Publicerat Juli 20, 201015 yr Tja. Tänkte skaffa ny bössa. Jag har en tikka m55 som jag är nöjd me men jag vill ha den mer som drev o hundförarbössa. Men den sparkar rätt bra så jag tänkte skaffa något nytt. Har du några förslag? Har set en Howa med tjokare pipa den va sjön o billig. Är de någon som har några erfarenheter av Howa?
Publicerat Juli 22, 201015 yr Japan tillverkad studsare som jag vill minnas byggs i samma fabrik som Weatherby. Ingen dum grund för ombyggnad om man vill det då jänkarna har tagit fram en massa eftermarknadsdelar till dom.
Publicerat Juli 22, 201015 yr Fick bra precisionsbetyg i http://www.testfakta.se , dock har det inte redogjorts i detalj hur man mätt precision. Vet inte om det är modellreleterat men vissa Howa jag kännt på har enligt min meningt lite långt 'släp' på avtrycket.
Publicerat Juli 22, 201015 yr Jag har en tikka m55 som jag är nöjd me men jag vill ha den mer som drev o hundförarbössa.Men den sparkar rätt bra så jag tänkte skaffa något nytt. Sparkar ? Har en m55 i 308w som hundförarbössa. Är ju som att skjuta luftgevär. Blir inte lätt att hitta något med mindre rekyl än det om det ska hålla kl.1.
Publicerat Juli 22, 201015 yr Författare Sparkar ? Har en m55 i 308w som hundförarbössa. Är ju som att skjuta luftgevär. Blir inte lätt att hitta något med mindre rekyl än det om det ska hålla kl.1. JO. men de säjs att vissa sparkar på lite. Och jag har nog en sån. De är inte så farligt i axlen men man försvinner lätt från målet när skottet har åkt iväg.
Publicerat Juli 22, 201015 yr Tror att i princip varenda jakttidning testade Howa 1500 Houge (eller Ranch eller nått...) nu under vintern/våren. Och alla kom väl fram till samma resultat typ: Mkt bra och prisvärd. /Må
Publicerat Juli 22, 201015 yr Howa 1500 är rent konstruktionsmässigt i princip en gammal sako utan styrlist typ finnbear, forester etc. Det är samma bössa som Weatherby Vanguard bortsett från att weatherby valt ett enklare trycke till sina studsare än vad som sitter poå Howamodellerna. Min slutsats blir därför att Howa är en sund konstruktion och att de allra flesta rapporterna som jag har hört har talat om skapligt välskjutande bössor, svagheten har som på så många andra moderna bössor varit syntetkolvarnas styvhet och rent generellt inpassningen i kolven. Henrik
Publicerat Juli 22, 201015 yr men detta löstes genom en ny plastbäddad laminatkolv från det stora landet i väster Andreas
Publicerat Juli 23, 201015 yr Måste bara flika in på den här howa/houge... Har kolvar till mina visningssikten i märket houge. Kolven är snuskigt skön. Sen om det är en standardkolv eller inte det kan jag inte svara på... Enligt mitt tycke är det rå kärlek iaf. Hade jag behövt så hade jag köpt bara för sakens skull. För att göra det hela ännu bättre hade jag oxå köpt kolven i rosa. Men mest för att det är fult och för utfyllnads skull. Tvivlar på att den någonsin hade kommit till användning.
Publicerat Juli 23, 201015 yr Kul grej: en polare köpte en 223 howa/houge och började handladda. Stocken är inte styv, det går att trycka pipan flera millimeter i sidled utan problem, men den skjuter konsekvent hål i hål, helt otroligt bra bössa.
Publicerat Augusti 18, 201015 yr HOWA 1500 = Smith & Wesson 1500 + Weatherby Vangard och Mossberg 1500.... Det är en ren "Remington 700 Clone" med några annorlunda detaljer....(bättre) FMV testet får man ta med en skopa salt.....det är så otroligt många saker som kan skilja i upplägget som gjordes....visst det är spektakulärt men även SAKO/TIKKA har ju exploderat som Ni säkert vet....då var det någon som snålat på stålkvalitén... Houge kolven är rena skräpet IMHO. Min är en rostfri 243w "sporter supreme" med tjock pipa och ventilerad laminatkolv....nutmeg thumbhole Har inte varit problemfritt dock...... Saker att se upp med är detaljfinnischen...fula märken efter filning förekommer på vissa ex.... Det är vid borttagningen av grader efter planfräsningen/slipningen av öppningen i lådan....vissa ok men en del horribla... Gör en break-in....>20 skott....kör med Sweet´s 7,62 kopparsolvent..... / Johnnie
Publicerat Augusti 20, 201015 yr såg en howa studsare för några veckor sen på skjut banan, min första uppfattning var F*N vad ful bössa. såg ut som något man gjutit ihop snappt med en stor och tjock stock och satt en skit smal pipa på ingen vidare syn tilläggas ska det väl att det var komposit stock på. min uppfattning är ändå när det gäller funktion att det är en bra bössa med utmärkt precition skulle gärna tänka mig en sj faktiskt