Publicerat Juli 23, 201015 yr Efter att två stycken på detta forumet, närmare bestämt Christian N och MarkusR sa att det inte är så väldans komplicerat att ladda själv så började jag fundera på om man skulle ge det en chans i alla fall? En annan drivmotor till detta är att jag hittade ett vapen som jag är riktigt sugen på, men ammunitionen är synnerligen ovanlig Så varför inte? Det kan ju inte bli dyrare än vad det redan är i alla fall Någon snäll kuse som kan informera mig lite om detta ämne? Är det något jag behöver veta innan jag ger mig in på det? Vilka saker behöver jag?
Publicerat Juli 23, 201015 yr det absolut bästa är om du besöker någon som laddar personligen , vart bor du. som laddkit så kolla blocket efter någon beggat och bra typ allt utom gamla lee.
Publicerat Juli 23, 201015 yr Maddog har rätt i att det är helt klart bäst att få komma hem till någon och testa, det gjorda jag och två av mina kompisar har sedan varit hemma hos mig innan de köpt egna grejer. Helt klart är LEE billigt och man får vad man betalar för. Jag började jättebilligt med ett LEE startkit, visst går det att ladda med men så fort man känt på en riktigt bra laddpress så fattar man vad man betalar för. Blocket är bra Det kan vara att vapenhandlare får in grejer tillsammans med vapen från dödsbon också, i alla fall härikring, det kan löna sig att kolla om du har en i närheten.
Publicerat Juli 23, 201015 yr Det finns en uppsjö av prylar som är bra och vissa lite bättre. Mitt råd är att statsa på något riktigt från början, lite dyrare saker får man tilbaka pengarna på om man tröttnar. Läs denna. http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_...%B6vningsskytte Den är faktiskt bra. Sen som många andra säger, ta hjälp av en kunnig handladdare i din närhet så får du evärdelig hjälp med att komma igång utan att göra några farliga misstag. //
Publicerat Juli 23, 201015 yr Författare Har faktiskt varit inne på samma bana som ni pratar om, att åka hem till en som kan saken med handladdning. Offret blev min "gamla" viltvårdslärare från naturbruk. Jag frågade om han kunde hjälpa mig lite med detta och han sa att det bästa hade varit om jag kom hem till honom så jag kunde kolla hur man gör på riktigt, istället för en massa beskrivningar på Internet t ex. Av det lilla jag har kollat runt om just handladdning så har jag fått känslan av att LEE inte är särskilt bra. Många som klagar faktiskt. Ska kolla upp blocket som ni säger, men jag tror att jag ska skaffa mig i alla fall lite kunskap om saken först, innan jag ger mig in på det Tack för svaren förresten!
Publicerat Juli 23, 201015 yr Lee gör ett par saker som är bra, Classic Cast pressen till exempel, samt tändhattsisättaren, men övriga produkter är lite marginella och kräver extra omsorg för att fungera väl. Bra att din lärare vill bistå dig, det kommer att öppna en helt nu del i din tillvaro detta med att ladda själv och jaga med egen ammo. /Christian
Publicerat Juli 23, 201015 yr Författare Lee gör ett par saker som är bra, Classic Cast pressen till exempel,samt tändhattsisättaren, men övriga produkter är lite marginella och kräver extra omsorg för att fungera väl. Bra att din lärare vill bistå dig, det kommer att öppna en helt nu del i din tillvaro detta med att ladda själv och jaga med egen ammo. /Christian Bra att veta att inte allt är dåligt, men vi får se hur pass bra detta går och framförallt om jag hittar ett bra start kit som passar min plånbok. Har jag frågor så hoppas jag att jag kan vända mig till er. Ni här på forumet verkar veta en hel del
Publicerat Juli 25, 201015 yr Författare Lite dåligt med pengar nu när man är en nyutbildad skogsmulle, så jag vet inte om man kanske skulle kört på det billigaste tills man förhoppningsvis får jobb
Publicerat Juli 25, 201015 yr Lite dåligt med pengar nu när man är en nyutbildad skogsmulle, så jag vet inte om man kanske skulle kört på det billigaste tills man förhoppningsvis får jobb Då är det bättre att vänta, blir lixom bara dyrare att köpa upp sig sen. VI finns här för att svara på de dumma frågorna som kommer upp //
Publicerat Juli 25, 201015 yr Författare Då är det bättre att vänta, blir lixom bara dyrare att köpa upp sig sen.VI finns här för att svara på de dumma frågorna som kommer upp // Mjo, det har du nog iofs rätt i.. Får väl bara läsa på så länge och fråga er de dumma frågorna som ni säkert längtar efter att få svara på, så ni kan idiotförklara mig en gång för alla
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Kör! Klart du ska handladda! Det blir en hobby i sig, riktigt roligt! Och du får den kombinationen du vill ha, som inte går att köpa!
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Om du känner någon som laddar kan du ju alltid köpa vertyget ca 1000kr eller om du hittar beg för din kaliber och hyra in dig på kompisens prylar.. Kompisen tycker säkert bara att det är kul att få lite sällskap vid laddbänken och visa dig hur det går till. Mvh Petter
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Detta med att vänta och köp riktigt på en gång, är det verkligen så nödvändigt för ekonomin? Jag köpte tillexempel en gammal lee-press, med allt som behövs ink, rätt verktyg, kulor och tomhylsor, blev bara tvungen att köpa krut och hattar för de var från 80-talet =) men ändå, för 2000:-. Man skulle kunna se det som att jag köpte grejerna runtkring och fick pressen på köpet om man så vill och då får jag ju tillbaka pengarna när jag byterupp mig Iochmed att jag använt denna press så vet jag vad jag vill ha i nästa, som tex att jag är bredd att lägga på en slant för att få med turret men inte progressiv, och varför de ska vara styva och exakta även för småkalibrar..
