Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Valv som förvaring

Featured Replies

Publicerat

Tjenare,

Jag behöver byta skåp då jag ligger farligt nära de 20p jag får förvara i mitt skåp. Nästa steg är ett EN-1143 grade 3 skåp.

Under huset har jag en gjuten källare under mark med samtliga bärande betongväggar. Där har jag även ett förråd på ca 30kvm (även det givetvis med betong golv, tak, väggar osv)

Min tanke nu är ju att sätta in en EN-1143 grade 3 dörr in till detta utrymme och använda det som valv för vapenförvaringen.

Dock har jag efter ett antal samtal med olika handläggare på polisen konstaterat att det inte är helt lätt att få reda på vilka krav de ställer för att de ska godkänna valvet.

Jag har pratat med tillverkare av valvdörrar och ett antal olika handläggare på polisen och det enda som alla har varit överrens om är vilken klassning dörren och låset i dörren skall ha.

En handläggare sa att det skulle vara 200mm dubbelarmerad betong i väggarna

En handläggare sa att skalskyddet skulle motsvara SSF 200:3 skyddsklass 2 .. vilket verkar innebära 100mm betong eller 1mm stålplåt

En 3e handläggare sa att det var individuellt beroende på mitt innehav och att de tog beslut baserat på om förvaringen är tillräcklig för mitt innehav.

Jag har redan ett klass 3 larm indraget i bostaden så att sätta en separat zon för valvet är inga problem.

Jag tycker inte det känns så skoj att lägga 40-50k på en dörr med montering utan att ens veta om och hur många poäng valvet blir godkänt för.

Polisen sa att jag kunde alltid skicka in konstruktionsritningar för huset så de fick kika lite på det men det verkar inte finnas några sådana ritningar kvar. Varken jag, föregående ägare, kommunen eller företaget som byggde huset har några konstruktionsritningar som kan beskriva hur väggarna är armerade osv. Dock är det ju alla bärande väggar och huset är 2 plan + källare så de bör ju vara rätt stabila.

Läste även att det går att förstärka valven ifrån insidan med vanlig stålplåt om man vill ha högre klassning. Men detsamma gäller ju där .. får jag inte reda på vad de kräver så kan jag ju montera hur mkt stålplåt som helst i onödan.

Finns det några som har erfarenhet runt valv, polisens hantering av valv i tillståndsfrågor eller ngt annat som kan hjälpa mig på travet så skulle det uppskattas mkt.

Publicerat
  • Författare

Ingen som har ngnerfarenhet av valv? Har vi ingen med valv här? Ingen som har haft valv? ingen vapenhandlare? Ngn som byggt valv åt föreningen? ingen vapenhandläggare? ingen som har en kompis som har en kompis som har en kompis med erfarenhet ens?

Publicerat

Det är nog flera här som har koll på detta men många ligger just nu och lapar sol i stället för att hänga här :D

Publicerat
  • Författare
Det är nog flera här som har koll på detta men många ligger just nu och lapar sol i stället för att hänga här :D

Får hoppas att det blir en regning dator dag för dem snart då ;)

Publicerat

Ett litet tips är att du söker kontakt med Håkan Spurh, han har goda insikter i detta om du kan få honom att meddela sig med dig.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen. Ska se om jag kan få kontakt med Håkan.

Om ni är fler som har tips, egna erfarenheter eller vet bra handläggare som verkligen har koll på detta så fortsätt gärna lämna tips.

FAP'en är ju inte helt självklar i sig tyvärr ....