Publicerat Juli 20, 201015 yr Jag är ny här och vet inte riktigt hur detta funkar eller om det finns en liknande tråd om detta ? Jag har iallfall en labbe tik ("vanlig" modell), 2år.. Jag har tragglat och tragglat den där fördömda stoppsignalen i snart 2månader måste det vara.. Det funkar i andra läget förutom i själva arbetet, jag kan inte avbryta henne med en stoppsignal, det går bara inte. Jag började lära in så som att jag låtsades kasta ut en boll/dummy och när hon började sakta in så blåste jag STOPP och sen kastade jag ut bollen/dummyn, jag har även blåst STOPP och visat med handtecken under fotgående eller när hon kommer emot mig och då funkar det. Jag kan även blåsa STOPP om hon är ifrån mig och sysslar med annat eller när hon är lös och der kommer en annan hund eller dyl.. IBLAND lyssnar hon på STOPP signalen i vatten, men inte under arbete på land. Nu har jag börjat med att hon ska sitta när jag blåser och det funkar också, men som innan inte under arbetet.. Litar hon inte på mitt omdömme ? Jag är alltid väldigt noga med att aldrig skicka ut henne på falska apporter, när jag skickar ut henne finns det alltid något ute. Det är inte det att hon är för snabb... Jag prövade även idag att ha lina på henne, kasta ut dummy, blåsa stopp (hjälp av linan att stanna) och sen skicka igen.. Men jag vet inte, det gjorde henne lite osäker och ville inte springa ut direkt (jag fick puscha henne) så jag skickade ibland utan att blåsa STOPP.. Men tips och råd någon ? Hur lärde du in STOPP?
Publicerat Juli 20, 201015 yr Jag som hund hade nog inte litat på en förare som blåser stopp i vatten
Publicerat Juli 20, 201015 yr Författare Jag som hund hade nog inte litat på en förare som blåser stopp i vatten Hon stannar ju inte upp helt då dock utan hon vänder ju sig om och tittar på mig så jag kan dirigera henne vidare.. Hehe Magda (hunden) är inte som alla andra
Publicerat Juli 20, 201015 yr lärt in det precis som du, men fick en ahaupplevelse när jag hjälpte till på en Walkuppträning...använder du samma signal när du lär in som när hon jobbar? Alltså inte inlärning tuut, och vid stopp ute i arbete TUUUUUUUUUUUT? det är många som gör så utan att tänka på det, jag bland annat...gick mycket bättre när jag använde samma signal hela tiden.. Nu "stannar" han både på vatten och i full fart ut mot apport om det behövs (jag ser det som en uppmärksamhetsignal inte stopp, "tittapåmigsignal") . hjärntvättning på signalen är det enda rätta:) Btw, min flatte är snart3år och jag har kört signalen sen han va 5 månader så ha tålamod 2 månader är inget. Det ska va kul stanna och ta kontakt med dig, matte sak av det roligaste som finns:D (finns en grupp på facebook som heter Positiva glada träningsglada retrievermänniskor! http://www.facebook.com/home.php?#!/gr...5550&ref=ts kan va värt kolla in. ) Lycka till
Publicerat Juli 21, 201015 yr Författare lärt in det precis som du, men fick en ahaupplevelse när jag hjälpte till på en Walkuppträning...använder du samma signal när du lär in som när hon jobbar? Alltså inte inlärning tuut, och vid stopp ute i arbete TUUUUUUUUUUUT? det är många som gör så utan att tänka på det, jag bland annat...gick mycket bättre när jag använde samma signal hela tiden.. Nu "stannar" han både på vatten och i full fart ut mot apport om det behövs (jag ser det som en uppmärksamhetsignal inte stopp, "tittapåmigsignal") . hjärntvättning på signalen är det enda rätta:) Btw, min flatte är snart3år och jag har kört signalen sen han va 5 månader så ha tålamod 2 månader är inget. Det ska va kul stanna och ta kontakt med dig, matte sak av det roligaste som finns:D (finns en grupp på facebook som heter Positiva glada träningsglada retrievermänniskor! http://www.facebook.com/home.php?#!/gr...5550&ref=ts kan va värt kolla in. ) Lycka till Hörru fan vad smart, det har jag inte tänkt på alls.. Helt rätt som du säger, när vi tränat är det TUT och när hon jobbar så är det TUUUUUT eftersom jag nog vet att hon ändå inte kommer lyssna så tar jag i hehe.. Ska pröva.. Nej för mig ska det heller inte vara helt stopp sen utan som du sa en påkallnings signal, men till en början så är det ju stopp som gäller..
