Publicerat Januari 18, 200620 yr Som rubriken lyder så undrar jag om det är en god idé?...hade tänkt svetsa ihop en liten mini golt som man kan ställa in i kojjan för att få nå värme...vilken sorts ved kan man använda för att få minsta möjliga "sprak" ljud när veden brinner (typ att det sprätter och smäller i kaminen). Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Mvh Fredde
Publicerat Januari 18, 200620 yr till min "lill" kamin, så har jag tänkt använda mig av vanligt grillkol, och pellets, tror att det är ganska tysta altenativ.
Publicerat Januari 19, 200620 yr Lite språkkunskaper kanske vore på sin plats....."Golt"....elller "Gållt" är nog på vårat eget tungomål pitemålet....i Sverige i övrigt så heter det nog Galt... Bara inte kaminen knäpper och så så gör det nog inget.....man kanske tilloch med kan ställa in en trangia brännare för de tysta stunderna... Sen får man ju automatiskt lite ventilation...
Publicerat Januari 19, 200620 yr haha... ....trodde också att det hette "gålt". ...kan tänkas att det inte häller borde bli så mycket vittring, när luften passerar kaminen..
Publicerat Januari 19, 200620 yr Författare samma här ;D...enda man har hört är "gålt"...antog att det var "pitemål" för golt... ;D ;D ;D