Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är jag klar för att söka vapenlicensen nu?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har avlagt godkänt prov i kulskytte, inklusive det för högvilt. Jag har också avlagt godkänt teoriprov och har påskrivna bevis för detta.

Är det dessa två lappar som är min jägarexamen? Borde jag ha fått (gjorde dessa prov för ett år sedan) ett sammanfattande bevis? Kan jag i dagsläget få ett sammanfattande bevis?

Är det min första licens som är beviset? Jag känner mig förvirrad, förklara gärna för mig. :D

Jag vill ha egen bössa den här hösten! ;)

Tacksam för svar

Publicerat

Du skall/bör få en handling,

ett jägarbevis, med din bild på framsidan och dina provresultat inskrivna,

du måste kontakta den som har varit provledare och se till att ordna detta.

Välkommen förresten.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Du skall/bör få en handling,

ett jägarbevis, med din bild på framsidan och dina provresultat inskrivna,

du måste kontakta den som har varit provledare och se till att ordna detta.

Välkommen förresten.

/Christian

Tack!

Jag minns inte av att ha sett något bevis med min bild på. Kan provledaren ha gett mig en lapp som jag själv skulle klistra på bilden på?

Jag utförde proven hos två av varandra oberoende provledare och de kanske båda trodde att jag skulle fixa jägarbeviset hos den andre.

Publicerat

Hej & välkommen hit! :D Grattis! :D ...och polisen/licenstanten vill gärna ha redovisning på hur vapnen ska förvaras i skåp vilken modell m. m. ;)

Publicerat
Tack!

Jag minns inte av att ha sett något bevis med min bild på. Kan provledaren ha gett mig en lapp som jag själv skulle klistra på bilden på?

Jag utförde proven hos två av varandra oberoende provledare och de kanske båda trodde att jag skulle fixa jägarbeviset hos den andre.

Tjabba

En provledare kan "fixa" ett jägarexamensbevis till dig om du visar upp de kvitton du har på dina godkända prov. Ta med ett passfoto så det kan klistras på beviset. Beviset måste även stämplas över bilden för att vara giltigt.

Jägareförbundet där du bor kan svara på var det finns provledare om du inte får kontakt med de där du gjorde provet.

Publicerat
  • Författare
Hej & välkommen hit! :D Grattis! :D ...och polisen/licenstanten vill gärna ha redovisning på hur vapnen ska förvaras i skåp vilken modell m. m. ;)

Bara detta med beviset reds ut så ska du se att jag startar en frågetråd om vapenskåp! :D

Vad rekommenderar forumet att jag gör? Skall jag söka rätt på den av de två provledare som är tillgängligast och försöka få honom att fixa mitt jägarbevis? Jag har alltså inte avlagt hagelprovet, men jag vill ha kulvapenlicensen så fort som möjligt av logistikskäl, hagel är inget jag någonsin sysslat med i verkligheten och jag kommer troligtvis inte söka hagellicens under hösten.

Publicerat
  • Författare
Tjabba

En provledare kan "fixa" ett jägarexamensbevis till dig om du visar upp de kvitton du har på dina godkända prov. Ta med ett passfoto så det kan klistras på beviset. Beviset måste även stämplas över bilden för att vara giltigt.

Jägareförbundet där du bor kan svara på var det finns provledare om du inte får kontakt med de där du gjorde provet.

Ok, och detta borde inte vara några problem? Jag minns inte av att jag fått något bevis, men låt säga att jag fått ett, slarvat bort det och glömt allt, så borde detta fortfarande inte vara något problem?

Tack för svaren, nu känns det klarare.

Publicerat
Ok, och detta borde inte vara några problem? Jag minns inte av att jag fått något bevis, men låt säga att jag fått ett, slarvat bort det och glömt allt, så borde detta fortfarande inte vara något problem?

Tack för svaren, nu känns det klarare.

Tjabba

Nej inga problem. Det är hela vitsen med att hålla hårt i dina kvitton. Provledaren kan skriva ut ett nytt jägarexamensbevis, ibland tar de ut en avgift för bevis och så men det är inte alltid. I så fall ska det vara 100 spänn enligt Naturvårdsverkets rekommendationer.

Har man även slarvat bort sina kvitton kan man gå in på Naturvårdsverkets hemsida och beställa vad de har registrerat att man har klarat.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Formular/Jaktkortsintyg/

Lycka till

Publicerat
Jag har alltså inte avlagt hagelprovet, men jag vill ha kulvapenlicensen så fort som möjligt av logistikskäl, hagel är inget jag någonsin sysslat med i verkligheten och jag kommer troligtvis inte söka hagellicens under hösten.

Har du erlagt momentet "säker vapenhantering"?

Det är det första praktiska provet man gör med hagel...

Publicerat

Kan man få färdig jägarexamen utan hagelprovet? Jag tror detta krävs för att vara "klar" och ha rätt att jaga.

Så skjut upp för hagel, så har du alla prov klara för den dagen du VILL använda det B)

Publicerat
Kan man få färdig jägarexamen utan hagelprovet? Jag tror detta krävs för att vara "klar" och ha rätt att jaga.

Så skjut upp för hagel, så har du alla prov klara för den dagen du VILL använda det B)

Det stämmer som du säger Jakob att man ska vara helt färdig med jägarexamen.

Publicerat

Är ni helt säkra på det? En av hagelinstruktörerna på hagelbanan här hemma berättade vid vår träning att han bara hade gjort hagelproven och han jagar aktivt (med hagel alltså). Eller är det så att man kan strunta i kulproven och ändå få jaga med hagel men inte tvärtom? Varför är det i så fall på det sättet? På vilket sätt påverkar hagelprovet ens möjligheter till kulvapenlicens? Det är ju två rätt olika former av skytte.

Publicerat

Det man kan hoppa över om man vill är klass 1 det sa dom närjag tog jägarexamen. Men alla prov var vi tvugna att göra, kula, säkervapenhantering . Skott mot hare med hagel och lerduva.

Publicerat

När jag tog för något år sedan så gällde att man först klarat uppskrivningen

sedan hagelprovet med säker vapenhantering hagel, avståndsbedömning,

4/6 frångående duvor samt löpande hare och räv, när detta var gjort så

var det fritt fram att söka licens med motivation jakt på hagelbössa.

Samma tvärtom, man kunde skippa hagel och bara göra kulproverna.

Däremot behövdes naturligtvis grundprovet för kula för att få klass 1,

dock var det helt ok att göra löpande älgen innan grundprovet om detta

passade bättre, dock kunde man naturligtvis inte söka någon licens innan

grundprovet var avlagt.

Publicerat

Man behöver inte ha alla proven... Utan då man skrivit får man jägarbeviset och sen efterhand fyller dom i vad du klarat... Kula klass 2-4 ingår också säkervapenhantering :) Tog själv jägarexamen i fjol och sökte på klass 1 och klass 4 bössa innan jag hade klarat hagelprovet...

Men helt klart en fördel göra bort allt så det inte blir så en dag om du vill göra hagel då måste göra om hela jägarexamen... Så är det ju nu för dem som inte har tagit allt förr dom måste göra om allt i dag :wacko:

Publicerat

Jag har bara licens för kula och ej hagel och det går utmärkt att jaga :wacko:

Publicerat
  • Författare

Vi får allt se hur det går med hagel. Säker vapenhantering utförde jag med kulvapen.