Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Omklassning av 30-30 från klass 2 till klass 1

Featured Replies

Publicerat

Hej !

Jag har äntligen lyckats med att få tummen ur och gjort klart med klass 1 behörighet.

Och har en Winchester 30-30 som jag trivs med och skulle gärna vilja kunna använda den som klass 1 vapen av ekonomiska skäl. ( kommer nog att vara en av ett hundratal som får kicken i höst <_< )

Nu funderar jag på hur man går tillväga för att få den uppklassad till klass 1 vapen så jag kan vara med på gris och älgjakten iår kommer att införskaffa en 45-70 längre fram men pga av det osäkra läget så avvaktar jag.

har förstått att det finns klass 1 ammunition till den och man kan använda det som underlag men sedan informationen att gå åt olika håll.

Vore tacksam om någon kan bringa lite klarhet i detta

Publicerat

Du behöver inte göra ett smack mer än att använda ammo som du vet håller kl 1 i din bössa.

Alltså ska du kronograftesta Hornadys LeverEvolution ammon i ditt vapen, för att se om den håller kl 1 kravet på 100 meter.

Piplängden kan spela in i detta fall, då kulan måste hinna få tillräcklig fart innan den lämnar loppet.

De winnie 94 jag vet om, håller alla kl 1 med Hornadys LE ammo, likaså min min Marlin 336.

Det är inte vapnet som är klassat, utan ammon, och det ligger på skyttens ansvar att ha ammo som klarar den klass man ska jaga.

Publicerat
  • Författare

Tackar för hjälpen med att reda ut mitt huvudbry :rolleyes:.

Publicerat
Du behöver inte göra ett smack mer än att använda ammo som du vet håller kl 1 i din bössa.

Alltså ska du kronograftesta Hornadys LeverEvolution ammon i ditt vapen, för att se om den håller kl 1 kravet på 100 meter.

Piplängden kan spela in i detta fall, då kulan måste hinna få tillräcklig fart innan den lämnar loppet.

De winnie 94 jag vet om, håller alla kl 1 med Hornadys LE ammo, likaså min min Marlin 336.

Det är inte vapnet som är klassat, utan ammon, och det ligger på skyttens ansvar att ha ammo som klarar den klass man ska jaga.

Mja...tror tyvärr inte att det är riktigt så enkelt....du måste klassa om vapnet, på licensen står det klass 2 nu va?

Det innebär att oavsett vad du stoppar i bössan så har du bara klass 2 licens för det.

Jag har för mig att det var nått sånt iaf...men det kanske har blivit ändring någonstans nu?

Publicerat
Mja...tror tyvärr inte att det är riktigt så enkelt....du måste klassa om vapnet, på licensen står det klass 2 nu va?

Det innebär att oavsett vad du stoppar i bössan så har du bara klass 2 licens för det.

Jag har för mig att det var nått sånt iaf...men det kanske har blivit ändring någonstans nu?

Alfie- lyssna på farbror Crowis nu,

han har koll på just denna sak.

/Christian

Publicerat

På gamla gula licenser står det klass 2 men på nya står inte klassningen, men man fyller fortfarande i klassningen på blanketten. Detta innebär att det är bara att fylla i rätt klass när man ansöker. Samma problem finns med tex .35 Remington och .221 Fireball. Om du har klass 1 kompetens (jägarexamen) och en .30-30 som klarar klass 1 så får du jaga klass 1 vilt. Tillverkaren (Hornady) eller handladdaren (du) ansvarar för att ammunitionen klarar prestandakraven för respektive klass.

Publicerat

Jodå, det är så enkelt faktiskt. :D

Saxat ur NVV:s författningssamling 2002: 18

15 § För att kulpatroner (fabriks- eller hemladdade) skall tillhöra viss klass,

skall värden för såväl kulvikt som anslagsenergi (E) vara lika med eller högre

än de minimivärden som angivits för respektive klass. Därjämte skall kulan

vara av ovan angiven konstruktion.

För redovisning av klasstillhörighet svarar tillverkaren eller hemladdaren.

Exempel på klassificering av kulpatroner finns i bilaga till denna författning

Just det understrukna är det som gäller fallet i denna tråd.

Här är länken till NVV.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/f...NFS2002-18k.pdf

Men jag hävdar med bestämdhet, att man ska kronograftesta ammon i sitt eget vapen, de ggr man känner sig osäker på om den uppfyller klassningskravet eller inte.

Då har man ju torrt på fötterna om det skulle ifrågasättas.