Publicerat Juli 16, 201015 yr Svågern ringde nu. En ensam älgkav har gått på en åker sedan tidigt i morse, ingen ko i sikte någonstans. Vi har ju våra misstankar om vads om skett. Troligen har lösa hundar kört iväg kon och kalven blivit kvar här. Vi har hört jagande hundar 2 nätter nu och vet troligen vems hundarna är........ Vad tycker den stora massan att vi ska göra med den. Den överlever nog inte länge i värmen tyvärr. Får ju hoppas på att mamma älg kommer tillbaka snart. //
Publicerat Juli 16, 201015 yr Konsultera med polisen, risken finns väl att hundarna ger sig på denna också och då kan det bli riktigt otrevligt Beroende på älgstam kanske, så skulle jag lobba för att ta bort den om den fortfarande går kvar själv i kväll. Utan ko får den väldigt jobbigt framöver vilket som.
Publicerat Juli 16, 201015 yr Försöka att få fatt i hundarna hade nog varit en god tanke också, men utöver det instämmer jag med ovanstående. /Christian
Publicerat Juli 16, 201015 yr Det troliga är att kon kommer tillbaka men kontakta polisen både angående hundarna & kalven.
Publicerat Juli 16, 201015 yr Polisen är ingen större hjälp ang hundarna... Tyvärr, jag har provat. Måste vara väldigt dokumenterat för de öht ska kunna göra ngt. Ang kalven, ge den dagen ut o stäm av med länsman. Tror inte ni får skjuta den om inte kon är konstaterat död. Om duinte råkar få tag i en vettig polis...
Publicerat Juli 16, 201015 yr Ingen expert så sett..men. Det är nog rätt säkert att kon kommer tillbaka o letar efter kalven. Är ju hennes sätt att skydda kalven genom att dra iväg med/lura bort "rovdjuren" antar jag... Alternativet för kon är att "ta strid" för att skydda kalven... Vilket ju lättare sker när kalvarna är större. Det är ju lixom dröm ekipaget för älghundsförare med unghund.. Men som redan sagts så ta kontakt redan nu med polis ang avlivningsbeslut.
Publicerat Juli 16, 201015 yr Författare Ang hundarna så är polisen väl informerad och jag skulle tro att de även är informerade ang kalven eftersom ordföranden i kretsen här är polis och svågern sitter med i styrelsen. Jag sa till svågern att vi skulle ge den natten genom, vet inte om det är rätt.. //
Publicerat Juli 16, 201015 yr Som sagt avlivning kräver polisbeslut. Låt kalven vara annars tycker jag - jag har själv sett exempel på då de återförenats efter två dagar. Det är väldigt svårt att veta om de är moderlösa.
Publicerat Juli 16, 201015 yr Författare Ta bort hundarna istället För dagen är älgkalven prio ett men hundarna har varit på agendan länge nu och snart hoppas jag att vi få så mycket bevis att vi kan anmäla och få gehör. //
Publicerat Juli 16, 201015 yr vad för ras är det på hundarna? inte för det spelar nån roll vad för ras visserligen, dom borde väck oavsett låter det som... angående kalven så skulle jag själv tro att kon letar upp den så fort hon är säker på att hon "lett" bort hundarna.
Publicerat Juli 16, 201015 yr Författare vad för ras är det på hundarna? inte för det spelar nån roll vad för ras visserligen, dom borde väck oavsett låter det som...angående kalven så skulle jag själv tro att kon letar upp den så fort hon är säker på att hon "lett" bort hundarna. Lite olika vilka hundar som kommer. Knorrsvans, drever, plott, vallhund och sedan en ca 10 valpar av blandning plott och någonting mer ev Flatt labbe eller liknande. Jag har kört förbi där ett par ggr i kväll och inte sett av kalven så man får hoppas att hon har hittat tillbaka till den. //
Publicerat Juli 16, 201015 yr Du skrev i början om att ni tror er veta vem ägaren till hundarna är, jag antar att ni redan konfronterat denne? Vad säger denna? Tror snarare att det är ägaren som är problemet än hundarna Håller tummarna för att kon kommer tillbaka till kalven snart nog.
