Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uppmärkta jakttorn

Featured Replies

Publicerat

Vi har disskuterat ämnet inom ett av jaktlagen

och kommit överens om att märka upp passen mer ordentligt.

Har ni några vettiga förslag? ;)

Publicerat
Vi har disskuterat ämnet inom ett av jaktlagen

och kommit överens om att märka upp passen mer ordentligt.

Har ni några vettiga förslag? ;)

Blörja med att fixa en ordentlig karta och rita in alla tornen som ska ingå och bestäm vilka nummer de ska ha. Ofta har passen redan "lokala" namn så skriv gärna in den vid sidan om på listan eller nåt. Annars är ju jäkligt trist att sitta som nybörjare och höra gubbarna berätta om vad som hänt vid "Bengts bompass" o s v.

Själva märkningen av tornet ska göras på nåt beständigt sätt och inte med målarfärg direkt på tornet eftersom det ibland flagnar av och/eller bleknar. Fräs då hellre in sifrorna med en överhandsfräs i en planka som fäst på tornet. Även om färgen flagnar på denna så syns siffrorna ändå. Gör gärna märkningen ganska stor så att man kan se den på håll.

Eftersom många torn står en bit från väg så markera gärna på nåt sätt redan ute vid vägen var stigen till passet finns. Markera sen t ex med snitslar i avvikande färg typ röd så man lätt ser var man ska gå. Jag har varit o letat efter torn som stått 200m in i skogen där det funnits 4-5 snitslar i vit färg på vintern. Det tog en stund att hitta tornet.

Publicerat
Blörja med att fixa en ordentlig karta och rita in alla tornen som ska ingå och bestäm vilka nummer de ska ha. Ofta har passen redan "lokala" namn så skriv gärna in den vid sidan om på listan eller nåt. Annars är ju jäkligt trist att sitta som nybörjare och höra gubbarna berätta om vad som hänt vid "Bengts bompass" o s v.

Själva märkningen av tornet ska göras på nåt beständigt sätt och inte med målarfärg direkt på tornet eftersom det ibland flagnar av och/eller bleknar. Fräs då hellre in sifrorna med en överhandsfräs i en planka som fäst på tornet. Även om färgen flagnar på denna så syns siffrorna ändå. Gör gärna märkningen ganska stor så att man kan se den på håll.

Eftersom många torn står en bit från väg så markera gärna på nåt sätt redan ute vid vägen var stigen till passet finns. Markera sen t ex med snitslar i avvikande färg typ röd så man lätt ser var man ska gå. Jag har varit o letat efter torn som stått 200m in i skogen där det funnits 4-5 snitslar i vit färg på vintern. Det tog en stund att hitta tornet.

När det gäller snitslar så glöm inte bort att riva ner gamla sådana.

Jag har varit med om att komma fram till väldigt fallfärdiga torn eller t.o.m. vedhögar som vittnar om att där stått ett torn.

(Vilket kanske ändå är bättre än om ett gammalt torn står och vinglar...)

// Henrik

Publicerat

Har ni stor jaktmark med många pass (vi har närmare 140 st tror jag) så är det också vettigt att lagra GPS koordinaterna på samtliga pass.

Det underlättar när man skall leta pass... B)

Med hjälp av dessa GPS koordinater kan man sedan enkelt lägga in dem i en karta som man printar, vips har man en mycket korrekt karta över sina pass! (och hundförarna har givetvis denna GPS data i sina handenheter...)

Sedan skall man givetvis vimpla ut till passen så man inte behöver fundera så mycket på hur man hittar ett pass, speciellt om man har gästjägare oxå!

Publicerat
  • Författare

Har knåpat ihop ett förslag som kanske blir bra B)

riktigt nöjd själv....

ska man verkligen behöva snitsla till passen? ;)

post-5565-1278541101_thumb.jpg

Publicerat

Jag får då erkänna att jag inte är en riktig jägare. Jag hittar helt enkelt inte till alla våra 141 pass ;)

Som tur är så har vi snitslar från närmaste väg. Vi har gjort så att vi lagrat gps kordinaterna och satt dom på en karta som vi skrivit ut åt alla. Vid vägen där snitslarna börjar sitter en stolpe med en plåtskylt med passets nummer på och sedan sitter oftast en skylt på själva passet, antingen på tornet (om sådant finns) eller på stolpen som markerar vart passet är någonstans. Ett system som oftast funkar bra.

