Publicerat Juli 23, 201015 yr Hej alla. Jag har fått en potentiellt dyr tanke i huvudet som vägrar släppa taget. Jag har blivit sugen på att skaffa en till bössa (eventuellt sälja min nuvarande klass1:a) och har börjat snegla rätt mycket på en Mauser M03. Det där med pipbyte lockar en hel del plus spänntangent med mera. Det jag däremot inte kan bestämma mig för är om jag ska ha träkolv (vilket jag tycker är snyggt, plus att det liksom hör till på något sätt) eller om jag ska ha syntetkolv (för att det är praktiskt). Min fråga är nu om det går att byta kolv på bössan vid ett senare tillfälle? Tänkte i sådant fall kanske köpa syntetkolven senare och sätta benstöd på den men det är bara aktuellt om det går att ta ut mekanismen ur stocken på egen hand. Jag har sett på Normarks hemsida att de säljer syntetkolvar separat och de beskrivs som "kolv med stomme" men det kan väl knappast betyda att det finns en mekanism med i kolven - och om det gör det blir väl den licenspliktig? Kom gärna med svar alla ni som äger en M03 och berätta gärna vad ni tycker om bössan. Sommarhälsningar Daniel.
Publicerat Juli 23, 201015 yr Jag kände på en M03a för inte så länge sedan och jag tyckte de var ruskarns tunga... Men annars är det ju träkolv för hela slanten som gäller
Publicerat Juli 23, 201015 yr Jag skulle tro att "kolv med stomme" menas med att det finns ett aluminiumblock inbakat... Men jag har ingen aning.
Publicerat Juli 26, 201015 yr Författare Okej. Ska smita iväg till vapenhandlarn på torsdag och känna lite, får väl passa på och fråga om det går att byta kolv men trä är ju fint...man får väl se till att olja den ordentligt bara. Att bössan är tung ser jag inte som en direkt nackdel, funderar på att välja 9,3 som kaliber på första pipan och då får det nog gärna vara lite tyngd i bössan så axeln inte går fördärvad.
Publicerat Juli 30, 201015 yr hej. jag har en M03 cal 6,5x55, har haft den typ 15år och är en av de bättre bössor jag vet. skjuter mycket med den. va ivär och jaga bäver i våras och laddade då ner de till kl2. 100gr balistic tip som lämnar pipan i lite över 1000m/s. mycket flack och väldigt bra träffbilder.(16mm på 200m). Den har alltid skjutit bra men sen jag började ladda själv och hittade rätt kula så blev de väldigt bra. Trycket är väldigt bra och enkelt att ställa som man vill ha de. Att byta kolven på den finns de väl ingen anledning till? visst de kräver ju lite vård men de får man ta. Hur den skjuter i 9,3 vet jag inte men laborera lite med olika laddningar och kulor så blir den säkert mycket bra i träffbilder. Det är en mycket bra bössa. //Fredde