Publicerat Juli 23, 201016 yr Hej igen!! Tjöta i en annan tråd idag om baser till m98 o konstaterade att jag hade fel bas bak!! har löst detta under dagen, grovjusterat kikaren, med efterföljande resa till banan. (nyss hemkommen). Skotten fladdrar som nått jag aldrig tidigare varit med om, helt omöjligt att skjuta in kikaren. Den svarar ibland o ibland inte o tro mig!!! den svarar åt fel håll också. Skrev i förra tråden att när jag skruvade på rattarna så följer hårkorset med och hamnar där jag lämnar det i tuben, alltså inte självcentrerande!? har läst på!! att på Pecarkikare så är dom med vit prick självjust, Jag har 2 vita prickar en för varje justerings ratt. om jag nu har självjust är det nått fel på kikaren ?? hur nollar jag den igen??? Nu är denna bössa ett bygge så smeden kan ju ha slarvat med bäddning, pipanligg eller liknande men jag måste börja ngn stans för att få svar. Tacksam för den hjälp jag kan få. Mvh Peppe
Publicerat Juli 24, 201016 yr Vi börjar med en jävla dum fråga: är kikartuben och ringarna av samma diameter? 26mm eller 25,4 (1 tum) Raggarö
Publicerat Juli 24, 201016 yr Eller är ringarna i aluminium. Släng bort dom då, passar bara på luftvapen eller 22or. Har varit med om att man spännt skruvarna precis så mycket gängan håller..och hur vet man hur hårt man dra en skruv i alu..det gör man inte. I vilket fall som helst.. en skruv drog sönder gängan..av rekylen förmodligen. Jag sköt och sköt och höll på att bli vansinig..spred kulor över halva kommunen innan jag såg att kikaren glidigt en bit.. det var då jag upptäckte den lösa skruven, väck med möget och på med riktiga don, sen fungerade inskjutningen helt utan problem.
Publicerat Juli 24, 201016 yr Författare Ingen fråga är för dum Japp Den är 1" 25,4 mätt med digi skjutmått. Millet ringarna är av stål o alt sitter fast. Ringarna går ju att justera i sidled o det har jag gjort vid grovjusteringen för att slippa skruva så mycket sen, kan inte tänka mig att felet ligger där heller!? detta är en jägares mardröm nybyggd bössa o en DEL skott är iallfall i samma län /Peppe
Publicerat Juli 24, 201016 yr peppe, Eftersom diameterresonemanget är överspelat: 1) Finns öppna riktmedel? OM det finns skjut med dem - för att utesluta bössan !!! 2) Låna ihop en kikare som man kan lita på 100% montera denna i milletringarna. Fungerar det då, så har du uteslutit allt utom kikaren och då återstår bara att avgöra; reparation eller byte. Fungerar det inte ligger felet i ringarna eller baserna. Lycka till! Hoppas jag tänkt rätt i medicindimman......äter man inte värktabletter i normala fall så blir man snurrig av dem Raggarö
Publicerat Juli 24, 201016 yr Författare peppe,Eftersom diameterresonemanget är överspelat: 1) Finns öppna riktmedel? OM det finns skjut med dem - för att utesluta bössan !!! 2) Låna ihop en kikare som man kan lita på 100% montera denna i milletringarna. Fungerar det då, så har du uteslutit allt utom kikaren och då återstår bara att avgöra; reparation eller byte. Fungerar det inte ligger felet i ringarna eller baserna. Lycka till! Hoppas jag tänkt rätt i medicindimman......äter man inte värktabletter i normala fall så blir man snurrig av dem Raggarö Japp Blir till att göra så!! Tyvärr så saknar den öppna riktmedel,så det får bli till att låna en kikare. Jag har byggt en del bössor själv men denna gjordes av en smed pga tidsbrist, märkte också nu att jag ej får in ett papper mellan stock o pipa Det är en houge kolv som smeden också bäddat. börjar tro att det ligger ann där1??
