Publicerat Juli 2, 201015 yr Hallå, denna eviga fråga... Snart kommer min första kulbössa stå hemma i skåpet, en begagnad T3 Battue, så snart ska det även köpas optik av något slag. Hittills under mitt korta jaktliv har jag bara jagat med hagel och till stor del gått med min hund som är en stöt/kortdrivare. Hon har skällt gris i hägn (hos Dennis i Sala) så chansen (risken?) finns ju att hon gör det i verkligheten också. Jag kommer precis också att börja jaga på ny mark där det bli en kompott av småvilt och älg men även gris finns, dock vet vi inte i hur stor omfattning. Min tanke var först att skaffa en Aimpoint (har en beg. CompC3 2 MOA på lut) men samtidigt kanske det blir lite kaka på kaka till Battuens öppna riktmedel? Då har jag börjat kika på en lågförstorande av något slag (1-4) vilket känns som en bra kompromiss. Men då vi ska sätta upp en åtel för grisen så har tankarna även gått åt en kikare som i framtiden även duger till vak (3-9, 2,5-10?). En "vakkikare" blir väl dock kanske i klumpigaste laget att släpa runt på som hundförare, och inte helt lyckat på kortare håll om en gris kommer lunkandes? Så därav min tanke att köra Battuen's öppna i trånga lägen och ha en "vakkikare" tillhands i ryggsäcken att klicka på vid längre håll. Låter det som ett vettigt val? Eller är en Aimpoint överlägsen de öppna? Hjälp nu en stackars nybörjare mer er samlade erfarenhet! Och budget då? Tja, upp till 5000 kr har jag tänkt, gärna begagnat, förslag mottages gärna!
Publicerat Juli 2, 201015 yr Hallå, denna eviga fråga...Snart kommer min första kulbössa stå hemma i skåpet, en begagnad T3 Battue, så snart ska det även köpas optik av något slag. Hittills under mitt korta jaktliv har jag bara jagat med hagel och till stor del gått med min hund som är en stöt/kortdrivare. Hon har skällt gris i hägn (hos Dennis i Sala) så chansen (risken?) finns ju att hon gör det i verkligheten också. Jag kommer precis också att börja jaga på ny mark där det bli en kompott av småvilt och älg men även gris finns, dock vet vi inte i hur stor omfattning. Min tanke var först att skaffa en Aimpoint (har en beg. CompC3 2 MOA på lut) men samtidigt kanske det blir lite kaka på kaka till Battuens öppna riktmedel? Då har jag börjat kika på en lågförstorande av något slag (1-4) vilket känns som en bra kompromiss. Men då vi ska sätta upp en åtel för grisen så har tankarna även gått åt en kikare som i framtiden även duger till vak (3-9, 2,5-10?). En "vakkikare" blir väl dock kanske i klumpigaste laget att släpa runt på som hundförare, och inte helt lyckat på kortare håll om en gris kommer lunkandes? Så därav min tanke att köra Battuen's öppna i trånga lägen och ha en "vakkikare" tillhands i ryggsäcken att klicka på vid längre håll. Låter det som ett vettigt val? Eller är en Aimpoint överlägsen de öppna? Hjälp nu en stackars nybörjare mer er samlade erfarenhet! Och budget då? Tja, upp till 5000 kr har jag tänkt, gärna begagnat, förslag mottages gärna! Varför inte gå den gyllne mellanvägen. En Leupold VX III 1,5-5x 20 med belyst riktmedel, liten lätt och passar både för drevjakt och vakjakt. Kostar någon tusenlapp mer än 5000kr. ca 8500. Skulle jag vara i dina kläder skulle jag inte tveka en sekund. Mitt förstaval en gång i tiden var en Bushnell 1,5-4x20 precis lika bra som den vak kikare jag har idag som är på 4-16X50 men saknar tyvärr belysning i riktmedlet. Själva är jag trött på det stora tunga vaksiktet och kommer nog till att byta till en Leupold inom kort. Men det är vad jag tycker, många kommer nog att förespråka en 50-55 mm glugg, men vem jagar på åtel utan belysning idag och dom minuter längre du ser i en sådan kickare innan bäckmörkret kommer spelar oftast ingen roll, är det helsvart så spelar det ingen jävla roll vilken kikare du har.
