Publicerat Juli 8, 201015 yr Hej! För några dagar sedan sköt jag en hyfsad galt vid åtel, ca 150 kg. Trots träff i hjärtat tog den sig 60 m innan den lägger sig ner! Kan inte låta bli att imponeras av dessa djur!! /Nissen
Publicerat Juli 8, 201015 yr jag tror det beror på den lilla hjärnvolymen i kombination med muskelrörelser som pumpar tillräcklig blodmängd till hjärnan ett litet tag efter ett sådant skott. krokodiler tror jag har samma förmåga och deras hjärna är stor som en halv tumme. Kalle
Publicerat Juli 8, 201015 yr Skulle nog säga att det är rätt normal flyktsträcka efter ett hjärtskott, oavsett om den väger 50 eller 150kg. Flyktsträckan upplever jag bli kortare med högre skott bakom bogen och kortast mitt i bogen. Men på en gris som är så stor så är nog bogen att undvika med klenare kalibrar, förutsatt att man har spårhund oxå, men det har väl alla? Grattis till fin gris iaf.
Publicerat Juli 8, 201015 yr Tycker också det låter som en rätt normal flyktrsträcka. Jag föredrar alltid ett rakt bogskott, visst det blir lite förstöring men hällre det och den blir kvar på platsen. Men ibland går det ju inte riktigt som man tänkt sig Grattis till galten, ingen bild?
Publicerat Juli 8, 201015 yr 50-60 meter är inget ovanligt med ett hjärtskott, minimal kötförstöring men en bit längre än vid en ren bogträff där man i regel sätter båda frambenen ur funktion och dom blir på stället och sprätter av sig ist.
Publicerat Juli 8, 201015 yr Författare Tycker också det låter som en rätt normal flyktrsträcka.Jag föredrar alltid ett rakt bogskott, visst det blir lite förstöring men hällre det och den blir kvar på platsen. Men ibland går det ju inte riktigt som man tänkt sig Grattis till galten, ingen bild? Tackar! Jodå det finns bild(er). Återkommer så småningom. /Nissen
Publicerat Juli 8, 201015 yr Författare 50-60 meter är inget ovanligt med ett hjärtskott, minimal kötförstöring men en bit längre än vid en ren bogträff där man i regel sätter båda frambenen ur funktion och dom blir på stället och sprätter av sig ist. Det är så jag börjat fundera. Att skjuta genom bogarna för att "lättare få grisen på plats". Har tills nu alltid tänkt att det optimala är hjärtskott! /Nissen
Publicerat Juli 8, 201015 yr Författare 150 Kg. Ingen grille gris direkt Grattis!! Nä, snarare "korvagris"! /Nissen
Publicerat Juli 8, 201015 yr Skulle nog säga att det är rätt normal flyktsträcka efter ett hjärtskott, oavsett om den väger 50 eller 150kg.Flyktsträckan upplever jag bli kortare med högre skott bakom bogen och kortast mitt i bogen. Men på en gris som är så stor så är nog bogen att undvika med klenare kalibrar, förutsatt att man har spårhund oxå, men det har väl alla? Grattis till fin gris iaf. vilka kalibrar syftar du på när du skriver klenare kalibrar. tror du kulan inte går in i bogen eller enar du att en klenare kaliber gör mindre skada i bogen än på något annat område på grisen? det är mycket snack om kalibrar till gris men det är ingen som testat. tror det är bättre att träna och åter träna och känna sitt vapen kaliber utan och innan, istället för t,ex köpa 9,3 som är populär och faktiskt en jättebra kaliber, men vissa är ju skott rädda för luftgevär men ändå pangar dom 9,3:a för det säger dom är bäst... förlåt om jag gjorde stor sak av detta hehe. inget menat mot dig och jag fattar vad du menar.
Publicerat Juli 8, 201015 yr Grattis till en fin galt! 60 meter är inget ovanligt med hjärt - eller lungträff. Mer köttförstörelse ger ett skott mitt i bogen, men så går inte heller den grisen en meter. Man behöver inte träffa exakt halskotpelare eller ryggrad för att de inte skall resa sig upp mer. Tar kulan strax under blir det ändå en bedövningseffekt av splitter och grisen hinner aldrig vakna upp och dör av syrebrist före. Jag har skjutit några hyffsat stora galtar, dock inga bjässar, med bogskott med 30-06 och de har inte lämnat åteln.
Publicerat Juli 8, 201015 yr vilka kalibrar syftar du på när du skriver klenare kalibrar. tror du kulan inte går in i bogen eller enar du att en klenare kaliber gör mindre skada i bogen än på något annat område på grisen?det är mycket snack om kalibrar till gris men det är ingen som testat. tror det är bättre att träna och åter träna och känna sitt vapen kaliber utan och innan, istället för t,ex köpa 9,3 som är populär och faktiskt en jättebra kaliber, men vissa är ju skott rädda för luftgevär men ändå pangar dom 9,3:a för det säger dom är bäst... förlåt om jag gjorde stor sak av detta hehe. inget menat mot dig och jag fattar vad du menar. No offence taken, jag jagar själv med 308W i många fall, som hundförare använder jag dock 9,3x62. Men det säger sig själv att det finns en korrelation mellan mängd anslagsenergi och kulans förmåga att penertrera pansar och bogblad på en större gris, också mer och mindre lämpliga kulor för sysslan. Vid en vaksituation där du med lätthet kan välja riktpunkt är min åsikt att en skott i spjälstaketet är klokare än ett bogskott på en gris i den storlek du sköt. Den ligger inom 100 meter, vilket kan vara nog så långt ensam i en granplantering mitt i natten. Genomsnittsgrisen väger nog max 60 kilo levande, alla klass 1 kalibrar sköter den sysslan med bravur, oavsett kulkonstruktion och eventuellt bogblad i vägen på åtelavstånd. Lovar att det finns ett uns av praktik i mina åsikter dessutom.
Publicerat Juli 8, 201015 yr Har du en tillräckligt hård kula räcker det med 6,5an även till de stora galtarna och då menar jag åteljakten. Men det gäller att den som håller i bössan verkligen vet vad han/hon gör och skjuter i ren bredsida.