Publicerat Juli 23, 201015 yr Hej ! Har ett problem som jag skulle vilja få hjälp med att lösa. Jag har monterat på en kikare på en bössa jag byggt om. smeden har borrat för fästen (weaver klackar) och har köpt millet ringar. Problemet är att när jag ska grovrikta mot en punkt så ligger kikaren alldeles för högt, kan inte ens vrida ner den till centrumläget!?? Bössan är en m98 o det ska således vara nr46 och nr55 på klackarna, så där är det inte fel. kikaren är en variabel Pecar. Vad ska jag göra?? En annan sak är också att hårkorset flyttar sig i höjdled i tuben när jag vrider?? ska det vara så?? MVH Peppe
Publicerat Juli 23, 201015 yr Angående siktet kan det vara som så att det skall vara så, saknar det en vit prick på justerhuset har det inte självcentrerande riktmedel och då får du den siktbild du anger. Pecar har inte ett enormt justerområde, således måste du nu efter att ha konstaterat att bössan +klackarna inte linjerar tillräckligt fundera på vad du skall göra. Jag hade haft ett längre snack med "vapensmeden" på 98:or krävs det inte bara noggranhet vid borrning för klackar, det krävs även att man linjerar dessa efter pipan. En lösning på detta är att du har ringar som har inbyggd justering varpå då efter nollning av siktet använder ringarna för att grovinskjuta pangen och sedan siktet för finliret. Tror att Millet som jag iofs inte gilllar som tillverkare har slika ringar. /Christian
Publicerat Juli 23, 201015 yr Författare oki !! Tack för det snabba svaret, Ja enligt vad jag hört så ska smeden kunna detta, men även solen har ju sina fläckar *L* ringarna går ju att justera i sidled på Millet men det hjälper ju inte mig när det verkar vara fel i höjdled!?? kan chimsa vara ett allternativ?? /Peppe Angående siktet kan det vara som så att det skall vara så,saknar det en vit prick på justerhuset har det inte självcentrerande riktmedel och då får du den siktbild du anger. Pecar har inte ett enormt justerområde, således måste du nu efter att ha konstaterat att bössan +klackarna inte linjerar tillräckligt fundera på vad du skall göra. Jag hade haft ett längre snack med "vapensmeden" på 98:or krävs det inte bara noggranhet vid borrning för klackar, det krävs även att man linjerar dessa efter pipan. En lösning på detta är att du har ringar som har inbyggd justering varpå då efter nollning av siktet använder ringarna för att grovinskjuta pangen och sedan siktet för finliret. Tror att Millet som jag iofs inte gilllar som tillverkare har slika ringar. /Christian
Publicerat Juli 23, 201015 yr Om det bara är fel i höjd, hade jag helt klart föreslagit för dig att köpa Burris Signatur ringar med plast ringar i, man kan köpa dessa som offsett ringar och då får du hanterat vertikalen, en annan enkel fråga, om du byter plats på ringarna? Gör det någon skillnad på höjden? /Christian
Publicerat Juli 23, 201015 yr Var inte alltför säker på att du har rätt baser! Finns flera kombinationer weaver som passar till de olika profilerna som finns på olika 98'a lådor. Lägg sen till att de är "handslipade" vilket gör att de kan variera en hel del från det måttet de är tänkta att ha. Kolla höjden sinsemellan klackarna och även om de lutar. Lutningen är enkelt att se om du lägger ett par parallellbitar på klackarna - kan vara något så enkelt som ett par stora tändsticksaskar om det lutar ordentligt... Bitarna läggs på tvären över klacken och man ser ganska tydligt ev lutning. Har du breda kikarfästen så montera enbart nedre delen på klacken och lägg sedan i kikaren och "försök" hålla den rak i ett av fästena o sedan det andra. Är det skillnad i höjd så "reser" sig kikaren över det lägre fästet. Lite enkla tester som iaf skvallrar om det är riktigt illa. /K9
Publicerat Juli 23, 201015 yr Hej ! Har ett problem som jag skulle vilja få hjälp med att lösa. Jag har monterat på en kikare på en bössa jag byggt om. smeden har borrat för fästen (weaver klackar) och har köpt millet ringar. Problemet är att när jag ska grovrikta mot en punkt så ligger kikaren alldeles för högt, kan inte ens vrida ner den till centrumläget!?? Bössan är en m98 o det ska således vara nr46 och nr55 på klackarna, så där är det inte fel. kikaren är en variabel Pecar. Vad ska jag göra?? En annan sak är också att hårkorset flyttar sig i höjdled i tuben när jag vrider?? ska det vara så?? MVH Peppe Till en Mauser 98 SKALL det vara klackar med nummer 45 och 46,om det står 55 på den ena så har du felet där. /Mike
Publicerat Juli 23, 201015 yr Författare oki !! blir såååå trött på folk i denna bransch enligt smeden SKA det vara 46 55 o i ngn tabell ska det inte vara det, men det ska heller inte vara 45 46. Jag ska kolla lutningen på klackarna, o kanske byta plats på ringarna. /Peppe
Publicerat Juli 23, 201015 yr Författare Till en Mauser 98 SKALL det vara klackar med nummer 45 och 46,om det står 55 på den ena så har du felet där./Mike Du hade helt rätt !! nu är problemet löst nr 45 o 46 SKA det vara. Sorry MVH Peppe