Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fjälljakten, vad kommer att gälla???

Featured Replies

Publicerat

Jag har bara hört vaga rykten ang. de nya fjälljakts reglerna. Någon som vet vad som skall upp till regeringen???

Publicerat
  • Författare

Ok, jag väntar nervöst på svar.  :-

Publicerat

Inga kustbor kommer att ha tillgång till fjälljakten om han inte följs av två guider samt en representant av urbefolkningen.Kustbon får ej nyttja bakladdade vapen och ej heller optiska hjälpmedel. För boende i fjällkommunerna allt fritt och dessutom gratis.Nä jag skojar bara ;D ;D ;D.Det här är onekligen oroande :- :-[ :'(

Publicerat
  • Författare

Vissa saker ska man INTE skojja om... >:( :'( :'(

Publicerat
Vissa saker ska man INTE skojja om... >:( :'( :'(
Nä det har du rätt i ! Förlåt mig snälla du :-[ :'( :P
Publicerat

Man går omkring med en klump i magen.

MEN, vi måste organisera oss!

Slå på stridstrumman!

Gå ut till Media!

Påverka politker!

Säga STOPP!

Publicerat

Dessa politiker, ska man skratta eller gråta >:(

Publicerat

Någon som hört nå´t än?

Publicerat

Jag hörde just lite (missade det mesta) om förslaget på radion.

Men jag snappade upp en del och det känns inget bra alls inför framtiden :(

Efter kl 16:00 skulle det komma ett utförligare repotage i Norrbottensradion.

Här är länken till RadioNorrbotten http://www.sr.se/Norrbotten/  så lyssna gärna.

Publicerat

Från NSD i Norrbotten

Släng utredningen i papperskorgen föreslår Jägareförbundet

LULEÅ. Släng utredningen - den löser inte de problem som finns utan skapar bara nya. Det säger Owe Wiktorin, förbundsordförande för Svenska Jägareförbundet. Samerna å andra sidan välkomnar jakt- och fiskeutredningen som presenterades i dag.

Den stora jakt- och fiskeutredningen lades fram för regeringen klockan 11.00 i dag.

Den föreslår att lokala råd med representanter för samebyarna och markägare ska ta över förvaltningen av rätten till jakt och fiske i renbetesområdet.

NSD har tidigare avslöjat stora delar av innehållet i den utredning som enmansutredaren Sören Ekström kommit fram till. Han föreslår att länsstyrelsen inte längre ska ha hand om förvaltningen av jakten och fisket i renbetesområdet.

Han har kommit fram till att den samiska rätten är minst lika stor som markägarnas och samebyarna ska därför ha hälften av representationen i de lokala samverkansråden som ska bildas.

För området ovan odlingsgränsen föreslår han en modell med fyra representanter från samebyarna, fyra representanter från markägare samt en ordförande som ska vara opartisk och känd som en person som strävar efter samförstånd.

Enligt Sören Ekström ställer sig de flesta stora intresseorganisationerna, inklusive sametingets majoritet, sig bakom förslaget. Undantaget är Jägerförbundet där ledningen anser att de samiska positionerna flyttas fram alltför mycket.

- Jag tror att det här är ett bra försök till samverkan som kanske kan bryta de låsningar som finns mellan samebyar, företag och lokalbefolkning, säger Sören Ekström

Förslaget ska ut på remiss under 2006 och hanteras av regeringen under 2007. Ett beslut i riksdagen kan komma först under 2008.

Samerna positiva

Svenska samernas riksförbund är positivt till utredningen.

- Vi har hela tiden hoppats på att utredningen ska leda till positiva förändringar för samerna när det gäller jakten och fisket, säger Per Gustav Idivuoma, ordförande i Svenska Samernas Riksförbund, SSR.

Jägare tar avstånd

Jägareförbundet tar helt avstånd från slutsatserna i Sören Ekströms utredning. Jägareförbundet anser, att den samiska jakträtten är en lagstadgad nyttjanderätt som ingår i renskötseln och som inte kan upplåtas vidare.

Jägarförbundets reaktion var väntad. Igår sa Per-Gustav Idivuoma, ordförande i Svenska samernas riksförbund, som suttit med i utredningen som expert att det kommer att bli minst halv storm bland jägarna när utredningen presenteras.

- Jägarna har stora svårigheter att köpa att det finns så stark samisk rätt till jakten som utredningen visar, säger han.

Länsstyrelsen tillsynsorgan

Tillkomsten av samverkansföreningarna innebär en betydande decentralisering av beslutsrätten från länsstyrelserna. Föreningarna skall svara för det direkta beslutsfattandet i fråga om den lokala jakt- och fiskeutövningen. Länsstyrelsen skall se till att föreningarna kommer till stånd och därefter vara ett tillsyns- och stödorgan för dem.

