Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skall köpa mitt första vapenskåp - har några frågor

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Situationen är enligt titel, frågorna är som följer:

1. Vad heter den standard som skåpen skall uppfylla?

2.

a)Måste skåp under en särskild vikt vara fastbultade där de står?

B) Vilken är denna vikt?

c) Hur jobbigt är det att bulta fast dem? Räcker det med en nominell bultning à la en skruv i garagets trävägg?

d) hur har du gjort angående detta med fastbultningen? Hur gör folk i allmänhet?

Jag ska börja studera till hösten och kommer att flytta en del mellan små lägenheter innan jag får ett stabilt och rymligt boende igen. Tills vidare kommer jag att ställa skåpet hos min far, men inom ett år när jag vill ha vapnen hos mig så kommer skåpet att flyttas.

Är för övrigt intresserad av billigt, lagligt och smidigt vapenskåp i Dalarna.

Tack

Publicerat
Hej!

Situationen är enligt titel, frågorna är som följer:

1. Vad heter den standard som skåpen skall uppfylla?

2.

a)Måste skåp under en särskild vikt vara fastbultade där de står?

B) Vilken är denna vikt?

c) Hur jobbigt är det att bulta fast dem? Räcker det med en nominell bultning à la en skruv i garagets trävägg?

d) hur har du gjort angående detta med fastbultningen? Hur gör folk i allmänhet?

Jag ska börja studera till hösten och kommer att flytta en del mellan små lägenheter innan jag får ett stabilt och rymligt boende igen. Tills vidare kommer jag att ställa skåpet hos min far, men inom ett år när jag vill ha vapnen hos mig så kommer skåpet att flyttas.

Är för övrigt intresserad av billigt, lagligt och smidigt vapenskåp i Dalarna.

Tack

1: ss 3492 eller SS-EN 1143-1 Grade 0

2 a: Ja, skåp under 150 kg måste bultas

b: 150 Kg

c: Det finns hål för bultning i botten och i bak på skåpen. Inget större projekt.

d: Jag behöver inte. Mitt väger 152 kg tomt. Scandinavian safe SP88

Lagen säger att du ska förvara vapen hemma hos dig själv. För något år sedan blev det strängare.

Men det går att ansöka och få tillstånd att förvara hos tex sin förälder.

Publicerat

Besök en vapenhandlare och titta på skåp dom kan berätta vad som gäller...

1 Skåpen ska ha ss-3492 märkning...

2 a)Tror det är att skåp under 150kg ska vara fast satta...

B) Självklart så har man skruvat fast skåpet i väggen och ska helst sättas med ordentliga skruvar men allt är ju lite beroende av vad du har för material i väggen där skåpet ska stå... Men är väl helst någon typ av expander som ska användas...

Och det med att inte ha vapnen hemma hos dig är inte helt enkelt... Går väl söka tillstånd att förvara vapen hos föräldrar men vad jag hört är det inte helt enkelt få det tillsåndet... Och förvara du det ändå där utan tillstånd så kan du tappa licensen och rätten till inneha vapen i 2-5 år...

Publicerat
  • Författare
Besök en vapenhandlare och titta på skåp dom kan berätta vad som gäller...

1 Skåpen ska ha ss-3492 märkning...

2 a)Tror det är att skåp under 150kg ska vara fast satta...

;) Självklart så har man skruvat fast skåpet i väggen och ska helst sättas med ordentliga skruvar men allt är ju lite beroende av vad du har för material i väggen där skåpet ska stå... Men är väl helst någon typ av expander som ska användas...

Och det med att inte ha vapnen hemma hos dig är inte helt enkelt... Går väl söka tillstånd att förvara vapen hos föräldrar men vad jag hört är det inte helt enkelt få det tillsåndet... Och förvara du det ändå där utan tillstånd så kan du tappa licensen och rätten till inneha vapen i 2-5 år...

Herrejistanes...

150kg är ju rätt tungt och dessutom så väger de billiga skåpen oftast betydligt mindre. Jag känner till detta med tillstånd och jag tror att det går vägen.

Publicerat

Vad det gäller tillstånd att förvara vapnen hos föräldrarna så ska det väl inte vara något problem om du fortfarande är skriven hos föräldrarna (vapnen ska väl förvaras där man är skriven?)?

Jag fortsatte att vara skriven hemma hos mina föräldrar medan jag studerade eftersom det innebar att posten kom dit (bra när man flyttar runt en del) samt att man slapp söka tillstånd om förvaring av vapen hos annan.

(kolla med sjf eller polisen exakt vad som gäller idag)

MVH

Alias

Publicerat

Tack

c) Det är inte alls jobbig, om du ska ha det i garaget så tycker jag att du ska sätta 2 expaderbult i golvet.

d) 2 expander i golvet fastän det väger 152kg. När jag var med och tillverkade vapenskåp så rekomederades det att ALLA skåp ska bultas fast p.g.a vältrisken. Och det blir vädigt mycket svårare för ev. tjuvar :)