Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Syntetkolv + rostfritt i 243win. Vilka alternativ har jag?

Featured Replies

Publicerat

Är grymt sugen på köpa mig en sådan pjäs men vilken djungel. Tikka, Remington, winchester m.m. m.m... Är lite inne på en T3 antingen rostfri eller "vanlig" men den känns så plastig. Vad ska jag välja? Håller plasten på tikkan? En ruger skulle sitta fint men som sagt i en annan tråd så verkar dom fasligt svåra att få tag i.

Hjälp mig ur djungeln!  ;D

Publicerat

Tja!!

Jag har en Tikka t3 wamint cal 308 som jag är helnöjd med. Bra prisklass+ ypperlig precision. Ett vapen som jag kan  varmt rekomendera finns troligtvis i cal 243.

Publicerat
  • Författare

Det låter ju bra. hade tänkt mig en vanlig pipa men man kanske får snegla lite på varmint också. Hur är det med balansen på bössan?

Publicerat

Jag skulle snegla lite på remingtons olika modeller :) men så är jag lite av ett remingtonfreak åxå  ;)

Publicerat
  • Författare

ok ska kolla upp det. isf blir det nog vapencentrum i umeå för dom verkar ha en del remington.

Hur får man förresten fast kikarsiktet på en remington? Finns det ringar som passar direkt på lådan eller måste jag montera baser? Isf är det ju betydligt mer prisvärt att satsa på en Tikka

Jag är ute efter en ny bössa. Har bara köpt begagnat än så längel

Publicerat

Personligen tycker jag att syntet stockarna på tex. tikka T3 är skit...har haft inne ett antal i höst för för bäddning /friläggning av pipan..och då snackar vi om nya vapen !

Stocken är av en relativt mjuk plasttyp.. därav dom vridna för stockarna, därmed inte sagt att den inte kan prestera bra ! för det kan den.

Men har du otur så kan den behöva en klick bäddmassa samt frilägga pipan för att fungera ok..och det ska inte behövas på ett vapen i den prisklassen !

mvh Andreas

Publicerat
  • Författare

Nä det har du rätt i. Iofs har jag prylar till plastbäddning och så men det känns lite osäkert. Kanske man skulle ta och slå till på en Sako när man nu ändå är i farten.. Nä jag får fundera mer.

Hur fäster man kikaren på en remington förresten? Finns ju inga laxspår att fästa i så det blir väl skruva dit baser först?

Publicerat
Hur fäster man kikaren på en remington förresten? Finns ju inga laxspår att fästa i så det blir väl skruva dit baser först?

Det blir att skruva på baser och det bästa med det att det finns oändligt med delar att välja på jag har på mina remingtons har jag leupold baser och redfield ringar och på den andra sitter det apel på och har haft warner på en annan och jag gillar alla dessa  ;D

Publicerat

Köp en Mannlicher vetja!!  ;D ;)

Publicerat
  • Författare

MMM eller hur  ;D.

Publicerat

en plastbäddning hos en smed om man känner att man inte riktigt vill ge sig på sin nya bössa är inte dyr. inget jag tycker borde vara skäl till att välja en dyrare bössa iaf.

personligen skulle jag ha valt en remington om jag stod i samma val och kval som dig. finns oändligt mycket "custom" delar om du får för dig i framtiden att ändra på nåt.vilket man ofta får ;D

Publicerat
  • Författare

Jo det är sant men hur är det med tikka då? Finns det att få tag i andra stockar och trycken om det nu ens går att byta och ifall det behövs :)

Publicerat

Tja!!

Jag har haft Tikka I snart 20 år (2 olika Tikka Sporter+ Varmint) och skjutit ganska mycket med dessa och det har hittils inte varit några problem med tryckena, tvärtom det är väldigt fina trycken på Tikka.

Publicerat

Det är inte så mycket att fundera på, RUGER så klart. Jag är en ägare av en sådan med rostfri och syntet. Helt underbar.

Publicerat
  • Författare

Jo det är en sån jag helst är ute efter men det är 6 månaders leveranstid på fritid och vildmarksliv iaf.... Försöker hitta någon annan säljare som har hemma men det går tungt

Publicerat
  • Författare

Hos vapendepån skulle han få in till April så jag slog till och beställde en st Ruger mark II sporter i 243 win. Laminat och rostfri så nu gäller det bara att hitta ett kikarsikte som passar in i helheten. Ojojoj kan inte några månader gå?!?!

Funderar på ett weaver grand slam 6-20x40, Fine-X Dot, Silver. Känns som att det kan bli bra som toppfågelkikare. Eller vad tror ni?

Publicerat

Dsc00568.jpg

En sådan har jag med en Leupold 4-16.

Publicerat
  • Författare

Jo jag är lite osäker att jag gjort rätt. Är nästan lika sugen på en med syntetkolv men men...

Hur bra skjuter din?

Publicerat

Gillar man amerikanska vapen så har Weatherby ganska billiga vapen med syntetstock, har dock ingen erfarenhet av dem.

Publicerat

Min skjuter 3skott inom en och en halv klisterlapp på 150meter.

Publicerat
  • Författare

Oj det verkar ju lovande. Hoppas man får ett bra exemplar bara. Visst ligger stocken an mot pipan? Får börja med att plastbädda och slipa ut pipkanalen

Publicerat

Min är plastbäddad, jag tyckte det var lite gränsfall så jag ville vara säker.