Publicerat Juli 17, 201015 yr Jag har haft ett par lockpipor för vildsvin liggandes här hemma ett tag. Anledningen till att de har fått ligga är att jag inte har sett något tillfälle att använda dem. Men när jag satt ute igår vid havreåkern så kom det en flock grisar som var utom skotthåll. Jag ville inte smyga heller pga dimman. Men då slog det mig att om man hade haft en lockpipa så hade man kanske lyckats locka dem tillräckligt nära? Så nu undrar jag om det är någon som över huvudtaget vet vilka läten man ska göra med en "grymt"-lockpipa för att lyckas? Jag har en pipa som ska imitera en kulting som skriker, men den är ganska lätt göra bra läten i. Jag tror att det är lite känsligare med grymtningarna när det gäller att lura in dem. Har letat precis överallt på internet, men inte en enda instruktionsfilm har jag hittat.. Så vänder mig nu till er i hopp om att någon inbiten vet
Publicerat Juli 17, 201015 yr Att skjuta ett vildsvin i grödorna är ganska lätt, att skjuta rätt vildsvin är betydligt svårare. Glöm inte vad skyddsjakten handlar om, det är att få grisarna ur fältet, inte primärt att skjuta en gris. Är inte speciellt moralpolisiskt lagd, men detta glöms ofta bort av jägare.
Publicerat Juli 18, 201015 yr Författare Lätt & lätt vet jag inte, men håller med dig fullt ut. Avstår hellre om jag inte är 100 på vad det är för något framför mig. Men det har blivit fruktansvärt mycket vildsvin på sistone. Eller, ja, vilt över huvudtaget. Härligt att se att det kryllar av liv
Publicerat Juli 18, 201015 yr Lätt & lätt vet jag inte, men håller med dig fullt ut. Avstår hellre om jag inte är 100 på vad det är för något framför mig. Men det har blivit fruktansvärt mycket vildsvin på sistone. Eller, ja, vilt över huvudtaget. Härligt att se att det kryllar av liv Du skall ha cred att du försöker när majoriteten av jägarna dricker fulgrogg på stranden
Publicerat Juli 18, 201015 yr Författare Du skall ha cred att du försöker när majoriteten av jägarna dricker fulgrogg på stranden Standen? pfft, det när ju nu man ska vara hemma och putsa bössan och skjuta in för höstens jakter
Publicerat Juli 18, 201015 yr Författare Det verkar inte vara överdrivet många som har varit i kontakt med lockjakt på vildsvin. Det är bara till att hoppas på att någon som har det ser tråden
Publicerat Juli 19, 201015 yr Författare Lyckades nu mot all förmodan hitta en instruktion om hur man lockar med Hog Gruntern Och skulle det vara någon som också undrar hur i helsike man ska låta så varsågod: Läte 1 Handflatan läggs mott slangändan,utan att försluta den, varefter man blåser kort i munstycket ”roch-roch-roch” och vid sista strofen täckes rörändan med handflatan. Ljudet får på detta vis en avklingande ton (ljus ton som avslutas med en något dovare). Detta är viktigt då tonerna alltid skall vara något dämpade. Efter tre gånger roch-roch-roch vänta 30 sekunder och upprepa stroferna. Detta läte är det som håller flocken samman, så om ett djur kommer på avvägar så kommer resten av flocken med detta lockläte. Läte 2 Blås i munstycket utan att försluta slangändan, ”roch” i 5-6 längre och kortare strofer, så erhålles lugnande grundläten. Då vildsvin är väldigt sällskapliga, så kan detta läte locka fram ett nyfiket djur. Under brunsten kan detta läte vara effektivt på galten, då de under denna period att väldigt kontaktsökande. Det finns ingen speciellt lockläte för galt i brunst. Tummregel locka hellre en gång för lite än gång för mycket.
Publicerat Juli 19, 201015 yr Har lockat älg, rådjur, räv, änder och kråkor. Men aldrig gris. Du får avlägga rapport om hur det fungerade i fält!
Publicerat Juli 19, 201015 yr Jag har också letat som en tok efter instruktioner hur man lockar vildsvin. Har samma instruktion som du har hittat. Det är svårt att läsa sig till hur lång en "lång/kort" lock är...3 sekunder, 10? Ja, inte blir man klok. Har provat några gånger men utan minsta resultat. Till råga på allt så missade jag "tonen" några gånger så det blev som en hes trumpet istället för att få det rätta grymtandet... Ingen som kom då kan jag lova! Jag tror att det kan vara svårt att locka vildsvin på åkrar osv om det inte är en galt som är du lyckas få intresserad av ett rätt grymtande. Vad jag förstått är det inte som att locka på fåglar precis. Vidare tror jag att man får vara ytterst restriktiv med lockandet precis som det står i instruktionen. Det kan dock kanske vara lugnande med några grymtningar om det är en nervös flock en bit bort. Det gäller bara att man inte råkar göra något ljud som får dem att bli vaksamma istället. Det gäller nog att öva och åter öva. Fast jag tror att de kan skena iväg om man "brölar till" för högt om de redan är ute på en åker. Det är ju vaksamma djur, minst sagt...
Publicerat Juli 19, 201015 yr Författare Jag har också letat som en tok efter instruktioner hur man lockar vildsvin. Har samma instruktion som du har hittat.Det är svårt att läsa sig till hur lång en "lång/kort" lock är...3 sekunder, 10? Ja, inte blir man klok. Har provat några gånger men utan minsta resultat. Till råga på allt så missade jag "tonen" några gånger så det blev som en hes trumpet istället för att få det rätta grymtandet... Ingen som kom då kan jag lova! Jag tror att det kan vara svårt att locka vildsvin på åkrar osv om det inte är en galt som är du lyckas få intresserad av ett rätt grymtande. Vad jag förstått är det inte som att locka på fåglar precis. Vidare tror jag att man får vara ytterst restriktiv med lockandet precis som det står i instruktionen. Det kan dock kanske vara lugnande med några grymtningar om det är en nervös flock en bit bort. Det gäller bara att man inte råkar göra något ljud som får dem att bli vaksamma istället. Det gäller nog att öva och åter öva. Fast jag tror att de kan skena iväg om man "brölar till" för högt om de redan är ute på en åker. Det är ju vaksamma djur, minst sagt... Läte 1 verkar ju som om att det skulle kunna fungera på en flock, eftersom det lätet "håller ihop gruppen", som det står. Men vad vet jag Har en Hog Squealer med, men jag vet inte om man vågar blåsa i den när man ser en sugga ute på fältet Nej men det verkar vara som att balansera på ett hårstrå det här med rätt ljud. Man behöver kanske 10 års erfarenhet av "grislockspiperi" för att ens få in en gris på locket