Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älg sjukdomar

Featured Replies

Publicerat

På senare år har det i trakterna av där jag jagar hittats i mitt tycke ovanligt många döda älgar och tankarna faller för min del genast åt älvsborgssjukan eftersom detta är i Skaraborg som och är angränsande mot Älvsborg. Vad kan det finnas för fler orsaker till att älgar och företrädesvis hondjur dör?

Nu har jag inte några samlade data men ur minnet vet jag sen 2008 5 olika kor som hittats döda på ett område ganska begränsat område. Den ena var iof 22 år enl. tänderna och bör ju dött av ålderdom och en vet jag inte åldern på men de andra var under 10 år och borde vara i sin bästa ålder. Då älgstammen inte är direkt att skryta med förövrigt så slår det ganska hårt...

Mao vad kan det vara? Näringsbrist är ju en idé men då älgstammen som sagt inte är jättetät (vi jagade inte ens förra året i ÄSO på ca 9000 Ha) och det iaf finns lite hyggen, viltåkrar mm så borde de älgar som finns hitta mat tycker man.

Dessutom utan att ha några som helst fakta att basera det på vill jag påstå att det skett en minskning vad gäller ko med dubbelkalv vilket också pekar åt näringsfaktorn. De älgar jag sett levande har dock inte sett direkt magra ut vilket jag fått för mig de borde göra om det skulle vara en utbredd näringsbrist. Och de döda man hittar ser man ju först då de börjat lukta eller att asätarna börjat kalasa på allvar så det är ju lite svårt att säga hur allmäntillståndet var när de dog.

Men om det inte skulle vara näringsbrist vad kan det då vara? Fästingar, lusflugor....?????

Annan idé är om t.ex. lodjur tar älgkalvar? Vuxna lär de väl knappast ge sig på men nyfödda skulle väl vara tänkbart och i början av en kalv levnad är det ju inte ofta man ser kalvarna så när man väl ser dom skulle ju några redan ha kunnat stryka med. Någon som har erfarenheter?

Någon jag pratade med lanserade teorin misslyckade tjuvjakter men det är ju inte helt obefolkat i trakten så då kan man ju tycka att någon hört eller sett något så att rykten börjat gå och dessutom borde väl även lite tjurar hittats så jag är skeptiskt till den teorin.

Och för er som funderar på om vi skickat in några prov till SVA så är vad jag vet svaret nej vilket jag tror beror på tillståndet på de älgar man hittat dvs mer eller mindre ätna och ruttnande. Det enda jag vet är att man tagit käkar för att kolla åldern. Jag har dessutom inte någon vidare koll på hur det ser ut på andra marker runt om varken i ÄSO eller ännu vidare. Tänkte ställa frågan på nästa möte i ÄSO för att se om någon har koll. Men om någon annan här på forumet jagar i trakterna av Hökensås så får ni gärna skriva om ni hittat några älgar ni också eller om ni vet något annat.

Och teorier kan ju vem som helst ha så shoot!