En viktig förutsättning för att de problem som finns skall kunna lösas är dock att även andra ortsbor än samebymedlemmar eller markägare skall kunna behålla omfattande jakt- och fiskemöjligheter i fjällen. Jakt och fiske är för denna grupp av mycket stor betydelse, i många fall avgörande för deras livskvalitet och val av bostadsort. Därtill kommer betydelsen av turismens tillgång till jakt och fiske i fjällen, något som kan ge direkta eller indirekta inkomster till den lokala befolkningen, såväl samebymedlemmar och markägare som övrig ortsbefolkning.

Jägarnas förslag

Jägareförbundets uppfattning är att Länsstyrelserna bör fortsätta att besluta om jaktupplåtelser i fjällen (på statens mark) men med gemensamt regelverk. Jägareförbundet föreslår också att ansvaret för upplåtelser flyttas från Jordbruksverket till Naturvårdsverket som har bättre kompetens och intresse för jaktfrågor. Med nya samverkansföreningar som föreslås ta över upplåtelser av jakten, kommer både ortsbor, samer som inte är medlemmar i någon sameby (90% av alla samer) och övriga svenska medborgare få allt svårare att jaga i fjällen. Dvs en tillbakagång till tiden före fjälljaktsreformen, anser dem och menar att trots en välgjord utredning har inte Ekström lyckats klarlägga vare sig jakträtten eller att hitta bättre lösningar på hur jakten ska organiseras.

Svenska Jägareförbundet föreslår därför att utredningen slängs i papperskorgen.

Publicerad: 2006-01-17 11:30

Uppdaterad: 2006-01-17 14:20Av HANS STERNLUND/HELENA JÖNSSON, NSD

www.nsd.se

Publicerat
  • Författare

Jaa, vart ska detta sluta...en återgång till det sämre eller... :-[ :- :'(

Publicerat

Här i Jämtland finns ju försöksverksamhet i en sameby(Tossåsen) där administrationen av jakten är utlagd på samebyn. Det har resulterat i att årskortinnehavare ej är välkomna på jaktområdena förrän 1 okt! Vill man jaga tidigare får man ställa sig i kö med dagkortlösarna och betala ett sånt oxå. Ortsborna(årskortsinnehavarna) har degraderats till andra klassens medborgare, det är de med pengar som går före i kön, de som löser dagkort och helst hyr nån av samebyns stugor för boende… Skogsområdena är inte alls särskilt populära hos dagkortlösarna som mest håller till på fjället och jagar ripa. Därför jagas det inte alls i skogsområdena förrän 1 okt. Resultatet blir att man lyckats stänga av i princip hela skogsregionen från jakt under september. Det låter väl som ett steg åt FEL håll?  ??? >:(

Publicerat

Kom också ihåg att det är renägarna som avses med "samer" och de utgör bara en liten, liten del av alla samer.

Publicerat

owe.wiktorin@jagareforbundet.se

Maila Owe!

Publicerat

Ojojojojojoj :- :-

Vart kommer allt detta att leda ???

Nu är man verkligen orolig.

Publicerat
Ojojojojojoj :- :-

Vart kommer allt detta att leda ???

Nu är man verkligen orolig.

Gör dina åsikter hörda!

Skriv, maila, tala med vänner. Agera nu.

Publicerat
Gör dina åsikter hörda!

Skriv, maila, tala med vänner. Agera nu.

Vad man bör tänka på i detta sammanhang är att man använder ett vårdat språk med fakta m. m. utan en massa svordommar m. m.

Jag har varit i strid med en myndighet för ca. 20 år sedan, och det var nästan att man fick anlita en advokat för att man skulle förstå vad myndigheten menade med den svenskan som dom skrev. Det var byråkratsvenska på hög nivå. USCH!

Publicerat

Jag var upp i Västerbottenfjällen  i höstas och det var rena katastrofen. Dels på fågel, har aldrig sett nåt liknande så dåligt. Det var ju så man inte ville skjuta för man var rädd att det inte skulle finnas några efter vintern ändå.

Ändå var vi på ett område som var helt orört som varit fredat.

Dels priser,papper etc. Jag fick inte ens kvitto på pengarna jag betalade för jaktkorten etc. .Fast jag frågade.

Skärp er. Fattar ni inte att ni kommer förstöra för er själva, eller bryr ni er inte ?.

Jag är  helt för att Samerna eller samebyarna ska ha rätt eller medbestämmanderätt över jakten så att det görs på rätt sätt.Så även från deras sida.