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Lee gör en massa bra grejer till låga priser men håll dig borta från vågen framförallt. Min visade inte rätt utan den visade för lite=livsfarligt. Likaså kan det vara lika illa åt andra hållet om den visar för mycket. Verktygen, har bara provat i 6,5x55 men kommer inte prova nån mer kaliber. Finns ingen anledning då Redding gör betydligt bättre grejer till inte så mycket mer pengar. Alupressen funkar men flexar för mycket om man kalibrerar större hylsor. Bättre lägga på lite pengar och köpa deras nya gjutjärnspress. Länge sen jag kollade priser men tror ingen slår dom i pris kontra kvalla på den pressen. Eller så köper du det här å grinar bara en gång http://www.smartreloader.com/rcbs-rock-chu...kit-p-2449.html
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Efter att två stycken på detta forumet, närmare bestämt Christian N och MarkusR sa att det inte är så väldans komplicerat att ladda själv så började jag fundera på om man skulle ge det en chans i alla fall? En annan drivmotor till detta är att jag hittade ett vapen som jag är riktigt sugen på, men ammunitionen är synnerligen ovanlig Så varför inte? Det kan ju inte bli dyrare än vad det redan är i alla fall Någon snäll kuse som kan informera mig lite om detta ämne? Är det något jag behöver veta innan jag ger mig in på det? Vilka saker behöver jag? Hmm, vet inte om jag håller med om att det inte kan bli dyrare. Det blir så mycket roligare att skjuta att man gärna skjuter lite mer. Och sen skaffar man chronograf (eller lånar) och så börjar man krångla till laddningarna. Därefter börjar man fundera på "Ackley" modifieringar eller "riktiga" vildkatter. Och så skjuter man slut på några pipor osv osv. OK, att ladda är kanske inte så komplicerat i sig. Men börjar du fundera på att få ut max och verkligen hitta optimala laddningar så kan det bli precis hur komplicerat som helst. Och kanske inte helt ofarligt... Så tipset är att inte krångla till det i början. Håll dig till "moderata" laddningar och känn dig nöjd även om du inte presterar treklövrar på skjutbanan. Att försöka få till det där sista kan driva en till vansinne och sedan är det alltid någon som påpekar att det där bakom kolven nog bidrar minst lika mycket som vad du har för friflykt... Och var absolut inte rädd för de där dumma frågorna. Både här och på Robsoft finns massor med erfarenhet. Jag har haft enorm nytta av båda forumen och kommer då och då fortfarande (Efter flera år) med "dumma" frågor. Inte en enda gång har jag fått dryga översittar svar. Och det beror nog inte på nivån på frågorna...
Publicerat Augusti 9, 201015 yr En annan drivmotor till detta är att jag hittade ett vapen som jag är riktigt sugen på, men ammunitionen är synnerligen ovanlig Kom själv i i laddvärlden då jag köpte min bygel i 45-70. Insåg snabbt att det skulle löna sig att ladda. Men som sagt, lätt att det skenar
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Att börja handladda är det bästa jag gjort inom jakt- och skytteintresset! Det går knappt att föreställa sig hur begränsad man är av att vara hänvisad till fabriksammo.. Varje gång man köper ny bössa så blir det nu en massa roligt funderande kring hur man ska ladda, vad man ska ladda och var man hittar billiga hylsor mm mm. Massa skoj helt enkelt, läsa om kulor i olika hastigheter, ta fram ett par olika laddningar för träning, jakt, skytte osv. Förr var det ett helsike att få tag på det man ville vad gäller kombination av kula och utgångshastighet i fabriksladdat. Nu kan man istället lätt ladda "lös" plinkingammunition, hård jaktammo med de bästa kulorna, och allt däremellan helt efter egna tankar. Vill man testa jättelätt men hård kula i hög hastighet kan man göra det, vill man skjuta mjuka men tunga bumlingar i låg hastighet kan man göra det; allt i samma kaliber! Fabriksammon är nästan jämt en "mellankula" i halvhög hastighet, funkar ju men hur kul är det? Ursäkta denna utsvävning men jag rekommenderar alla med lite intresse för ammunition att börja ladda själva!
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Väl skrivet noldorin! Började med Lee-kit och har kompletterat efterhand. Lees tändhattsisättare är otroligt prisvärd. Köpte en extra så jag har en för små tändhattar och en för stora. Kör fortfarande med Leevågen och har inte haft "några problem". Skulle nog säga att i princip allt i Leekitet funkar, men kompletterade med en rejäl RCBS-press för två år sen. Visst tusan är det roligare att använda RCBS-pressen, men är den så mycket bättre än Lee's O-press att prisskillanden kan motiveras? Det får man nog avgöra själv. Jag jobbade med Leepressen i sex år och laddade ganska så mycket utan problem. Som krutmått använder jag ett fantastiskt Harrell bänkskyttemått som har jag har kvar sen bänkskytte-eran 2005-2006. Helt otroligt trevligt att använda
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Visst tusan är det roligare att använda RCBS-pressen, men är den så mycket bättre än Lee's O-press att prisskillanden kan motiveras? Det får man nog avgöra själv. Jag jobbade med Leepressen i sex år och laddade ganska så mycket utan problem. Därför lägger man på nåra spänn och köper deras gjutis istället Men vågen rekomenderar jag ingen. Köpte Reddingvågen som ett kitt med trickler och vill minnas jag betalade under tusenlappen.
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Men vågen rekomenderar jag ingen. Köpte Reddingvågen som ett kitt med trickler och vill minnas jag betalade under tusenlappen. Ja, blir nog att byta ut vågen på sikt.