Publicerat Juli 12, 201016 yr Jag hoppas detta är rätt forumdel för att skriva om handkikare... I alla fall: jag har sedan några år en Svarovski 8x30 som är helt underbar till i stort sett allt, men i dåligt ljus är den givetvis inte någon större hjälp. Det som ser ut som en svart vägg av blad med blotta ögat gör det också i min Svarre. Nu var jag i behov av ännu en kikare, främst för att ha i båten. Jag ville inte utsätta Svarrens linser för saltvatten och den lite tuffare miljön, och dessutom är 8x gränsfall för vad som är bekvämt att titta i när det gungar. Jag började därför titta efter en vanligt traditionell båtkikare i 7x50, och sådana finns ju i mångfald på marknaden. Jag har ofta tyckt att för den som bara skall sitta i en vakkoja är en 7x50 för båtfolk ett ekonomiskt mycket intressant alternativ till en 8x56, som i ljushänseende är i princip utan större skillnad, så därför tänkte jag att det faktiskt är en aspekt att ta med i beräkningen. Men jag var altså inte på jakt efter någon värstingkikare, utan en kikare med en rimlig prislapp. Jag känner en del fågelskådare och en del båtfolk, men de senare verkar inte veta vad de har för märke på sina kikare... Fågelskådarna däremot har bättre koll, och även om man i det närmaste blir sedd över axeln om man kommer till fågellokalen med en billig kikare fick jag tipset att Zenith Lux är en riktigt bra kikare för sitt pris. Notera då min stora glädje när jag hittade en Zenith Lux 7x50 i en båttillbehörsaffär för 1990! http://www.captains.se/zenith-2067.html På Naturbokhandeln ligger en Zenith Lux 8x56 en tusenlapp högre. Så jag beställde en sådan 7x50. Första intrycket av förpackning och annat var väl att "OK, detta är inten Svarre" och remmen var direkt klen och gled i låsen om man inte såg upp (den har jag bytt ut mot en riktig rem). I dagsljus är min Svarre skarpare, framför allt i kanterna, och har dessutom en vidare bildvinkel. Det är ju just där värstingarna slår alla andra - de får både med en större bildvinkel och gör det med bra skärpa. Men i skymningen är detta en riktigt läcker kikare. När jag med blotta ögat och Svarren bara ser en svart lövvägg visar min Zenith konturen av en trädstam så väl att jag kan ställa skärpan efter den. Nu ville jag som sagt gärna tipsa om just den här kikaren (och jag har väldigt goda erfarenheter av Captaíns när det gäller reklamationer så jag gör gärna tummen upp för dem också). Kikaren finns för övrigt även hos Hegethorns foto, en femma billigare (så ingen misstänker mig för att vara ute efter att gynna en butik, men Hegethorns har jag ingen erfarenhet av). http://hegethorns.e-line.nu/servlet/us_pyr...inguest&p=H Men över huvud taget: skall man bara ha kikaren när man sitter i en vakkoja så kolla på vad som finns i båtbutikerna - man måste ju inte ha takkantprisma, och kikare med porroprisma är visserligen ofta lite mer otympliga men billigare. Detta var några små funderingar så här på nattkröken - hoppas de var av intresse! Hälsningar, Martin