Publicerat Juli 24, 201016 yr peppe, Det här verkar bli en följetong av många fel staplade på varann - jobbigt. Du måste försöka hitta ett utgångsläge där bössan skjuter bra - taskigt bäddjobb är ju ytterligare en variabel att räkna med. Börja med att reklamera smedjobbet (eller frilägg pipan själv) innan du fortsätter. (Kanske läge att kolla hur resten av bäddningen ser ut !!!) Raggarö
Publicerat Juli 24, 201016 yr Författare Ja det kan vara många saker!! varför jag tror att det är bäddningen är för att när jag började att skjuta så gick det hyffsat men ju fler skott jag sköt ju värre blev det (värmespridning) jag kan med nöd o näppe dra ETT a4 mellan pipan o stocken, det är för lite tycker jag. Kalibern är 9,3 62 houge kolven är ju inte den stabilaste men med rätt bäddning så ska det gå bra iallafall.
Publicerat Juli 24, 201016 yr Författare Har nu kollat bäddningen!! Den är bäddad fram men inte bak vid tangen!?? tror också att tangen ligger i spänn då den reste sig när jag släppte den bakre låd skruven. är det så så är hela saken löst, ligger den i spänn så blir det nog på detta viset. eller är det ngn som har nått annat förslag??? /Peppe
Publicerat Juli 24, 201016 yr Lite bilder skulle hjälpa felsökningen så har du en kamera fota kikarmontage,bäddning och tavlorna du skjutit så blir det lättare att komma med tips. Mera fakta som kaliber kula och laddning är också önskvärt. Hur stora är träffbilderna och finns det något mönster i dem eller slänger skotten helt slumpartat?
Publicerat Juli 24, 201016 yr Författare Ska försöka ta lite bilder på det hela!! kalibern är 9,3 62 skjutit med fabriks norma 18,5 gr, den slänger skotten hit o dit överallt. ska fota nu så får vi se.
Publicerat Juli 24, 201016 yr Säkert också en galen fundering Men jag stöter på det på skjutbanan då och då: har du monterat kikaren rätt? Många gånger när det blir konstiga träffbilder och folk klagar, så sitter kikaren vriden ett kvarts varv (så att sidoskruven är uppåt/ höjdskruven på vä sida). Låter otroligt, men det händer faktiskt. Mänskliga faktorn... Hoppas att det löser sig för dig och att du till slut får en bössa som du trivs med. Med vett och sans - Framåt!
Publicerat Juli 24, 201016 yr Författare Har kollat för säkerhets skull men kikaren sitter rätt monterad pratade med smeden o vi ska plasta om och ta ur för pipan i pipkanalen, jag tror att pipan ligger ann i kanalen och tangen ligger i spänn, problemet vart då värre när pipan blev varm. Är det ngn som tagit ur pipkanalen på en gummikolv?? ska man slipa eller fräsa eller skära??
Publicerat Juli 24, 201016 yr Har kollat för säkerhets skull men kikaren sitter rätt monterad pratade med smeden o vi ska plasta om och ta ur för pipan i pipkanalen, jag tror att pipan ligger ann i kanalen och tangen ligger i spänn, problemet vart då värre när pipan blev varm. Är det ngn som tagit ur pipkanalen på en gummikolv?? ska man slipa eller fräsa eller skära?? Ska den bäddas kan smeden fixa så pipan blir friliggande utan att avverka material i pipkanalen. Anders.Ö har skrivit en bra tråd om bäddning med fix punkter under pipan kolla i den http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15044
Publicerat Juli 24, 201016 yr Bra att smeden är inblandad så han får göra om/göra rätt. Hoppas du får ordning på grejorna och att pangen skjuter rakt och stadigt efter ombäddning. Raggarö
Publicerat Juli 25, 201016 yr Författare Tack o bock för eran hjälp med detta ja lite synd bara att tiden går o älgjakten närmar sig !! träningen blir lidande, har aldrig ägt en 9,3 62 förut o jag kan säga att den kräver lite mer att lära sig skjuta på ett bra sätt. Mvh Peppe