Publicerat Juli 3, 201015 yr Jag ska byta kikarsikte men vet inte riktigt till vad! Kan sägas att jag kommer lägga runt 6000 för det...... Funderar på ett 1,5-6*42 el liknande, troligtvis ett beg? Någon som har någon bra idè, jag vet det e många som har ...
Publicerat Juli 3, 201015 yr Jag ska byta kikarsikte men vet inte riktigt till vad! Kan sägas att jag kommer lägga runt 6000 för det......Funderar på ett 1,5-6*42 el liknande, troligtvis ett beg? Någon som har någon bra idè, jag vet det e många som har ... Jo men det är nog lite lättare om du förklarar vad du i huvudsak skall använda gluggen till och på vilken bysse
Publicerat Juli 3, 201015 yr Författare Ja det har du rätt i.... En tikka 308win, e min allt i allo bössa! Kommer hänga med in på älgståndet, bockjakten ngt grisvak en vår kväll. Dock när jag går som hundförare/eftersöks, så e det oftast öppna som gäller...
Publicerat Juli 3, 201015 yr Jag skulle nog rekommendera ett begagnat 1.5-6*(dryga 40) med tyska ettan eller tyska fyran. Typ ett Zeiss eller Swarovski kan du hitta till de pengarna om du letar lite noga. Annars finns det riktigt bra Pecar, SuB eller Karles Helia för den summan på begagnatmarknaden. Då har du allt det där och nog bra optik för vaken om det är det du skall göra på vildsvinen?
Publicerat Juli 3, 201015 yr Ja det har du rätt i....En tikka 308win, e min allt i allo bössa! Kommer hänga med in på älgståndet, bockjakten ngt grisvak en vår kväll. Dock när jag går som hundförare/eftersöks, så e det oftast öppna som gäller... För div jakt som du beskiver är nog en 1.5-6x42 svårtslagen, kombinerar du den med tyska ettan eller en belyst punkt så klarar du det mesta i jaktväg. För 6 loppor hittar du en fin begad skulle jag tro. En fast 6x45 edyl löser många situationer den med, finns till väldigt rimliga pengar, med tyska eller en belysning är du i hamn. Många tror "går på" myten om att man måste ha så låga förstoringar för att annars blir det bara hår i siktet på nära håll...du måste jädrigt nära innan du fyller en 6ggr med hår, är det så nära så rikta med pipan bara. Det viktigaste är att man lär känna och tränar med prylarna så man vet vad dom presterar och inte när det gäller.
Publicerat Juli 3, 201015 yr Ja det har du rätt i....En tikka 308win, e min allt i allo bössa! Kommer hänga med in på älgståndet, bockjakten ngt grisvak en vår kväll. Dock när jag går som hundförare/eftersöks, så e det oftast öppna som gäller... Personligen skulle jag nog välja en 2,5-10x50 för att få en så andvändbar och "smidig" glugg som möjligt i kombination med öppna riktmedel.
Publicerat Juli 13, 201015 yr Författare Efter mkt om och men så har jag köpt mig ett Trijicon 3-9x40, får se om jag har valt rätt efter hösten....
Publicerat Juli 13, 201015 yr Efter mkt om och men så har jag köpt mig ett Trijicon 3-9x40, får se om jag har valt rätt efter hösten.... Tror du gjorde ett klokt val, när man väl har vant sig med den härliga triangeln om du nu tog den så finns det inget bättre. Jag kan inte tänka mig att använda en kikare med annat riktmedel sedan jag skaffade mitt trijicon, nu väntar jaga bara på att få bilarna sålda så ska jag beställa hem ett till trijocon, måste ha ett på hundförarbössan också