Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förvaring av ammunition och krut?

Featured Replies

Publicerat

För en normalsvensk med 3 licenspliktiga vapendelar i snitt (av vapenägande svenskar) så kanske vapenskåpet är en passande plats att förvara ammunition på. Det är det inte för mig med fyra licenspliktiga vapen i vapenskåpet, ett licensfritt luftgevär och en gammal musköt som förvaras där för att platsen är passande.

Det blir trångt och osmidigt något jävulskt.

Så jag börjar fundera på andra förvaringar till min ammunition, och även till mitt krut som används till handladdningen.

Så, vad är egentligen kraven för detta? Det är ju inte samma som vapenförvaring, om jag förstått saken rätt?

Duger t.ex. ett träskåp med hänglås?

Publicerat

Bra fråga som det dessvärre inte finns ett svar på... Detta har avhandlats tidigare, men lagen ställer som krav "under säkert lås eller på annat betryggande sätt". Vad detta är är inte definierat. Problemet är vidare att MSB:s föreskrifter kräver SS3492, men de håller på att ändras eftersom det strider mot vapenlagen, men de har inte kommit ännu utan skall vara klara 16/8.

Publicerat

Ponera att man bor i ett hus och har krutet stående på köksbordet. Så snart man lämnar huset och låser ytterdörren så vill det till ett inbrott innan någon får tag på krutet. Är det då förvarat på betryggande sätt? Ty ingen obehörig kan ju komma åt krutet utan att först begå ett inbrott.

Publicerat
  • Författare

Vad innebär MSBs föreskrifter? Och hur strider det mot vapenlagstiftningen?

Rent tekniskt skulle det kunna räcka med att ha det i ett låst rum med stängda dörrar och fönster?

Publicerat
Ponera att man bor i ett hus och har krutet stående på köksbordet. Så snart man lämnar huset och låser ytterdörren så vill det till ett inbrott innan någon får tag på krutet. Är det då förvarat på betryggande sätt? Ty ingen obehörig kan ju komma åt krutet utan att först begå ett inbrott.

Krutet som endast MSB har rätt att bestämma över och inte polisen, skall förvaras idag i SS3492-skåp... Vad de nya föreskrifterna säger som kommer vet vi dock inte ännu - vi har föreslagit ändring på detta...

Publicerat
Vad innebär MSBs föreskrifter? Och hur strider det mot vapenlagstiftningen?

Rent tekniskt skulle det kunna räcka med att ha det i ett låst rum med stängda dörrar och fönster?

MSB säger 3492 och vapenlagen säkert lås eller annat betryggande sätt. En viss skillnad och lag har företräde framför myndighetsfrift. Som sagt så finns det inget svar på vad säkert lås mm är - det skall RPS ange men har inte gjort, ännu...

Publicerat
  • Författare

Då tackar vi för informationen =)

Så om jag vill vara säker på att följa MSB så förvarar jag krutet i vapenskåpet, ammunitionen är inte lika "känslig" i frågan innan man beslutat vad det är för "lås och bom" som avses?

Edit: under förutsättning att jag inte hamnar i domstol, då lär vi få prejudikat :)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu när 16:e passerat, har vi sett någon klargöring?

Publicerat

Nä - ärendet blev skjutet på framtiden...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.