Publicerat Juli 16, 201015 yr Författare Du skrev i början om att ni tror er veta vem ägaren till hundarna är, jag antar att ni redan konfronterat denne?Vad säger denna? Tror snarare att det är ägaren som är problemet än hundarna Håller tummarna för att kon kommer tillbaka till kalven snart nog. Ägaren/ägarinnan är konfronterad ett antal ggr dock inte av mig utan av andra helt utan framgång. Senast i dag hörde jag att ägarinnan påstod att hon visst får släppa sina hundar lösa när hon vill på sin egen mark för jakt träning, nu tror jag inte ett skit på detta iom att minst en av hennes döttrar är instruktör på skk och borde fått Mamma att förstå hur lagen är skriven. Jag tror personligen bara att de skiter i vart hundarna tar vägen när de släpper ut dom, de som kommer hem gör det och när de kommer hem spelar mindre roll. FY FAAN säger jag bara. //
Publicerat Juli 16, 201015 yr Skit om hundarna jagar bort kon .... Låt det lösa sig, kon kommer tillbaka om folk bara ger fn i dess avkomma!!
Publicerat Juli 17, 201015 yr Ägaren/ägarinnan är konfronterad ett antal ggr dock inte av mig utan av andra helt utan framgång.Senast i dag hörde jag att ägarinnan påstod att hon visst får släppa sina hundar lösa när hon vill på sin egen mark för jakt träning, nu tror jag inte ett skit på detta iom att minst en av hennes döttrar är instruktör på skk och borde fått Mamma att förstå hur lagen är skriven. Jag tror personligen bara att de skiter i vart hundarna tar vägen när de släpper ut dom, de som kommer hem gör det och när de kommer hem spelar mindre roll. FY FAAN säger jag bara. // Vilken avsmak jag fick! FY FAAN håller jag med om!
Publicerat Juli 17, 201015 yr Du vet väl hur snabbt en hund försvinner i en gödselstack.... I mina ögon en förbannat onödig och dum kommentar.
Publicerat Juli 24, 201015 yr Om hundarna springer lösa ofta, vilket jag tolkar det som att dom gör så kan ni ju börja plocka in dom och i all välmening lämna dom till polisen så får ägaren åka dit och hämta ut dom. Polisen är ett mycket dyrt hunddagis och att slarviga ägare får hämta upp dom där brukar snabbt få dom att bli noggrannare med att hålla ordning på sina hundar.
Publicerat Juli 24, 201015 yr Författare Om hundarna springer lösa ofta, vilket jag tolkar det som att dom gör så kan ni ju börja plocka in dom och i all välmening lämna dom till polisen så får ägaren åka dit och hämta ut dom. Polisen är ett mycket dyrt hunddagis och att slarviga ägare får hämta upp dom där brukar snabbt få dom att bli noggrannare med att hålla ordning på sina hundar. Vi har många ggr försökt att fånga in någon av hundarna utan att lyckas..... I Fredags ringde en granne (samma som såg den ensamma kalven) och sa att det luktade pyton brevid vägen. Jag for dit och mycket riktigt så låg där en död kalv som var på god väg att bli maskmat redan Nu kan jag inte svära på att detta verk är hundarnas fel, kan ju vara neturliga orsaker åxå men hundproblemet ligger nära till hands. En annan granne kommer att göra en eller flera insändare i tidningen skriva på ett sådant sett att hundägarna inte kan undgå att förstå att det är just deras hundar det rör sig om. Helt utan att peka ut någon förstås. //
Publicerat Juli 24, 201015 yr Lämna kalven ifred så gott det går, det ökar chansen för att kon hittar den där hon lämnade den. För övrigt så har kalven goda chanser till överlevnad om den är född i normal tid och normalt hull, även om kon inte kommer tillbaka. Lösa hundar som jagar innan 21aug är ett otyg. Tomas
Publicerat Juli 24, 201015 yr Ja fy fan vad folk kan vara jävliga, skiter fullkomligt i både lagar förordningar och saknar etik o omdöme..