Publicerat
  • Författare

Hmm får du chansen att sitta på alla 141 passen imponerande

ok då var jag väl lite väl hård...

Ber om ursäkt ni har kommit med jäkligt bra ideer...

som jag kommer annama några av dom...

Själv har vi bara 80 stycken som är indelade på fyra områden

så varje jägare har fått ett pass per område.

Publicerat
Har knåpat ihop ett förslag som kanske blir bra B)

riktigt nöjd själv....

ska man verkligen behöva snitsla till passen? ;)

Nää hittar man inte till passen så ska man inte jaga..

då har man varit ute i skogen för lite för att kallas jägare

ok förstår om man har gästjägare !

Ahh, är det inter sånadära skyltar i två olika färgers plast så fräser man bort ett lager så syns andra färgen. Skitbra skyltar som håller i evigheter men kan vara något dyra om man inte har bra kontakter.

När det gäller att hitta till passen så har vi ca 200 pass på älgjakten och inte ens de som har jagat i över 30 år på marken hittar till alla. Det jagas ju bara på älgjaktsområdet under älgjakten, övrig jakt sker i mindre delar. Kanske ändras det nu med svinens intåg, vi får se.

Publicerat

Nja, vi har tre sk personliga pass var sp det är ca 48 personliga pass och 93 st som används av alla. Men ingen fara, jag låter min viltstamm tala för hur bra jägare jag är.

Publicerat

Brukar tycka det är trevligt med en startskyllt från väge el dyl som ger en anvisning om åt vilket håll passet är.

En läktbit som man slår ner med en sådan där gul plastbricka som används som spikbricka när man spikar fast issolering.. passnummer och en pil åt villket håll därefter snitslat till passet och där en ny spikbricka med passnummer på passet.

Mvh Jensa

Publicerat

När man nu fått reda på hur andra gör så får man väl berätta hur vi gör.

Vi kör med nummerbrickor på stolpar vid passen eller också fastsatta på tornen där sådana finns. Om passen inte är i direkt anslutning till väg så brukar dessa vara snitlsade från närmsta väg med Skogmas ÄLGJAKT-märkband av plast.

Dessa band går att hitta på www.skogma.se, kolla under märkning-> märkband-> övriga märkband.

Tycker det är mycket smidigt med separata band till detta ändamål samt att de är av plast och inte papper (pappersbanden kan ju vara blekta eller förmultnade efter några säsonger i skogen, sen kan de ju förväxlas med avverknings-/skogsvårdssnitsling).

Kanske skulle testa att kordinatsätta passen oxå?

MVH

Alias

• 6 years later...
Publicerat

Trådlyft:

Är det någon som har märkt upp sina pass/torn med mer information? Jag tänker man kunde ha ett inplastat blad med info uppe i tornet/på passet, t.ex,

1. Tornets riktning, ex NNV
  2. Avstånd till åtelplats / skogsridå / åkerkant / uppmärkt träd, ex. 85m till bortre åkerkanten
  3. Förbjudna skjutriktningar: ex: Förbjuden skjutriktning höger om rödmärkta björken

Någon som gjort något liknande?

Publicerat

Såhär ser våran karta ut med alla pass. Olika linjer har olika bokstäver frånsett några pass på ö sidan som har bara bokstäver. Det är sådana som har tillkommit på efterhand efter avverkningar, m. m.

Bondersbyns VVO.jpg

Vi har en inom laget som har jobbat med kartor o han tar ut alla platser med GPS-position och sparar dom där. Försvinner ett pass så går han in o raderar det passet till nästa års karta. 500 m/cm. Det är noga snitlsat ut till de olika passen också och det gör grupperna som är ansvariga för de olika passlinjerna o dom röjer också så att det blir bra skjutgator.