Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävlock

Featured Replies

Publicerat

Nu vet jag att det finns många trådar om rävlock, men tänkte ändå bara skapa en för lite mer direkta frågor jag har. Som sagt vart jag biten av denna typ av jakt förra året då jag fick en pipa i julklapp 2008, men det var inte förens nu i vintras 2009/10 som jag verkligen gav mig ut. Vet inte riktigt vad det är en pipa eftersom det inte står något på den, men det verkar som det är en peewee eller standard. Den är iallfall grön och är av typen öppet membran.

Efter ha kollat på Ulf och PAs film ett par gången samt ett par klipp om hur harskriket ska låta, tyckte jag mig behärska lätet bra och I vintras gav jag mig ut. Var jag ute kanske 10-15 gånger och såg 3 rävar, vet inte om de kom för locket för jag hann knappt få in dom i kikaren för att jag bara såg dom skymta + att det var lagom mörkt. Sen vart det för mycket snö så de var bara o lägga ner. Nu till lite frågor.

På markerna där jag lockar är det extremt dåligt med hare, min tanke var då att rävarna inte hört har skriket förut och därför inte vet vad det är, men samtidigt tänkte jag att det måste vara instinktivt? Samtidigt vet jag att det är mycket räv på markerna då det har skjutits mycket varje år p.g.a skyddsjakt vid and-uppfödning.

Så därför inhandlade jag en "Nordik Crying Bird" och vart ute 1 gång med den för att se ifall jag fick in någon årsunge - dock utan resultat. Någon som har erfarenheter av den pipan? Jag tycker inte alls att den låter som hackspetten på filmen. Så nu till 1 augusti beställde jag någon "klämtuta" från gamecall.se som ska göra bra muspip för att prova första augusti och senare när de har tröskat åkrarna.

Sen till vintern tänkte jag ha Syco tweety för mindra åkrar/hyggen och Red River bandit till lite större? Vad tror ni om det eller ska jag hålla mig till fågelskrik pga av det låga antalet harar på marken.

Hoppas det inte blev för mycket text! ;)

Är tacksam för alla svar.

Publicerat

Det är ju bra om du har många olika pipor så räven inte lär sig vad ljudet är för något, (en jägare). Men om du har lite hare på marken så fungerar ju fågelskriket säkerligen bättre.

Men locka ändå ibland med har- och kaninskrik för omväxlingens skull. De kan ju också komma bara för att de är nyfikna på vad det är som skriker.

Och glöm inte bulvanen för guds skull -_-

Publicerat
Kan ju också vara så att rävarna har tagit alla harar, så kan vara därför det är dåligt med dom? -_-
Publicerat
  • Författare

Tack för svar! Jo, självklart ska jag prova med mer med fågelskrik denna vintern. Och att rävarna tagit alla harar har jag svårt att tro för avskjutningen har varit hög flera år nu. Jag trodde det var allmänt dåligt med hare i stockholmstrakterna (där jag jagar). En bulvan kanske vore något att satsa på, men känns som jag först vill iallafall se att en räv kommer mot mig när jag lockar. Så jag inte köper massa grejor i onödan -_-

Har beställt en muspipa från gamecall.se nu så ska se vad den kan göra!

Publicerat
Tack för svar! Jo, självklart ska jag prova med mer med fågelskrik denna vintern. Och att rävarna tagit alla harar har jag svårt att tro för avskjutningen har varit hög flera år nu. Jag trodde det var allmänt dåligt med hare i stockholmstrakterna (där jag jagar). En bulvan kanske vore något att satsa på, men känns som jag först vill iallafall se att en räv kommer mot mig när jag lockar. Så jag inte köper massa grejor i onödan :)

Har beställt en muspipa från gamecall.se nu så ska se vad den kan göra!

Men med muspipan kommer du inte ut så långt med lätet, jag menar, pipet är ju inte så väldans högljutt :blink: tror det är bättre att använda muspipan under bockjakten om man ser en räv på avstånd.

Jag hade kört med i huvudsak fågelskrik sen varierat med lite harskrik.

Som de säger i filmen du såg så kommer ungrävar lättare på fågelskrik samt muspip då de troligtvis inte har hört harskrik innan. Fågelskrik är ju lite vanligare i skogen.

Men nu är ju rävar ändå ganska nyfikna av sig när det gäller olika lockläten. Har de inte hört harskrik innan så kan de komma ändå eftersom de vill se vad som är på gång ;)

Du får bara prova dig fram och se vad som fungerar bäst på "dina" rävar. Det är en konst att lära sig behärska alla pipor man har.

Jag har själv ganska mycket problem med att få till bra läten med min Syco Tweety :blink:

Publicerat
  • Författare

Jo, har också hört att Syco Tweetyn ska vara svår att göra fågel läte med. Har ju min Nordik crying bird men vet inte om jag tycker låter så bra. Har försökt leta upp info om den eller om någon kunde visa lite mer hur den funkar, men förgäves.

Publicerat
Jo, har också hört att Syco Tweetyn ska vara svår att göra fågel läte med. Har ju min Nordik crying bird men vet inte om jag tycker låter så bra. Har försökt leta upp info om den eller om någon kunde visa lite mer hur den funkar, men förgäves.

Lite dåligt med instruktioner och sådant nödvändigt, tycker jag nog.

Jag vet inte om du har sett denna, men här är en film där hackspetten visar hur man ska låta :rolleyes:

Publicerat

la märke till nu att den ligger lite överallt den där filmen, så du har nog antagligen sett den :rolleyes:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

har sett den, men tycker inte nordik crying bird låter lika faktiskt.