Publicerat Juli 2, 201015 yr I ditt fall skulle jag titta på ett 1,5-6X42 eller liknande. Som skåningen skriver så finns det snart belysning på alla grisåtlar och då räcker en mindre öppning fint men ibland behöver man ändå hyffsade skymmningsvärde på siktet. En 42a är betydligt bättre än en 24a men inte väldigt mycket sämre än en 50a. Montaget blir troligen samma oavsett om du använder en 24a eller 42a så där är ingen skillnad. Belysning i siktet är alltid en fördel men är kanske inte lika nödvändig som innan det var tillåtet med åtelbelysning.
Publicerat Juli 2, 201015 yr En 1,5-6x42 av bra kvalla borde vara ett bra val. Kolla bara att du får plats med objektivet tillsammans med battuespången. Trist om du måste plocka bort spången eller ha skyhöga ringar. Är själv lite inne på att skaffa ett sådant belyst för drev och vak när det finns pengar över.. mvh/Må
Publicerat Juli 2, 201015 yr Varför inte gå den gyllne mellanvägen. En Leupold VX III 1,5-5x 20 med belyst riktmedel, liten lätt och passar både för drevjakt och vakjakt. Kostar någon tusenlapp mer än 5000kr. ca 8500. Skulle jag vara i dina kläder skulle jag inte tveka en sekund. Mitt förstaval en gång i tiden var en Bushnell 1,5-4x20 precis lika bra som den vak kikare jag har idag som är på 4-16X50 men saknar tyvärr belysning i riktmedlet. Själva är jag trött på det stora tunga vaksiktet och kommer nog till att byta till en Leupold inom kort. Men det är vad jag tycker, många kommer nog att förespråka en 50-55 mm glugg, men vem jagar på åtel utan belysning idag och dom minuter längre du ser i en sådan kickare innan bäckmörkret kommer spelar oftast ingen roll, är det helsvart så spelar det ingen jävla roll vilken kikare du har. Jag håller inte med och det är ingen gyllene medelväg, det är en halvpissig kompromiss som inte gör en glad någon gång, jag har två bösser med små variabler på av annat märke iofs men samma omfång, dagtid är de bra men så fort avstånden ökar lite, mörkret fallet eller man bara vill skjuta på någon litet, ja då är det inte så lätt längre. Så min slutsats som en del andra också har förespråkat 42-50 mm i 1,5/2,5-6/10 är bra kompromisser, ett par QD fästen/ringar och så skall det vara ett rejält riktmedel nr 1 eller nr 11 och medförstorande riktmedel. Pris, jo då det går att hitta runt 5 tkr och det är bra grejer då. All vakjakt på sena nätter är inte efter vildsvin och där är det inte tillåtet med lampor är det rent av bra med lite optisk prestanda. Men det finns inget absolut krav på att gå 3-12x56 även om det är en ganska vanlig och inte alls dålig lösning, x42 räcker för mycket av vaktjakten. /Christian
Publicerat Juli 2, 201015 yr Författare Så Aimpoint är inget att ha om jag redan har Battuens öppna riktmedel? 1,5-6X42 eller kanske 2-8X42 tycker jag annars låter som ett vettigt val. Som det är nu väger det mellan följande: 1. Skaffa en Aimpoint och köra med denna till allt tills att nya behov uppdagas (kanske det gör två veckor in på jaktsäsongen vem vet ) Fördelar: Billigt om man köper begagnat (om jag nu inte inser att jag behöver något annat efter en månad...), en kikare till "allt" (som jag kan jaga med den) Nackdelar: Ingen förstoring, inget att vaka med, inget att skjuta med på 80-100 meter direkt? 2. Skaffa en 1,5/2-6/8X42 i QR-fästen och köra med Battuens öppna riktmedel i trånga lägen Fördelar: Kikare som passar i fler lägen, kan vaka med den och skjuta på lite längre håll. Nackdelar: Dyrare (kikare + QR-fästen), jobbigt att byta mellan kikare/öppna i olika lägen under dagen? De öppna är sämre och svårare att skjuta med än en Aimpoint? Just nu lutar det mest åt alternativ två, så tips på en vettig 1,5/2-6/8X42 (eller liknande) i 5000 kr klassen (plus/minus ett par tusingar om det är befogat, ex. QR ingår eller mkt bättre pris/prestanda. Belyst riktmedel är väl att glömma i dessa prisklasser antar jag?
