Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

högst ovetenskapligt expansiontest.

Featured Replies

Publicerat

Hittade ett par tusen ovikta kartonger på jobbet som skulle slängas, jag tänkte att det borde ju gå att använda dem till något vettigare. Jag buntade ihop lite drygt en meter med kartonger och blötte dem ordentligt, därefter var det dags att skjuta.

Testade Norma Oryx 11,7g 30-06

sköt på 10 meter, jag tycker att kulan ser fin ut och lär inte ha tappat så mycket vikt, har ingen tillräckligt exakt våg för tillfället så jag återkommer med restvikten. Den penetrerade 33cm (lite drygt 300 kartonger).

Imorgon kommer jag förhoppningsvis testa Federal Fusion i samma kulvikt och kaliber samt en 9,7grams helmantel.

Jag förstår att kulan inte kommer uppföra sig likadant i viltet, men jag tänkte att det kunde vara kul att dela med sig av lite bilder och information ändå.

Mvh Rasmus

post-2933-1278615173_thumb.jpg

post-2933-1278615177_thumb.jpg

post-2933-1278615181_thumb.jpg

post-2933-1278615187_thumb.jpg

Publicerat
Hittade ett par tusen ovikta kartonger på jobbet som skulle slängas, jag tänkte att det borde ju gå att använda dem till något vettigare.

Jag buntade ihop lite drygt en meter med kartonger och blötte dem ordentligt, därefter var det dags att skjuta.

sköt på 10 meter, jag tycker att kulan ser fin ut och lär inte ha tappat så mycket vikt, har ingen tillräckligt exakt våg för tillfället så jag återkommer med restvikten. Det anmärkningsvärda var att den bara penetrerade 33cm (lite drygt 300 kartonger). Jag tycker inte att blöta kartonger borde vara ett så tufft testmedia.

Imorgon kommer jag förhoppningsvis testa Federal Fusion i samma kulvikt och kaliber samt en 9,7grams helmantel.

Jag förstår att kulan inte kommer uppföra sig likadant i viltet, men jag tänkte att det kunde vara kul att dela med sig av lite bilder och information ändå.

Mvh Rasmus

Blöta tidningar är ett hårt test för en kula, och det ger en bra indication på hur en kula kommer att uppträda på riktigt i vilt, du kan simulera med ben en bit in i pappers bunten om du vill ha ännu mera påfrestning för kulan.

Publicerat

Riktigt intressant ju. Skulle varit nice om du kunde testat en lapua mega med. ^_^

Publicerat
Hittade ett par tusen ovikta kartonger på jobbet som skulle slängas, jag tänkte att det borde ju gå att använda dem till något vettigare. Jag buntade ihop lite drygt en meter med kartonger och blötte dem ordentligt, därefter var det dags att skjuta.

sköt på 10 meter, jag tycker att kulan ser fin ut och lär inte ha tappat så mycket vikt, har ingen tillräckligt exakt våg för tillfället så jag återkommer med restvikten. Den penetrerade 33cm (lite drygt 300 kartonger).

Mvh Rasmus

sånt här tycker jag med e roligt. jag kör med blöta tidningar själv vilket är lite snällare. ^_^ om du tittar på blyet blir det lite skrynkligt vilket påtalar att det är hård belastning på kulan. 33cm är inte långt och skulle tippa på att du får ca 50cm i blöta tidningar, men kul test!

nåt som också är kul om man är två är att skjuta på en 25liters plastdunk med vatten. då ser man kulan bromsa in och sårkanalen syns i dunken i ett kort ögonblick. jag har en del egna bilder om du vill se isåfall släng ett pm så skickar jag dem till dig på mejl.

Publicerat
  • Författare

För Normas 9,7g jaktmatch gick det inte lika bra som för oryxen, samma förhållanden men den blev inte så snygg. Penetrerade 28cm och blyet separerade helt från manteln.

post-2933-1278699736_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
sånt här tycker jag med e roligt. jag kör med blöta tidningar själv vilket är lite snällare. :P om du tittar på blyet blir det lite skrynkligt vilket påtalar att det är hård belastning på kulan. 33cm är inte långt och skulle tippa på att du får ca 50cm i blöta tidningar, men kul test!

nåt som också är kul om man är två är att skjuta på en 25liters plastdunk med vatten. då ser man kulan bromsa in och sårkanalen syns i dunken i ett kort ögonblick. jag har en del egna bilder om du vill se isåfall släng ett pm så skickar jag dem till dig på mejl.

Från början trodde jag inte att kartong skulle vara speciellt tufft, men nu när jag testat helmantel kom jag på andra tankar ;)

Jag ser gärna dina bilder, bofogar min mail i ett pm :o

• 6 months later...
Publicerat

Mvh Rasmus

Jag tycker nog att oryxen ser ut ungefär som de kulor jag plockat ut ur älgar, fast då naturligtvis skjutna på lite längre avstånd.

post-6722-0-07076000-1295787844_thumb.jp

post-6722-0-19277100-1295787889_thumb.jp