Jag är helt för att det behövs guider. Men varför vill inga jobba som guider då, när det står fullt av folk och väntar?.Efter många års erfarenhet av guidning av utlänska jägare skulle jag inte ens släppa ut dom ensamma på en parkering utan uppsikt. Men jag vill också påpeka att detta är mycket olika. Det finns utlänska jägare som har mycket stor respekt och är kunninga. Men de är också lätträknade.

Men att styra upp priserna som en maffia, och vilka pengarna ska gå till samt få del av det?.Tja. Med de prishöjningar det var i år så kommer nog många vanliga jägare med normal plånbok att sluta åka upp.

Dessutom är det en sak jag inte riktigt förstår. Här nere rationaliseras alla firmor och mellanled kapas bort för att gör produkter billigare och lägre utpris till kunden. Men priserna angående jakten där uppe verkar ju stiga i stället när mindre steg finns mellan betalande och mottagare?.

Jakten i fjällmark bygger på stor respekt för platsen och folket. Jag vill inte på något sått påpeka att alla jägare som kommer dit är sådana. Men det måste ju bygga på respekt från båda håll.

Det jag ser som jag tycker förstör fjället mest på vissa ställen är 4-hjulingsspår och crosspår. Jag förstår mycket väl att det behövs för jobbet.Vi ska ju inte gå tillbaka i utvecklingen till stenåldern,  Det är inte det. Men det tar många år innan dessa spår försvinner i den tunna jordmånen och mycket ömtåliga narturen, såväl som en satikens massa tomylsor man hittar ibland.

Mvh. Anders S

Publicerat

Vad beträffar guider så är det ett problem man arbetar aktivt med att lösa här uppe, en stor del av problemen är att så få som är uppväxta här uppe är utbildade guider, utan de flesta guider kommer söderifrån upp hit. Det problemet försöker man dock finna lösning på genom bland annat nystartat Turistprogram där man utbildar gymnasieelever från orten till bland annat guider och annat som berör turismen här uppe i Kiruna kommun. Det är nu 2 klasser som är under utbildning och till hösten börjar elever födda år 90 sin gymnasiegång. Utbildningen sker i samband med lärare med lång erfarehet av såväl marknadsföring, turism och annat relaterat. Kan även tillägga att många av de sökande som kommit in kommer från familjer som bedriver renskötsel blandat med övriga ungdommar från orten som intresserat sig för detta.

Vad gäller spåren och bruket av terrängfordon så är ju det en väl omdiskuterad fråga, i min mening handlar det nog om något lokalt och lite hur man upplever det personligen. Vad gäller motorcyklar så är det få här uppe som använder dessa, fyrhjulingar står helt klart för majoriteten av bruket, många väljer desutom extra mjuka däck som inte bara är skonsammare för miljön utan även ökar framkomligheten i framförallt myrmark. Enligt vad jag själv upplevt av mina vistelser i fjällvärlden så är det åtminståne i de fjäll jag rör mig knappast något problem, militärens framfart med bandvagn åstakommer ungefär samma skador på en tur som en fyrhjulingstig är efter 20 vändor på samma stig, motorcyklar är däremot lite djävligare på att riva upp. I övrigt så är mina personliga åsikter sådana att fyrhjulingstigar är charmiga och desutom fin fina att vandra efter om man följer dessa som ofta går efter normala vinterleder. MEN som sagt, det hela är ju såklart efter personligt tycke och mycket beroende på vart man rör sig, att många starkt ogillar fyrhjulingstigar i fjällvärlden får man ha förståelse för, men något problem ser jag personligen knappast det som. Motorfordon krävs för att realistiskt kunna bedriva rennäringen och det får man faktiskt ha förståelse för, vi lever på 2000-talet och ska nog vara glada att vi i huvudtaget har en fjällvärld kvar och bruket av fyrhjulingar är knappast ett hot för fjällvärldens överlevnad. Ett större problem är skräp och tomhyllsor som oansvariga personer lämnar efter sig.

För att inte reta upp någon vill jag påminna om att mina åsikter ovan är personliga och inte på något sätt förväntade att få medtyckte, har som tidigare nämnt full förståelse för kritiken mot motorfordon samtidigt som jag vill påpeka att det är nödvändigt ont som krävs för att kunna syssla med rennäringen i huvudtaget och att vissa delar av fjällvärlden säkerligen har större problem än vad vi har här längst upp i norr.

Mvh Jonas

• 4 weeks later...
Publicerat

Måste bara kasta in en "brandfackla", hittade den här artikeln via ett annat forum (Birddog) och tänkte att jag skulle vidareförmedla den till er då jag tyckte att det stod mycket vettigt i den.

http://www.rondellen.net/health19_swe.htm

Läs och fundera.......