Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

pipkröning

Featured Replies

Publicerat

Nytillskottet i garderoben har en mynningsbroms. Den ska bort.

Är kröning något man som normalbegåvad kan ro i land eller kräver det specialverktyg/smed?

Någon med kunskap/erfarenhet av sådant arbete och dess ev. hjälpmedel som har tips?

Publicerat

Både ja och nej.

Ja du kan gör en snygg kröning själv, men är mynningen snekrönt från början. Är bara risken att du gör den snyggare men lika sne om du förbättrar en gammal kröning. Skillnad kan vara om du kapa pipan.

Dessutom har jag in många te.x CG1600 där pipkanalen inte är mitt i ämnet. Då måste du kröna med styrdubb i loppet. Annars så blir ju kröningen fel.

Publicerat

En intressant dimension i kröningssammanghanget är också kröningens betydelse för precision.Jag anser den vara överdriven. Så länge vi inte pratar om skadade kröningar, så handlar det om kosmetika. Litet snett syns oftast inte i precisionmässigt, eftersom bössans bristande egenskaper som tätskjutare inte medför det. En kröning litet "off" på en pipa med krokigt lopp, brukar inte heller försämra precision. Det viktiga är istället, att inte ha någon skada i övergången pipa/kröningsplan.

En liten episod från skjutbanan...många år sedan, sågade av pipan till en 22-250 med bågfil ute på banan. Bössan sköt nämligen illa och avsikten var att se om det skulle kunna bli ännu sämre ...snett blev sågningen och vi avgradade mynningen med kniv. När vi sedan sköt...sköt bössan bättre ett tiotals skott för att sedan falla tillbaka till sin ordinarie dåliga precision.

Vad beträffar verktyg, så finns det speciella brotchar som kan användas...tom för att handjaga. Men har man tillgång till svarv, så fixar det sig enkelt och simpelt.

Publicerat

Hmm...intressanta synpunkter från både Anders & Kari, tackar för responsen!

Objektet ifråga är en Rem.700 ADL .308 Win. När jag (innan köpet) karvade till en laminatkolv till denna så upptäckte jag vid provskjutning att den sköt riktigt tätt. Med respekt för det man tidigare hört om kröningens stora betydelse fruktade jag att ett försök till "egen-kröning" skulle kunna kullkasta precisionen fullständigt. Så verkar kanske inte vara fallet alltså...

Under några dagar har jag dock funderat på om jag, trots principfasthet i frågan, ändå skulle låta bromsen sitta. Bössan med svart laminat och ett S&B 6x42 skulle kanske inte rent utseende mässigt förlorar på om bromsen sitter kvar (vi snackar fåfänge-delen av ärendet).

Bössan är främst tänkt för målskytte, varför det minimala pipuppslag bromsen medför kanske är bra-i alla fall i sammanhanget löpande älg...och pipbyte (7 mm 08) planeras ske sinom tid...

Men bryta mot en princip....ja kanske ändå!Eller...

Tack för Era tips hur jag nu än bestämmer mig!