Publicerat Juli 22, 201015 yr Lika signal vid lika resultat = helt rätt !! Lär hunden att lyssna och lära utan dummies. Det skall fungera oavsett situation. Kan hunden signalen och förstår den så lägg på mer efter hand, att den skall kunna stoppa/stanna och sitta oavsett arbete eller ej. Signalen skall vara det viktiga...INTE arbetet. Den kommer som en bonus först sedan signalen sitter som den skall.
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Nä,.. man måste inte ha samma signal i alla lägen. Det kan till och med vara bra att lära in en låg signal som används när hunden är nära,.. och sen så ska hunden lära sig att stopp är stopp även om det är en annan och kraftigare signal sen på långa håll. Det handlar om hur man tränar och hur konsekvent man är för att få hunden att alltid lyssna och åtlyda givna signaler. Rent jaktligt sett så är det ju bättre med så låga signaler som möjligt,.. men sen måste man kunna dra till med kraftigare signaler när så behövs! Sen så är det bästa om man tränar som så att stoppsignalen alltid betyder "stanna och lyssna på mig" där man tränar med massor av förväntan. Bry dig inte så mkt i stoppet som ett stadigt stopp,.. utan lägg tid på att ge hunden stor förväntan vid signalen. Det ska vara en kontaktsignal helt enkelt.
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Kolla den här tråden http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=24468
Publicerat September 23, 201015 yr Hallo! Jag tycker också stoppsignalen ska tränas in med förväntan. Jag har också tränat in det på liknande sätt som dig. Började när vovven var liten med att rulla en boll förbi honom när han gick lös framför mig ( på promenad ), samtidigt blåste jag ett TUT precis när han fick syn på bollen. När jag har gjort det några gånger provar jag att blåsa en signal samtidigt som jag rullar bollen. Nästa steg är att blåsa en signal, vänta en sekund, kan slå vad om att hunden vänder sig om, och då kommer bollen. Sen kan man prova och dra ut på tiden längre och längre. Du pratar om att din hund har svårt och stoppa "i skarpt läge" på träning... Sen såg jag att du skrev att du alltid är noga med att alltid ha en apport ute. Att du inte lägger ut falska apporter. Det kan vara en anledning till att hon inte stannar. Om du har blåst en signal och hon INTE stannar och sen finner en apport. Då har hon övat in att INTE stanna Jag brukar låtsas att jag lägger ut en dummy, och kanske dra den efter marken lite, så det blir vittring. Sen stoppar jag dummyn i fickan och går tillbaka till hunden. Skickar den till området. Låter den leta några sekunder. Efter denna lilla stund kommer signalen, när intresset för platsen har dalat lite i intresse, och intresset för dig kanske är lite större. Då kanske hon stannar upp och kollar på dig. Då kommer belöningen från dig i form av boll eller dummy som du då kastar. Samtidigt får man passa sig att lägga ut falska för ofta som du är inne på, så du inte får en frågande hund. Varva mellan att hon får hämta ( rena linjetag ) och "falska" apporter. OJ oj oj..det här blev ju en hel bok hoppas något av detta kan vara till hjälp. Om det är rätt eller fel vet jag inte, men det har funkat på min hund Lycka till! Man kan börja på ganska korta avstånd till att börja med.