Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Makalöst fiske!

Featured Replies

Publicerat

OK, det är visserligen "bara" P/T-fiske men ändå, fiskarna måste ju på kroken i alla fall!

Tog en tur till Fyrväpplingen idag, tänkte att en eftermiddag kunde ge fin avkoppling och kanske nå'n regnbåge till stekpannan. Det hela blev ett drygt jobb på den ganska blåsiga sjön då jag började med lite lättare drag och höll mig ganska nära land runtom sjön med en liten abborre som resultat. Den hade nog levt länge på kräftyngel för han var så himla röd och fin om buken och hade säkert smakat bra om den bara hade varit lite större.

Ändrade taktik och betade på med en lite tyngre spinnare för att komma djupare och la nog till ytterligare 15 meter från land och vips, första bågen satt som en kobra. Hann i princip bara kroka av, ställa in kursen på båten igen och pang, där satt nästa. Krokade loss och fick nu ro i 20 minuter innan trean kom och jag fattade inte ett dugg... Det var nog 5-6 andra båtar på sjön och vad jag såg fick dom nada!

Tog en banan och en flaska vatten och började jakten på fyran som kom inom 5 minuter och det var dags att åka hem, ville inte ha fler fiskar och det brukar knappast vara känslan efter några timmars fiske...

Otrolig tur eller excellent betesval? Hoppas få svar på den frågan nästa vecka, måste bara prova igen!

:D

Publicerat

Förmodligen en massa lyckliga sammanträffanden... Som man alltid får när det går bra i fiske.  ;):D

Publicerat
  • Författare

Förmodar att du har helt rätt Dunderklumpen, man önskar bara att det blev så rätt fler gånger!

Kan förresten meddela att i vart fall en av nämnda fiskar smakade helt OK tillsammans med så enkla tillbehör som kokt färskpotatis, smör och dill.

Publicerat

Även en blind höna hittar ett frö.. som man brukar säga :unsure:

Du hittade rätt, kanske lite djupare och svalare vatten där fisken stod just då :huh:

Härligt när det nappar.

Publicerat
  • Författare
Även en blind höna hittar ett frö.. som man brukar säga -_-

Du hittade rätt, kanske lite djupare och svalare vatten där fisken stod just då :D

Härligt när det nappar.

Mmm... Nå't sån't är det nog!

Är gärna lite blind i så fall snart igen. :P

• 3 weeks later...
Publicerat

Det kan vara roligt med fiske ibland :D

Det inspirerar mig att berätta om hur min senaste tur blev ^_^

Var på jaktmarken och snickrade lite, barnen hade lite tråkigt och ville göra något kul.....

Tog med familjen och paddlade ut med bryggan på tjärnen och tog dessa 2 med spinnare. (Dom övriga provade meta.)

Huggen kom innom några minuter, men barnen ville också få något så vi blev kvar en stund till utan napp.

(Nästa dag blev det 9 likadana till men dessa blev aldrig fotade. Men jag tror att den största och minsta fisken, av den totala fångsten är på bild. Nu är alla rökta och några är uppätna tillsammans med dillkokta nypäror och en kall romsås, serverat på hårt tunnbröd. 6st finns i frysen för framtida behov!)

post-4173-1281048499_thumb.jpg

OBS! Träbiten under fiskarna är 30 cm lång och 22,5 cm bred.

Publicerat
  • Författare

Wow, vilka finingar! Abborre är nog min absoluta favoritmatfisk. Bifogar några bilder från fjolårets jämtlandstripp med helt OK fiske.

post-3128-1281077808_thumb.jpg

post-3128-1281077833_thumb.jpg

post-3128-1281077859_thumb.jpg

Publicerat

Man är ju ingen fiske nörd. Med det är roligt om man får något dom 2-3 gånger man är ut fiskar....

Dom såg smakliga ut. (Trots att det var fjolårets :) )

Publicerat

Själv var vi ute i förrgår och metade abborre med kvidd (elritsa) i skattungsjön med några bekanta från jämtland och fick 29 st vid ett grund . Så det blev fritterad filé med färskpärer tillmiddag.

Kanske var vi lagbrytare när vi metade på levande agn fisk. ;):D

Publicerat
  • Författare
Själv var vi ute i förrgår och metade abborre med kvidd (elritsa) i skattungsjön med några bekanta från jämtland och fick 29 st vid ett grund . Så det blev fritterad filé med färskpärer tillmiddag.

Kanske var vi lagbrytare när vi metade på levande agn fisk. :D;)

Frittad borre... Som den är då eller doppad i nå'n fritt-smet innan? Hur som, det låter gott! Vad beträffar ev. lagbrott så jobbar jag varken hos ordningsmakten eller hos åklagarmyndigheten så det skiter vi i! ;)

Publicerat

Brukar göra en tempursmet och fritera i, den hittar du på nätet och är skitenkel att göra.

Var ut igår och metade på kvidd (elritsa, bindsill) eller vad den kallas, fick 25 abborrar på mellan 3-7hekto, så nu har man abborrfile i frysen igen:)

Publicerat

Själv vet jag inte varför jag inte tycker om att äta abborre, utan ger den hellre till kissen...  :lol:

Kanske måste smaka rökt abborre igen?