Publicerat Juli 14, 201016 yr Hej. Har kört med eley scorpio men nu börjar dom sina. Vill ha någon med ungefär samma fart eller bättre.Vill kunna plocka skator ut till 150 m. Köpte hem ett paket Winchester Hv som skulle ligga i ungefär den farten. Ska prova dom idag. Skall skjutas i en Remington 541-s /Stefan
Publicerat Juli 14, 201016 yr 150m och bra precision, jag vette sjutton om det är bästa att välja en snabb ammunition. De mer rutinerade får säga exakt, men jag tror att det är dumt att ha en kula som går från överljudsfart och genom barriären, och då är det bättre att ha en ammunition som håller sig antingen över eller under hela vägen. 150m är rätt långt med den kalibern iaf.
Publicerat Juli 14, 201016 yr Författare 150m och bra precision, jag vette sjutton om det är bästa att välja en snabb ammunition. De mer rutinerade får säga exakt, men jag tror att det är dumt att ha en kula som går från överljudsfart och genom barriären, och då är det bättre att ha en ammunition som håller sig antingen över eller under hela vägen.150m är rätt långt med den kalibern iaf. Jo att det är långt är jag medveten om. har den inskjuten på 25 m just nu. så ut till 100 är det inte så jätte mkt dropp med den ammon jag kör med nu. men den ska ställas om till iaf 50 m kanske 80. vill ha farten pga att den flackare banan /Stefan
Publicerat Juli 14, 201016 yr 150 meter med 22lr? Låter som om du borde uppgradera dig till en 17 hmr. 22lr har alltid varit och kommer alltid att vara en korthållspatron, men visst man kan träffa även på 150 m men då måste man veta exakt på metern vilket avståndet är och hur mycket kulan droppar på varje meter.
Publicerat Juli 19, 201016 yr Tjena! Jag använder mig av remington yellow jacket...funkar bra för mig, var och sköt in idag på 80m. Sista serien var på 3-skott och alla var inom 30mm, geväret jag sköt med var ett remington 597. Har inte haft detta gevär så länge, vet inte om detta är den bästa ammunitionen...men jag får väl testa mig fram.
Publicerat Juli 19, 201016 yr En felbedömning på 5 meters avstånd och med mindre än 1 m/s på vinden så har du bommat ett ännu värre skadeskjutit ett djur på 150 meter, hur fn du skall reda upp det sen är inte jag man att förstå, svårigheten ökar exponentiellt med avståndet. Jag har skjutit en del, runt 800-1000 skott med en Annie 54 Skidskyttebössa på 1-300 meter och det kan jag säga att på 200 meter är det skillnaden i V0 på ammon som gör att man får vertikaler, nu talar vi skytte på fasta avstånd. På 300 meter var det exceptionellt svårt att träffa en 15x15 måltavla konsekvent och slutligen så bara tröttnade jag på pangen. Jag skulle aldrig skjuta 22 LR mot vilt på avstånd över 100 meter, btw, det är klart att du har drop mellan 25 och 100 meter, förmodligen har du bara så höga fästen att du inte uppfattar dropet men jag lovar det finns där. För smått på korta håll upp till 80 meter är en 22 LR precis livsfarlig i händerna på en driven skytt, därefter är det mycket gamble med i det hela. /Christian