Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dela vapenskåp

Featured Replies

Publicerat

Hej, tänkte höra om någon vet vad lagarna säger om att dela vapenskåp. Jag bor i samma hus som min far och ska nu skaffa egna vapen. Går det då bra att dela skåp?

Publicerat

Om ni bor i samma hus går det utmärkt. Så till vida att ni båda två har en klass 1licens var, om det finns sådana bössor i skåpet. Eftersom båda har tillgång till bådas bössor genom delandet måste ni även ha tillåtelse att ha tillgång till sagda bössor utan den andres närvaro, om jag förstått det rätt?

Om t.ex. du inte har klass 1 licens och din far har det och har en sådan bössa, så är det nog inte tillåtet i teorin eftersom du då har obegränsad tillgång till hans klass1bössa, och då du inte har licens för en sådan får du ju inte ens använda hans utan hans närvaro.

Publicerat
Hej, tänkte höra om någon vet vad lagarna säger om att dela vapenskåp. Jag bor i samma hus som min far och ska nu skaffa egna vapen. Går det då bra att dela skåp?

Tror du bör lägga en fråga på förbundets area för att vara säker.

Som jag ser det är det dock fritt fram förutsatt att ni är skrivna på samma adress och att skåpet i sig "tål" mängden vapen.

Har ni olika adresser trots att det är samma hus måste du söka särskillt tillstånd vilket är svårt att få igenom.

Och skulle det vara så att han har ett gammalt skåp som inte har ett godkännande idag så blir det tvärstopp.

(Har inte koll på hur länge de gamla skåpen är OK för den som redan har licenser)

// Henrik

Publicerat
Om ni bor i samma hus går det utmärkt. Så till vida att ni båda två har en klass 1licens var, om det finns sådana bössor i skåpet. Eftersom båda har tillgång till bådas bössor genom delandet måste ni även ha tillåtelse att ha tillgång till sagda bössor utan den andres närvaro, om jag förstått det rätt?

Om t.ex. du inte har klass 1 licens och din far har det och har en sådan bössa, så är det nog inte tillåtet i teorin eftersom du då har obegränsad tillgång till hans klass1bössa, och då du inte har licens för en sådan får du ju inte ens använda hans utan hans närvaro.

hmm du han före med svaret. Men jag underar om det kan stämma. Det är ju t.ex. tillåtet att ha frugans ädelstenar i skåpet. Jag har i alla fall fått svaret att det är OK men att jag kan råka illa ut om hon plockar ut vapnen och hittar på något dumt...

Publicerat
hmm du han före med svaret. Men jag underar om det kan stämma. Det är ju t.ex. tillåtet att ha frugans ädelstenar i skåpet. Jag har i alla fall fått svaret att det är OK men att jag kan råka illa ut om hon plockar ut vapnen och hittar på något dumt...

Vem har du fått det svaret från?

För det jag har läst är att det egentligen inte är tillåtet att låta frugan eller annan familjemedlem som INTE har erfoderliga licenser ha tillgång till skåpets innehåll. Jag kan faktiskt inte svara på varifrån jag fick den information, så jag skall inte skriva under på det. Men då talar jag ju om "i teorin" här ovanför och om båda har jägarexamen och det sköts på ett bra sätt har jag svårt att se att det skulle bli något problem. Men jag kan inte garantera :lol:

Publicerat
Vem har du fått det svaret från?

För det jag har läst är att det egentligen inte är tillåtet att låta frugan eller annan familjemedlem som INTE har erfoderliga licenser ha tillgång till skåpets innehåll. Jag kan faktiskt inte svara på varifrån jag fick den information, så jag skall inte skriva under på det. Men då talar jag ju om "i teorin" här ovanför och om båda har jägarexamen och det sköts på ett bra sätt har jag svårt att se att det skulle bli något problem. Men jag kan inte garantera :lol:

Polisen jkpg.

Vore i och för sig inte första gången de ger felaktiga svar...

Publicerat

Om det är så att bägge måste ha licens på klass 1. Hur blir det då om frugan vill lägga in en 22a i "mitt" vapenskåp? Hon är ju betrodd av polisen att ha ett vapen och har komplett jägareexamen. Om detta är ok vilket det borde vara hur blir det då om jag söker licens på en grytpistol?

Många frågor och få säkra svar kanske går att flytta tråden till jägareförbundets arena?

Publicerat
  • Författare

Både jag och min far har klass 1 licens. Vi ska skriva över ett av hans klass 1-gevär till mig. Alltså inga nya vapen i skåpet.

Publicerat
Både jag och min far har klass 1 licens. Vi ska skriva över ett av hans klass 1-gevär till mig. Alltså inga nya vapen i skåpet.

Då är jag fullt övertygad om att det inte finns ett hinder alls :(

Men det vore bra att få den bollad till SvJF ja =)