analt men om man nöjer sig med detta så kan man lika gärna köpa en kompaktkamera för 2 tusen spänn och få samma resultat och slippa bära på en systemkamera.
Publicerat Juli 6, 201015 yr Författare Jag gjorde slag i saken med detta objektiv, fick det igår så har inte hunnit pilla SÅ mycke ännu. Ett par bra bilder fick jag, men är inte jättenöjd. Men man får vad man betalar gällande objektiv & annat med för övrigt. Ska bekanta mig lite mer ikväll med det, så kanske vi kommer bättre överens.
Publicerat Juli 6, 201015 yr Jag gjorde slag i saken med detta objektiv, fick det igår så har inte hunnit pilla SÅ mycke ännu. Ett par bra bilder fick jag, men är inte jättenöjd. Men man får vad man betalar gällande objektiv & annat med för övrigt. Ska bekanta mig lite mer ikväll med det, så kanske vi kommer bättre överens. Ingen tvekan (tycker jag) att skakningsoskärpan är ett betydande problem med dessa objektiv. Vid frihandsfotning är det svårt på de längsta brännvidderna, framför allt om ljuset inte är superduper. Har själv 70-200/4 o är nöjd med bildkvaliteten men kanske skulle det i praktiken varit värt med ett skakningsstabiliserat objektiv, alltså om man plåtar på frihand.
Publicerat Juli 6, 201015 yr Författare Ingen tvekan (tycker jag) att skakningsoskärpan är ett betydande problem med dessa objektiv. Vid frihandsfotning är det svårt på de längsta brännvidderna, framför allt om ljuset inte är superduper. Har själv 70-200/4 o är nöjd med bildkvaliteten men kanske skulle det i praktiken varit värt med ett skakningsstabiliserat objektiv, alltså om man plåtar på frihand. Ja onekligen KAN man ta bra bilder med dessa objektiv, det tvivlar jag inte på, men det krävs lite fastare hand. Har fått till några hyffsade, men än är jag inte i samma liga som med mitt andra objektiv. Övning ger färdighet, så jag ska ut ikväll igen för att träna/leka lite, lägger upp smakprover sen, så kanske det finns kunnigare än jag som kan säga vad bildernas/mina brister är.
Publicerat Juli 6, 201015 yr Författare Nu har jag fotat lite med det nya objektivet & vad jag kan delge just nu så är jag väl nöjd, men visst skulle det kunnat vara bättre, men som sagt.... Man får vad man betalar & just nu så räcker detta åt mig! Bilder finns att beskåda tagna med detta objektiv HÄR! Lämna gärna en kommentar / kritik.