Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bushnell 2.5-16x50 alternativt 4.5-30x50

Köpa sikte 5 röster

1. 1. vilket utav dessa 3 sikten skall jag köpa

• Bushnell 6500 Elite 2.5-16x50
      40%
      2
    • Bushnell 6500 Elite 4.5-30x50
      0%
      0
    • Trijicon Accupoint 2.5-10x56
      60%
      3

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Hej har kollat runt lite och kommit fram till att det vettigaste siktet som passar min budget är ett bushnell 6500 elit

frågan är då vilken förstoring man skall ta.

hade först tänkt att köpa ett nikkostirling/shirestone/leapers för ca 3000 lr liknande i samma prisklass men ska till usa och har hittat för ca 5500- 6000ovanstående bushnell som jag förstått ska vara bra mycket bättre?.

frågan är då om man ska ta ett med 4.5-30 gångersförstoring lr 2.5-16 gångersförstoring

har precis tagit jägarexamenoch ska börja jaga och ev skjuta lite ban skytte.

jakten kommer omfatta allt från skärgårdsjakt på och mellan öar på säl fågel älg rådjur och gris samt i skog och över fält.

frågan är då om 4.5 som lägsta förstoring är för stort och har jag nån nytta av den högre högsta förstoringen?

samt finns den ju i tactical utförande med höga/grövre rattar för/nackdel?

gärna lite synpunkter med för och nackdelarfrån er som har någon av ovanstående nämda kikare

vad tycker ni och vad har ni för tankar runt detta?

samt vad skulle ni rekomendera för fästen och ringar

kikaren ska sitta på¨en remington 700 ltr i .308 med benstöd

tack på förhand mvh tobbe

Publicerat

Ett Bushnell Elite 6500:- är sååå mycket bättre än de andra märken du nämner att det inte finns på samma karta.

Mitt tips är, om du är en "nybörjarjägare" och inte vill ha specifikt jättehög förstoring för skytte på över 500m så säger jag ta 2.5-16 förstoring, mer allround, och du slipper ett problem som jag hört om från just 4.5-30siktet, att det inte är någon superbra skärpa över typ 24 gångers förstoring.

=)

tacticalrattar är bra om du skall aktivt skruva på rattarna under jakt, vilket du skall om du skall skjuta på stor variation i avstånd. Enklare att "ratta" in än försöka flytta riktpunkten mellan avstånden.

Publicerat

helt klart 2.5-16

Publicerat

Ett 2.5-16x42 tycker jag du ska ha. Det är riktigt allround sen så får du ett ganska lågt montage med ett 42 objektiv

/stefan

Publicerat
helt klart 2.5-16

Instämmer, har ett sånt och är nöjd.

Publicerat

Ska du till usa och lägga runt 5 lök så skulle jag ha kollat närmare på trijicon.

Publicerat
  • Författare

Hej tack för alla snabba svar jo target rattar skulle ju vara trevligt gillar också att den har sidojusterbar paralax.

Ska du till usa och lägga runt 5 lök så skulle jag ha kollat närmare på trijicon.

hej kan du rekommendera någon specifik modell? har någon trijicon sido paralax?

vi

Publicerat
  • Författare

Har tittat lite på trijicon accupoint 2.5-10x56 verkar bra och är dessutom belyst kan va bra om och när man ska jaga lite gris.

så kommer jag sakna dom ytterligare 6 gångers förstoring som bushnellen har med en trijicon?

Kommer jag sakna dom 6mm större objektivet som trijiconen har med en bushnell?

optisk skillnad mellan dom?

Mörker? vilken står sig längst om man nu inte tänker på att trijiconen är belyst?

för och nackdelar med trijicon mot bushnellen?

Trijicon tr22 2-10x56. =6012kr

Bushnell elite 2.5-16x50. mildot =4883.7kr

Bushnell elite 4.5-30x50. mildot tactical =5657.5kr

vad ska jag köpa?

är trijiconen värd 1200kr till?

får räkna plus ringar o fästen

tips på ringar och baser till ovanstående bössa?

picatinny rail?

Publicerat

nu kommer jag med lite konstiga åsikter, ska du jaga med kikaren är paralax justering inte bra, och ska du vaka med kikaren så går elite bort pga deras riktmedel.

och nej jag tror inte du kommer att sakna den extra förstoringen det hade inte jag gjort.

Publicerat
  • Författare
nu kommer jag med lite konstiga åsikter, ska du jaga med kikaren är paralax justering inte bra, och ska du vaka med kikaren så går elite bort pga deras riktmedel.

och nej jag tror inte du kommer att sakna den extra förstoringen det hade inte jag gjort.

okej hur funkar det då? har man fast paralax lr? trijcon kikaren hittade jag inget om paralax på har den fast?

ser man sämre i en kikare som inte har AO? lr i bushnellens fall sido paralax.

varför vill man inte ha det på en jakt kikare?

är totalt grön på detta då jag inte jagat tillräckligt för att skaffa mig en egen upfattning om vad som är brukligt.

trijconen är belyst och har liksom eliten mildot riktmedel är detta bättre i vak sitiuation då den belysta punkten borde minimera behovet av ett grovt riktmedel lr är jag på cykeln och trampar igen?.

har fastnat lite för mildot. varför vet jag inte.

mycket frågor nu när det skall inhandlas allting för första gången.

tur att alla här e snälla och hjälpsamma.

tack alla!

Publicerat
okej hur funkar det då? har man fast paralax lr? trijcon kikaren hittade jag inget om paralax på har den fast?

ser man sämre i en kikare som inte har AO? lr i bushnellens fall sido paralax.

varför vill man inte ha det på en jakt kikare?

är totalt grön på detta då jag inte jagat tillräckligt för att skaffa mig en egen upfattning om vad som är brukligt.

trijconen är belyst och har liksom eliten mildot riktmedel är detta bättre i vak sitiuation då den belysta punkten borde minimera behovet av ett grovt riktmedel lr är jag på cykeln och trampar igen?.

har fastnat lite för mildot. varför vet jag inte.

mycket frågor nu när det skall inhandlas allting för första gången.

tur att alla här e snälla och hjälpsamma.

tack alla!

avikelsen tycker jag är för liten för att vara till nytta i jaktsammanhang det är andra saker som är svåra med jaktskott och börja fippla med paralaxen när djuret står där tycker jag inte är bra och nej jag tycker inte man ser sämre.

ja bra belysningen minimerar det behovet.

mildot är för mig ett dåligt jaktriktmedel men bra till tex fälttävlingar min favorit är belyst #60 för jakt men det finns många fler bra.

Publicerat
  • Författare

okej det får nog bli ett trijicon för att kunna kombinera jakt med lite banskytte

går välan alltid att sälja om jag inte gillar det. <_<

vilka ringar passar ihop med trijiconen och reimngton 700 ltr ska beställa från usa på måndag och vore ju skönt om det passade brs från början