Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Katt

Featured Replies

Publicerat

Är på semester och orkar inte plöja igenom lagtext så jag undrar om någon av SJFs eminenta medarbetare kan svara på om det fortfarande är Polisen som beslutar i frågan om avlivning av katt inom tättbebygt/detaljplanerat område eller det har övergått till Länsstyrelsen som jag hörde ryktas om?

Publicerat

Jag känner inte till någon lagändring utan jakträttshavaren får avliva övergivna eller förvildade katter, dock endast efter tillstånd av polisen om det är tätbebyggt område.

Publicerat

Lagändringen gäller katter som har en ägare, där har Lst tagit över sedan årsskiftet. De beslutar men polisen verkställer oftast. Detta har visat sig vara ett getingbo av guds nåde, vilken kisse beslutas av jakträttshavaren och vilken kisse beslutas av Lst?

Ursäkta inhoppet här..

Mvh!

Publicerat

Nja - lagen om tillsyn av katter och hundar säger alltjämt följande:

21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

Sedan vet jag inte vilka "lagar" som din polis och länsstyrelse hänvisar till?

Publicerat

Hur vet man att katten är "förvildad" ? Antar man får veta det efter rättegången :blush:

Publicerat
Nja - lagen om tillsyn av katter och hundar säger alltjämt följande:

21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

Sedan vet jag inte vilka "lagar" som din polis och länsstyrelse hänvisar till?

Det vet jag ärligt talat inte heller men Lst fick vid årsskiftet ansvaret för de katter som har någon form av ägare..någonstans eller något, just denna gränsdragning har varit föremål för mycket tjafs runt om i vår kommun.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Hmm, då tolkar jag det som att det inte blivit nån ändring i lagen men i vissa län så har Polisen överlåtit tillståndsgivningen till Länstyrelsen, eller?

Knepigt värre! Jag vet av egen erfarenhet att Polisen inte tycker om att lagen säger att de ska ha ansvar för dessa frågor och att de näst intill alldrig beslutar om avlivning då den som gör så riskerar att bli anmäld av en kattägare. Knepigt nog verkar inte kattägarna, som nästan alltid bryter mot lokala ordningstadgar som bestämmer hur katter och hundar ska hållas, bli dömda för detta brott.

Ett getingbo, precis sin Hippshot skriver...

Publicerat
Hur vet man att katten är "förvildad" ? Antar man får veta det efter rättegången :blush:

För att få döda den krävs bara att du har skäl att anta att den är förvildad. Du måste inte veta. De faktorer som brukar vara relevanta är om den har halsband, finns nära bebyggelse och ser fin och välvårdad ut. Då är den sannolikt inte förvildad. Halsbandslös, rufsig katt långt ute i ingenstans är sannolikt förvildad. Var gränsen går däremellan avgörs från fall till fall, efter eventuell rättegång.

Publicerat

Perfekt tråd för mig just nu då vi har en katt som stryker omkring i grannskapet som sannerligen inte ser välvårdad ut. Det är en katt som ser ut som om den har skabb!  :) Ja, någon typ av sjukdom har den garanterat och vi har inte sett den fullvuxna katten någonsin tidigare här så den tillhör ingen i grannskapet. Halsband har den inte men det har sällan katter så här på landet. Vi bor en mil utanför "storstan" i en väldigt utdragen by med några hundra innevånare med skogen som närmsta granne för flertalet av husen. 

Vågar man ta tag i "problemet" eller ska man ringa Farbror Blå innan man gör något? Enklast är iofs att gå in till någon av grannarna då 2 är poliser i husen runt oss...  ^_^ men de är knappast så insatta i jakt/kattfrågor tror jag. Vi bor inte i detaljplanerat område men om det är tätbebyggt vettetusan...tomten är på dryga 6000 m2, så trångt mellan husen är det knappast. 

Publicerat

Det låter som att det är bäst med ett tillstånd eftersom du har gott om grannar.

Publicerat
Perfekt tråd för mig just nu då vi har en katt som stryker omkring i grannskapet som sannerligen inte ser välvårdad ut. Det är en katt som ser ut som om den har skabb!  ;) Ja, någon typ av sjukdom har den garanterat och vi har inte sett den fullvuxna katten någonsin tidigare här så den tillhör ingen i grannskapet. Halsband har den inte men det har sällan katter så här på landet. Vi bor en mil utanför "storstan" i en väldigt utdragen by med några hundra innevånare med skogen som närmsta granne för flertalet av husen. 

Vågar man ta tag i "problemet" eller ska man ringa Farbror Blå innan man gör något? Enklast är iofs att gå in till någon av grannarna då 2 är poliser i husen runt oss...  :blush: men de är knappast så insatta i jakt/kattfrågor tror jag. Vi bor inte i detaljplanerat område men om det är tätbebyggt vettetusan...tomten är på dryga 6000 m2, så trångt mellan husen är det knappast. 

Går du över knycken chrille så finns det 2 poliser till varav den ena jagar och den andras svärfar jagar och har bra koll på det.

Publicerat
Perfekt tråd för mig just nu då vi har en katt som stryker omkring i grannskapet som sannerligen inte ser välvårdad ut. Det är en katt som ser ut som om den har skabb!  :) Ja, någon typ av sjukdom har den garanterat och vi har inte sett den fullvuxna katten någonsin tidigare här så den tillhör ingen i grannskapet. Halsband har den inte men det har sällan katter så här på landet. Vi bor en mil utanför "storstan" i en väldigt utdragen by med några hundra innevånare med skogen som närmsta granne för flertalet av husen. 

Vågar man ta tag i "problemet" eller ska man ringa Farbror Blå innan man gör något? Enklast är iofs att gå in till någon av grannarna då 2 är poliser i husen runt oss...  <_< men de är knappast så insatta i jakt/kattfrågor tror jag. Vi bor inte i detaljplanerat område men om det är tätbebyggt vettetusan...tomten är på dryga 6000 m2, så trångt mellan husen är det knappast. 

Ids inte skapa ny tråd, hoppas det kan funka ändå.. :(

Taktiskt operativt underrättelsearbete! Kolla med de boende runt om, ingen som känner igen katten eller vet vart den hör hemma? Då upplever jag att du med skäl kan anse katten som övergiven/förvildad. Har du bara lagt ned lite energi på att kolla runt så ska det vara lugnt. Jag brukar dokumentera detta med ett pm då jag är osäker, ange vilka fastigheter jag kollat osv. Jag inbillar mej att om något trots allt, gud förbjude, går snett så klarar jag med då jag kan påvisa att jag gjort ett ärligt försök att spåra en ägare.

Mvh!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.