Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ovanligt mycket vilt?

Featured Replies

Publicerat

Är det bara jag eller är det ovanligt mycket vilt i markerna i år?

Ändå var det en ganska hård vinter med mycket snö. Det bara kryllar av bl a hare, räv, vildsvin och inte minst rådjur!

Vet inte hur ni andra har det men det är härligt att se djur överallt ;) Det kommer bli en bra start för unghundarna i höst. B)

Publicerat

Det är bara att gratta då, här är det dock lite glesare mellan främst rådjuren efter vintern.. ;)

Publicerat

Det är årstiden,

allt o alla håller på att bli fler samtidigt som det äts på alla dygnets tillgängliga tider och otider,

men å andra sidan är det ju roligt om det är mycket vilt som du ser, det betyder att det är en hel del sådant runt i kring i markerna.

/Christian

Publicerat
Är det bara jag eller är det ovanligt mycket vilt i markerna i år?

Ändå var det en ganska hård vinter med mycket snö. Det bara kryllar av bl a hare, räv, vildsvin och inte minst rådjur!

Vet inte hur ni andra har det men det är härligt att se djur överallt ;) Det kommer bli en bra start för unghundarna i höst. :huh:

Jag håller med, väldigt mycket rådjur i år trots den hårda vintern. Enligt markägaren där jag jagar har han inte sett så mycket rådjur sen 80 talet, älgen har ökat men det har väl mest med dom hårdare restriktioner som varit en del år nu inom ÄSO. Vildsvinen är härliga för dom kan verkligen yngla av sig. Tom harar ser man ganska ofta nu.
Publicerat

Våran rådjurstam klarde sig över förväntan ;) Verkade som att stödutfodringen var mycket mer frekvent "tack vare" den snörika vintern, sen så hade vi minus grader från Lucia när snön kom ända fram till att det var vår, så snön sjönk aldrig ihop och blev hård.

Publicerat

Hos mig i Östergötland har Rådjursstammen tagit ordentligt med stryk av den hårda vintern. Har endast sett ett fåtal iår. Men räv, hare och grävling finns det mängder av. Hoppas rådjursstammen växer till sig snabbt!

Mvh

Publicerat
  • Författare

Tråkigt att höra att inte alla har bra med rådjur på marken :wub:

Men jag tror att vi har fått en riktigt bra stam nu efter denna vintern, med tanke på att de svagare djuren har sållats bort av naturen själv.

Något som glädjer mig är att både dovhjort och kronhjort har börjat ses på markerna :lol: Jag har sett en stor kronhind vid ett par tillfällen, så hon verkar hålla sig i närheten och även en mindre grupp dovvilt med minst 3 individer.

Jag hoppas verkligen att vi får en fin hjortstam i framtiden. Men då krävs det ju lite viltvård också.

Publicerat

Under två dagars rävjakt i förra veckan räknade jag in 7 rådjur, varav 3 kid på ett par vallar. Mkt glädjande då det varit ont om dem på sistonde. Det är fler än jag sett totalt dem senaste 2-3 åren. Särskilt glädjande med tanke på vintern som var. Dovstammen är fortsatt god som det verkar.

Publicerat

var och körde runt på 4000ha sveaskog och såg 1 ekorre och en hare,,,spår från älg gjorda i våras då det var lera,,jiiippppiiiiii en ÄLG har passerat,måste ta kort annars tror ingen mej,,nu ser ni så bortskämda ni är med vilt i södern,,garanterat inte för att skjuta man jagar

Publicerat
  • Författare

men ekorrar är väl söta? :wub: