Publicerat Juli 5, 201015 yr hej på er, jag skulle behöva lite insikt i hur ni tänkt. vissa jag träffat på jakt har vanlig pejl och vissa kör med gps-pejl. Jag ska ju ut med hundrackaren i år för att han skall få lite vana av skogen och inser ju värdet av pejl. Men, förutom att det är kul att veta var just hunden är på kartan samt vart dreven gått (var djuren går ur såten) så vilka andra vettiga fördelar har gps-pejl över vanlig pejl. Jag vill ju värna om hundens liv och hälsa och det är en stor portion i den osäkerhet jag har i hur mycket det i realiteten gör att ha position, vad jag menar är : hinner jag fram även om jag vet var han är? Jag skulle uppskatta om ni som sysslat med detta många år skulle kunna sakligt guida mig en aning. ett exempel är tex, det kanske räcker med vanlig pejl i början, hunden kanske inte drar så långt i början.... eller andra nyttiga erfarenheter ni har. Det är frasse (JRT ) som saken gäller. tacksam för råd. mvh Kalle
Publicerat Juli 5, 201015 yr Har ju kört "snurrpejl" tidigare och tyckte då att det funkade bra. Har nu en Astro och är helnöjd med den. Fick ett antennbrott i fjol så jag fick ta fram den gamla pejlen. Var som att gå tilbaka till stenåldern. Så köp en gps.
Publicerat Juli 5, 201015 yr Har ju inte lång erfarenhet men jag känner att just när man börjar att jaga in en hund så har man som mest nytta av GPS-pejlen. Man ser vart hunden är och i viss mån vad den gör.
Publicerat Juli 5, 201015 yr Köp gps pejl är mitt hetaste tips Under injagningen är det roligt att se hur hunden beter sig när den ska leta rätt på husse och man kan lugnt sitta kvar på sin stubbe... Exaktheten är otrolig och jag tyckte att man hade hyfsad koll med blipp blipp men i fjol gjorde jag lite tester med dubbla pejlar på och man märkte hur fel blipp blippen har.... Risken med gps pejlen är att man blir beroende av den och missar allt runt ikring
Publicerat Juli 5, 201015 yr Författare aha, det var ju en vettig idé att man ser vad den sysslar med. har just tänkt i andra banor när folk åker och hämtar sin hund när den går ur såt och då går ju hunden aldrig tillbaka heller... men det är vettigt att satsa ordentligt på att han skall göra som är tänkt. man kan då också se om han försöker tjuva på andra hundars drev såklart. tack för svaren så långt. Kalle
Publicerat Juli 5, 201015 yr Köp en gps ! finns inget annat att välja på. och eftersom du har en jrt så är ju astron det bästa alternativen.
Publicerat Juli 5, 201015 yr GPS Bara för att man ser var sin hund är betyder ju inte att man måste hämta den, utan man sitter snarare och har lite mer koll på om byrackan är på väg tillbaka eller inte. Sedan får man själv avgöra om man har tid att sitta i skogen eller inte.
Publicerat Augusti 11, 201015 yr GPS Pejl! Mkt bra hjälp vid injagningen om du använder den rätt. Trafik dödade jakthundar har oxå minskat från ca800 st/år till ca 300 st /år sedan gps-pejlens intåg, läste jag någonstans. //Rine
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Tveksam att pejlarna höjer säkerhet för hunden speciellt mycket men helt klart kan det vara bra att veta vart hunden är och är den lydig går det att kalla in den om den närmar sig tex. större vägar. Är man själv orolig för hunden är GPS perfekt du slipper fundera vart hunden är sedan är det perfekt att träna hundar med denna pryl då man ser exakt vad dem gör. Nackdelen med GPS är batteritid i halsbandet om hunden blir kvar i skogen över natten eller man inte har ström där man jagar men finns billaddare så inga stora problem samt att räckvidden är ganska kort. Radio pejlen är bra om man är nöjd med att följa hunden grovt och kunna hitta vart den skäller fördelen är batteritid och smidigt halsband för mindre hundar samt att den går längre.
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Skulle jag välja nu hade jag valt GPS, även om jag inte har beovet av det. Kanske mer för att få en pryl mindre att släpa med mig. Kör med radiopejl idag och på wachtlarna räcker det fullt ut. För mig är det mer en fråga om att kunna ha pejlen som säkerhet om något händer och då är både räckvidden och batterikapaciteten bättre på radiopejlarna. Så nu får jag ha min pejlmottagare, teelfon, radio och GPS och släpa på.. :/
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Skulle jag välja nu hade jag valt GPS, även om jag inte har beovet av det. Kanske mer för att få en pryl mindre att släpa med mig. Kör med radiopejl idag och på wachtlarna räcker det fullt ut. För mig är det mer en fråga om att kunna ha pejlen som säkerhet om något händer och då är både räckvidden och batterikapaciteten bättre på radiopejlarna. Så nu får jag ha min pejlmottagare, teelfon, radio och GPS och släpa på.. :/ Kolla in swepoint Maxw. Har den på mina Wachtlar kunde nog klarat mig med vanlig pejl jag med. Men fördelarna är ju att man nu bara behöver telefonen med sig(och en hel del till finneser jag ej orkar lista). Mvh Mattis.
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Kolla in swepoint Maxw. Har den på mina Wachtlar kunde nog klarat mig med vanlig pejl jag med. Men fördelarna är ju att man nu bara behöver telefonen med sig(och en hel del till finneser jag ej orkar lista). Mvh Mattis. Jo, jag har kikat på den och den har just nu iaf, onekligen ett rätt bra pris. Jag är smålänning och som smålänning byta bort något som fungerar bra och dessutom betala mer pengar känns ju fel..
Publicerat Augusti 11, 201015 yr Jo, jag har kikat på den och den har just nu iaf, onekligen ett rätt bra pris. Jag är smålänning och som smålänning byta bort något som fungerar bra och dessutom betala mer pengar känns ju fel.. Jo jag är också snålänning. Min swepoint pejl var sönder innan jag uppgraderade mig.
Publicerat Augusti 11, 201015 yr har en astro jag med som många andra här har. Kanon nöjd med den! Perfekt när man ska jaga in en unghund och som någon annan nämnde här så slipper man vara orolig när hunn är borta lite för länge.Du har full koll på läget. DE gillas!
Publicerat Augusti 17, 201015 yr Hej, Håller med om att Astron är bra, nu vet men exakt var hunden är! Helt klar att föredra istället för en vanlig pejl. MEN jag tycker att man bör köpa till Takantenn till bilen samt skogsantenn, takantennen är ovärdelig om/när hunden kommer utanför räckvidden och skogsantennen ökar räckvidden avsevärt. //Tias