Publicerat Juli 2, 201015 yr *massa text*Så därav min tanke att köra Battuen's öppna i trånga lägen och ha en "vakkikare" tillhands i ryggsäcken att klicka på vid längre håll. Låter det som ett vettigt val? Eller är en Aimpoint överlägsen de öppna? Hjälp nu en stackars nybörjare mer er samlade erfarenhet! Och budget då? Tja, upp till 5000 kr har jag tänkt, gärna begagnat, förslag mottages gärna! Jag kan tyvärr säga att för att få på en "vakkikare" på battuen utan att ta bort skenan (öppna riltmedlet) är omöjligt utan ett absolut kolosalt högt montage. Vet inte vad största objektivet är som går att få på utan att tabort skenan, men jag vet av egen erfarenhet att varken en kikare med 50 objektiv eller trijicon 56a går att ha på bössan utan att plocka bort skenan.
Publicerat Juli 3, 201015 yr Så Aimpoint är inget att ha om jag redan har Battuens öppna riktmedel?1,5-6X42 eller kanske 2-8X42 tycker jag annars låter som ett vettigt val. Som det är nu väger det mellan följande: 1. Skaffa en Aimpoint och köra med denna till allt tills att nya behov uppdagas (kanske det gör två veckor in på jaktsäsongen vem vet ) Fördelar: Billigt om man köper begagnat (om jag nu inte inser att jag behöver något annat efter en månad...), en kikare till "allt" (som jag kan jaga med den) Nackdelar: Ingen förstoring, inget att vaka med, inget att skjuta med på 80-100 meter direkt? 2. Skaffa en 1,5/2-6/8X42 i QR-fästen och köra med Battuens öppna riktmedel i trånga lägen Fördelar: Kikare som passar i fler lägen, kan vaka med den och skjuta på lite längre håll. Nackdelar: Dyrare (kikare + QR-fästen), jobbigt att byta mellan kikare/öppna i olika lägen under dagen? De öppna är sämre och svårare att skjuta med än en Aimpoint? Just nu lutar det mest åt alternativ två, så tips på en vettig 1,5/2-6/8X42 (eller liknande) i 5000 kr klassen (plus/minus ett par tusingar om det är befogat, ex. QR ingår eller mkt bättre pris/prestanda. Belyst riktmedel är väl att glömma i dessa prisklasser antar jag? Begagnade Zeiss, Helia mfl brukar gå för 4000-8000 kr beroende på ålder. Så det skall gå att hitta en 1,5-6x42, bara man har tålamod. Belyst så finns Nikon Monarch E, men den går på ca 7000 kr ny. Har inte sett några begagnade säljas- kanske något som betyder att de som köpt dem är nöjda? (eller att det inte säljs så många nya...)
Publicerat Juli 5, 201015 yr Författare Tack för svaren! Är lite sugen på Zeissen som säljs av Marcus men den är ju inte belyst och sitter i skena samt har x48 öppning. Lite stort för Battuen kanske? Ska leta med ljus å lykta efter en vettig begagnad kikare! 1,5-6x42 känns ändå mest lockande nu, ska nog ta mig en sväng till Torsbo för att se vad de har...
Publicerat Augusti 1, 201015 yr Författare Då står bössan i skåpet sedan en vecka och jakten på kikarsikte har intensifieras! Har nästan övergett att hitta ett vettigt belyst för en rimlig peng utan har istället hittat ett Zeiss Classic Diavari 1,5-6x42 T*, två år gammalt med riktmedel 4 för 6900 kr på Torsbo. Är det en vettig optik till det priset? Läste någonstans att de var rätt dyra på begagnad optik, brukar det då finnas prutmån hos dem? Linserna såg fina ut och det fanns inga direkta märken på tuben. Det enda jag tänkte på var att när jag vred ringen för dioptrijustering så knastrade det något, ungefär som att det var grus i den. Misstänker dock att det endast satt under själva gummiringen man vred på. Något att oroa sig för?